Final Fantasy V

recenze  8
SeeD Johny, 21. 3. 2010 22:49
Hra Final Fantasy V byla vydána roce 1993 v Japonsku - byla v pořadí druhou hrou v sérii na konzoli SNES, kterou o léta později tvůrci převedli na Ps One. Ptáte se, jaká ale byla hra ještě před legendárním a nezapomenutelným sedmým dílem? Zda byl příběh taktéž komplexní? Nebo jestli byla záporná postava opravdu tou zápornou postavou či zda byl hlavní hrdina opravdu tím pravým hrdinou? Odpovědi hledejte níže...

Příběh se tentokrát točí okolo čtyř krystalů, které představují čtyři základní elementy - oheň, vodu, vzduch a zemi. Jednoho dne však krystaly začnou samovolně slábnout a jejich struktura se pomalu, ale jistě začne rozpadat. Mocný vladař, král Tycoon, se tyto krystaly proto rozhodne prozkoumat, avšak jeho výprava skončí jeho záhadným zmizením... Na scénu proto nastupuje princezna Lenna (V PS1 verzi Reina) s odhodláním nalézt svého ztraceného otce. Záhy je ale zajata nepřátelskými gobliny, od nichž ji následně vysvobodí hlavní hrdina jmenující se Butz (Bartz v Psone verzi). Na první pohled vskutku nic neříkající jednoduchý příběh, který ničím nenadchne. Ve hře se samozřejmě setkáte s další spoustou zajímavých postav, s nimiž prožijete postupně mnoho dobrodružství, které tvoří to hlavní kouzlo hry, jež stále drží u obrazovky (případně displeje). A čím více se dostáváte do hloubky, tím více koukáte očima a čekáte, co se stane, až si uvědomíte, že se vlastně díváte na závěrečné titulky. Děj plný zvratů tvořící postupem času velice poutavý příběh je zde tím, co je takovým tahákem, který vás nepustí do běžného světa za žádnou cenu. Princip je jednoduchý – tvůrci už v tehdejší době uměli vytvořit hru, v níž jste se naprosto sžili s postavami. Znamená to tedy, že jakmile například dojde k nějaké významné události, při níž jsou postavy nějakým způsobem psychicky zasaženy, automaticky jejich emoce prožíváte s nimi a podobně. Příběh zde tedy není rozhodně přímočarý. Krystaly totiž chce někdo úmyslně zničit, meteority dopadají na planetu v blízkosti krystalů a objevují se lidé z jiného světa...

Už jsem se výše zmínil, že FFV byla původně vydána na konzoli SNES. Na svoje tehdejší možnosti hra předvedla slušný průměr, co se týče grafické stránky. Je pravdou, že to mohlo být ještě lepší, ale grafika by neměla být tím hlavním, co se hodnotí u her. Co se týče konverze na PsOne, graficky hra zůstala naprosto stejná, nicméně však tato verze nabízí videosekvence společně s nějakými těmi bonusy v podobě artworků, které si můžete prohlížet. Co se týče hudebního zpracování nebo spíše ozvučení hry, mohu říci, že je líbivé a vyjadřuje přesně emoce jednotlivých okamžiků či atmosféru daného prostředí. Každá FF je specifická samozřejmě také způsobem postupného vývoje postav. V tomto díle se objevil takzvaný „Job systém”, který pak autoři samozřejmě s mírnými úpravami použili u onlinové Final Fantasy XI a mnoho hráčů uznává, že se jedná o jeden z nejvyvedenějších bojových systémů vůbec. V zásadě jde totiž o to, že žádná postava nemá zcela pevně určené povolání a je jen čistě na hráči, jaké povolání u dané postavy upřednostní. Bojem každý charakter získává ABP body a po dosažení určité hranice jeho povolání zvyšuje úroveň. Při tomto zvýšení charakter získává schopnosti, které pak můžete použít při jiném povolání. A v tom spočívá ten hlavní tahák hry - můžete si takto totiž vytvářet postavy rozličných typů. Není totiž problém mít rytíře používajícího bílou magii nebo třeba zloděje disponujícího černou magií a podobně. Jste sice omezeni výběrem pouze jedné schopnosti a snižováním atributů při změně povolání, ale i tak vám tento systém umožňuje vytvářet si postavy prakticky dle vašeho gusta.

Při toulkách za dobrodružstvím jako vždy přebíháte z jedné lokace do druhé na mapě světa. Ta je zde chytře navržena tak, že vám nedovolí zabloudit někam, kde jsou silnější příšery. Možná je to trochu škoda, těžko říct. Samozřejmostí jsou náhodné souboje a to jak na mapě světa, tak i v mnoha lokacích (ale ne ve městech, ostatně zarputilí fandové ví). Stejně tak nebude třeba nijak blíže představovat zaběhlý bojový systém ATB (Active Time Battle) - postavy jednoduše čekají až se naplní jejich „měřič” a pak zase mohou provést akci. Po vítězství charaktery získávají krom již výše zmiňovaných ABP bodů také klasické zkušenostní body (známé snad ze všech RPG her pod zkratkou EXP – Experience Points), peníze a se štěstím i nějaký ten předmět.

Co tedy říci závěrem? Rozhodně se nebojím tvrdit, že pátý díl série určitě nedělá ostudu svému jménu a že vás i v dnešní době může příjemně pobavit a odreagovat. Celkově totiž hra působí odpočinkovým dojmem a doporučil bych ji tudíž jako příjemné zpestření v dlouhých chvílích, rozhodně to stojí za to.

Více o Final Fantasy se dočtete na stránce Final Fantasy Power http://www.ffpower.cz/ .

Final Fantasy V

ps1snes
Square Enix, SquareSoft
Datum vydání hry:
6. 12. 1992
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře

Související články

Final Fantasy V míří na PSN