Final Fantasy VII Remaster

recenze  27
Leon, 11. 12. 2015 17:24
Léta plynou a svět okolo nás se nenápadně mění. Dosavadní jistoty se hroutí a nové přicházejí jen pozvolna. Platí to o světě za okny našich herních kamrlíků i o tom, jehož jsme my všichni součástí. Někteří již dlouho, jiní sotva krátce. Společné máme ale jedno: hledáme jistotu, která by nás provedla cestou naší herní zkušenosti, ukázala nám skutečný smysl interaktivní zábavy, a především poskytla tolik vytouženou sebedůvěru a zároveň vědomí, že se lze i v dnešní době o něco spolehlivě opřít. Jednou z největších jistot, kterou již dostatečně provětraly celé generace hráčů, je šťastná sedmička Final Fantasy série. To ona spojuje a zároveň poskytuje ostrůvek bezpečí v rozbouřeném moři. Prostupuje napříč věky, generacemi i platformami. Protentokrát se s ní setkáváme na PlayStation 4.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Rok 2015 je rokem Final Fantasy VII. Šokující oznámení plnohodnotného remaku na letošní E3 s časovou exkluzivitou pro SONY přišlo v době, kdy hráči po celém světě netrpělivě přešlapovali a vyhlíželi již na sklonku předchozího roku slibovanou HD remasterovanou verzi originální hry z roku 1997. Společnost Square-Enix, kterou už někteří začali podezírat, že nyní ani zdaleka nevěnuje tolik péče své slavné značce FF, jako tomu bylo ještě před zhruba jednou dekádou, tak všem vytřela zrak. Namísto remasteru, který si naši kolegové na PC mohli stáhnout ze Steamu již v roce 2013, se hráči od této chvíle naopak soustředili na jakoukoli novinku ohledně předělávky kultovního titulu, v nějž už po letech falešných nadějí a opětovných zklamání věřil málokdo. SONY před pár dny ukázala nový trailer, který byl prokládán - světě div se - také prvními hratelnými ukázkami. Ano, remake se zhmotňuje a ambiciózní vize legendárního trojlístku vývojářů Kitase - Nojima - Nomura, který stál i u zrodu originálu, dostává zcela konkrétní obrysy. Kdy FF VII Remake vyjde? Toť otázka, na kterou by nedokázal dát odpověď ani známý cestovatel v čase Marty McFly, neboť překračuje horizont osudového roku 2015. Snad rok 2017, kdy si bude celý herní svět připomínat kulaté dvacetileté jubileum. Možná i dříve, neboť se v kuloárech začíná proslýchat, že remake bude vzhledem ke svému obrovskému rozsahu vycházet epizodně.

Do té doby si musíme vystačit s HD remasterem, který přináší polygonovou krásku z prvního PlayStation v doposud nejlepší možné verzi. To nám alespoň bylo ze Square-Enix slibováno. Ale je tomu skutečně tak? Předně, současná FF VII na PS4 není nic nového pod sluncem. Jedná se o hybrid úspěšné verze ze Steamu a té z iOS, jež vyšla v půlce letošního roku, a která sklidila poměrně příznivou kritiku. Ano, někteří budou sice namítat, že změny oproti téměř dvě dekády starému originálu jsou i tentokrát více či méně kosmetické, přičemž za letitou hru hráči stále vysolí bez mála 11 euro (na českém Store je cena 299 Kč), avšak lidé mají svaté právo volby a nikdo je nenutí titul kupovat na nové platformě. Square-Enix pouze splácí trapný dluh PlayStation fanouškům a připravuje je na okázalý příchod remaku. Z tohoto důvodu obsahuje FF VII HD remaster také první trailer na vysněnou moderní verzi legendárného titulu, jenž byl poprvé představen na letošní E3. K tomu se navrch přidává podařený PS4 Midgar Custom Theme, který rozzáří menu vaší konzole těmi správnými depresivními barvami, kterými se hra nesmazatelně zapsala do paměti. Připočteme-li k tomu v úvodním menu ještě „Additional Credits“, speciální a doplňkové poděkování těm, kteří se o sedmý díl FF nejvíce zasloužili, pak se jedná o několik málo příjemných bonusů, jež si můžete spustit ještě před začátkem hry samotné.

Pustit se do epochálního a epického dobrodružství, které bylo svého času na PlayStation One rovnou hned na 3 CD, sice znamená vydat se do herního dávnověku, neboť ani upscalovaná grafika nedokáže zastřít vysoké stáří titulu, ale na druhou stranu vás čeká nevšední zážitek trvající jen při příběhovém a standartním hraní v řádech desítek hodin. Známe dost lidí, kteří při prvním hraní dosáhli i 100 hodin, a to se pokud možno snažili vyhýbat bohaté nadstavbové části. Říkat však zdejším lidem o kvalitách FF VII je zbytečné, jelikož zde máme retro recenzi a také několik speciálů věnujících se této legendární hře i chystanému remaku. Nehledě na to, že celá řada uživatelů zná hru odshora dolů a zprava doleva, tudíž může v diskuzích posloužit jako nekonečná studnice vědění. Nás v tomto článku zajímají především rozdíly této verze oproti těm starším. A ty jsou ve své většině zajímavé, i když kontroverzní, jelikož spadají do kategorie cheatů. Slyšíte dobře, cheatů. Navíc cheatů, které radikálně snižují původní obtížnost hry a olupují tím hráče o herní zážitek. Ba co více! Usnadní jim i získání Platinové trofeje, jež by byla za normálních okolností pro zhruba ¾ hráčů stěží získatelná, jelikož vyžaduje enormní množství času a zkušeností. A jakéže kulišárny si na nás ve Square-Enix připravily? Jedná se o tyto tři specialitky:

3x speed - zmáčknete-li kdykoli během hry tlačítko L3, celá hra se trojnásobně zrychlí, a to včetně soubojů nebo dialogů. Hrou tak lze doslova prosvištět.

Battle Boosts - pokud pro změnu zvolíte R3, pak se pro vás průchod hrou stane procházkou růžovým sadem, neboť během bojů se bude postavám automaticky dobíjet HP a MP, přičemž budete mít takřka permanentně nabité Limit Breaks.

No encouter - kombinace obou analogových páček, tj. L3 + R3, zastaví často zběsilý koloběh náhodných soubojů, jenž kdysi byl a stále je pro mnohé noční můrou. Na druhou stranu tím přijdete o jeden ze základních pilířů hratelnosti starších jednociferných dílů FF.

Výraznou změnou právě vydané FF VII verze oproti starším bratříčkům je také podpora trofejí. Hra obsahuje celkem 32 trofejí, včetně již zmiňované Platiny. Na rozdíl od většiny her nejsou trofeje ve FF VII udělovány ani tak za splnění jednotlivých částí hry, nýbrž za odkrývání i dokončování postranních úkolů, a proniknutí až na dřeň základních stavebních prvků bojového systému i legendárních Materií. Žel bohu je nyní možné proces plnění nadstavbového obsahu urychlovat a obcházet. Co je však velkým mínusem, a co zamrzí o to více, uvědomí-li si člověk, že celý remaster pro PS4 byl v přípravě rok, je nemožnost hrát hru ve Full HD obraze. Poměr stran 4:3 je tedy jasně daný a nelze změnit na obvyklý 16:9. Jedná se o neduh, který se týká i celé řady před nedávnem uvolněných PS2 titulů. Je to velké zklamání, už jen proto, že PC verze z let 2012 - 2013 tento problém neměla, a hru bylo možné hrát v rozlišení 1920x1080, jež poskytlo zvětšení originální upscalované grafiky. FF VII je zkrátka už starý titul, s jehož technickou stránkou již nelze udělat žádné větší divy. Alespoň že obsah zůstává stále stejný.

Final Fantasy VII pro PS4 je tak de facto remasterem na půli cesty, jenž navíc obsahuje přídavky, bez kterých by se dalo snadno obejít, a jejichž jediným účelem je rozleptat původní úroveň obtížnosti. Nic to ale nemění na faktu, že samotná hra je nadčasová klasika mimořádné vitality, silné návykovosti a ojedinělé vyváženosti. Však také v naší retro recenzi kdysi dostala plný počet a na tomto hodnocení se ani po šesti letech od jejího napsání nic nezměnilo. Svůj účel ovšem remaster beze zbytku plní, neboť umožní novým hráčům pochopit, proč je FF VII natolik frekventovaným tématem, a z jakého důvodu je na remake pohlíženo jako na jednu z největších událostí této herní dekády. Starším a znalým hráčům pak umožňuje vrátit se do starých časů a zavzpomínat na doby, kdy se tvořily základy samotných herních žánrů. Co je ale zřejmě nejdůležitější! Jedna z her, jež formovala konzolový svět a zanechala výraznou stopu i na PC, se nyní příznačně objevuje na konzoli, kde se již zanedlouho představí v časové exkluzivitě její vytoužený i očekávaný remake. Teprve tehdy se kruh naplno uzavře. Doufejme, že úspěšně…

Final Fantasy VII Remaster

ps4xonensw
Square Enix, Square Enix
Datum vydání hry:
5. 12. 2015
KARTA HRY
7/10

Komentáře