Feudal Alloy

recenze  16
Martin Šmíd, 17. 1. 2019 10:20
Znojemské studio Attu Games není na videoherní scéně žádným nováčkem, ačkoliv nepochybuji, že většině z vás nic neřekne. Už dříve se totiž podílelo na puzzle plošinovce Toby: The Secret Mine. Základní kostru studia tvoří v současnosti pouze dva lidé, ale to neznamená, že by neměli ambice prorazit s něčím větším a zajímavým. Už několik let proto pracují na hře Feudal Alloy, což je metroidvania akční RPGčko, zasazené do středověkého prostředí, v němž ale nenajdete klasické rytíře. Vše je trochu jinak, jak se dočtete níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Ještě se vrátím k informaci z předchozího úvodního odstavce. V Attu Games opravdu pracují pouze dva lidé, kteří Feudal Alloy vytvořili z větší části sami. To je na jednu stranu pozoruhodné, na druhou ale je jasné, že nemůže být Feudal Alloy srovnáván s daleko dražšími projekty, na nichž pracují desítky vývojářů. To ale neznamená, že by tato dnes recenzovaná novinka nebyla kvalitní, jak zjistíte níže, během hraní jsem se dobře bavil, jen je na určitých částech vidět, že prostě omezení, ať už finanční nebo v lidských zdrojích byly. 

Ačkoliv se hra Feudal Alloy odehrává ve středověkém prostředí, všude je to samý robot a stroj. Na prince nebo princezny zapomeňte, hlavním hrdinou je prostý farmářský robot ovládaný rybou, který na své farmě vyrábí životu potřebný olej a stará se o ostatní hodné roboty. Jednoho dne je ale jeho farma přepadena, olej a další důležité věci jsou odcizeny, což v hlavním hrdinovi probudí dobrodružného ducha. Hned se vydá ukradený olej získat zpět a s nájezdníky si to pěkně vyříkat za pomocí své síly a rezavého meče. Příběhové pozadí je opravdu takto jednoduché, slouží jen jako taková klasická základní omáčka, abyste měli důvod popadnout zbraň a vydat se za dobrodružstvím. Je tady na každém, jestli takto základní nastínění příběhu stačí, za sebe bych si ale přál, aby vývojáři trochu více pracovali se samotným, na první pohled zajímavým světem a obohatili ho i o nějaký ten lore. 

Jak už jsem nastínil na začátku, Feudal Alloy je akční plošinovka v metroidvania stylu. To znamená, že prozkoumáváte svět, řešíte zábavné výzvy, sbíráte klíče a hlavně si odemykáte postupně přístup do dříve nedostupných lokací a tajných míst. Základní formulka žánru zde funguje velmi dobře, samotný středověký svět je zajímavý, navíc nabízí pěkně a hlavně chytře navržené úrovně, což je samozřejmě hlavní klíč k úspěchu. Co ovšem trochu zamrzí, je menší rozmanitost prostředí, protože tu existuje jen několik málo typů prostředí, které jsou si navíc značně podobné. Větší rozmanitost by v tomto hře neuškodila. Stejně tak bych ocenil, pokud by byla více přehledná minimapa. U metroidvania her je běžné, že když si vyvoláte mapu, ta vám přesně ukáže, kde se nacházíte. U Feudal Alloy ale toto neplatí, vždy jen víte, v jaké místnosti se nacházíte. Někdy jsou místnosti nebo lokace opravdu obrovské, takže zorientovat se není zrovna jednoduché. Co ale oceňuji, tak je možnost odemykání teleportů, díky nimž je pak jednodušší po světě cestovat. 

Zpět na pozitivní vlnu, protože se dostávám k soubojům s protivníky. Protivníků je příjemné množství druhů, jejich počet rozhodně neurazí, navíc jsou po stránce designu velmi povedení a mají i pěkné animace. Souboje s nimi jsou pak zábavné, na každého protivníka musíte vymýšlet jinou strategii a všemu následně pomáhá i dobře pojatý soubojový systém spojený s intuitivním ovládáním. Feudal Alloy se může na začátku jevit jako prostá hack and slash rubačka, ale opak je pravdou, protože hra počítá stejně jako třeba Souls série s jakousi staminou, kterou zde znázorňuje ukazatel přehřátí. Jakmile totiž mácháte mečem delší čas, přehřejete se a to vás na chvíli vyřadí z boje, což dává protivníkovi pak velkou výhodu a možnost vás zlikvidovat. Tato mechanika tak do hry vnáší zajímavý a dobře fungující strategický prvek, který se mi líbil. Nemůžete tak jen naběhnout do místnosti a vysekat jí, musíte si každý krok promyslet. Jako ostatně třeba u Dark Souls série, protože ani Feudal Alloy ve výsledku není úplně jednoduchý a budete sem tam umírat. Naštěstí se vždy objevíte u posledního checkpointu i s veškerou získanou výbavou či nahranou měnou. Nemusíte se bát, že byste o vše při každé smrti přišli. Po většinu času budete stát proti řadovým protivníkům, ale připraveni jsou i dva souboje s bossy. Souboje s nimi jsem si vždy užil, i když bych ocenil, pokud by jich bylo více. 

Na začátku jsem naznačil, že Feudal Alloy má i RPG prvky, a to rovnou na několika úrovních. Jak postupujete hrou, postupně si můžete nakupovat nové části brnění, případně nějaké to brnění i najdete při průzkumu světa. Každá část brnění není jen vizuálně jiná, ale přidává i řadu atributů jako zbroj, případně rychlost chlazení nebo kapacitu oleje. Stejně tak je to i s meči. Systém je na první pohled jednoduchý, ale mám s ním jeden problém. Když totiž máte nasazené brnění, nevíte, jaké máte zrovna na něm perky. Ty si musíte pamatovat, protože jakýkoliv ukazatel nebo něco podobného chybí. Ani srovnávat nasazené brnění s nově nalezeným není možné. Kromě možnosti nasazovat si neustále lepší a hezčí brnění je zahrnut i klasický strom s pasivními dovednostmi, v němž si postupně odemykáte nové schopnosti pro souboje s protivníky, obranu nebo pro chlazení. Posledním RPG prvkem je možnost vylepšování hlavního hrdiny skrze moduly, které nacházíte po světě. Ty jsou hodně důležité, protože přidávají spoustu nových možností, navíc bez nich není možné ani hru dohrát. Postupně získáte modul na dvojitý skok, blokování útoků protivníků, skákání po stěnách, házení bomb nebo vytvářet elektrický výboj. S každým nově nalezeným modulem je pak hra rozmanitější a zábavnější. Musím říci, že RPG prvky ve hře dobře fungují, ačkoliv jednu výhradu jsem na začátku odstavce zmínil, navíc ji přidávají další vrstvu do samotné hratelnosti. 

Feudal Alloy je zhruba dvanáct hodin dlouhé dobrodružství, během něhož jsem se ani na minutu nenudil. Znovuhratelnost moc velká není, což zase tak moc nevadí, navíc po dohrání se můžete do hry vrátit a dosbírat sběratelské předměty a splnit poslední výzvy. Nemusíte mít strach, že byste byli nějak ošizeni, Feudal Alloy si svoji cenu rozhodně obhájí.

Co jsem si na Feudal Alloy jednoznačně zamiloval, je krásné kreslené vizuální zpracování se spoustou pěkných animací, ať už se jedná o postavy či nepřátele, které během hraní potkáte, tak samotné prostředí. Hra vypadá opravdu pěkně, ať už hrajete na velké TV nebo v handheldovém režimu, navíc netrpí žádnými technickými problémy nebo bugy, které bych zde musel zmiňovat. Vzhledem k tomu, že na hře pracovali prakticky jen dva lidé, jde o více než úctyhodný výsledek. Kromě vizuálního zpracování se mi líbil i hudební doprovod. Ten krásně ladí k samotné hratelnosti, stará se o pěknou středověkou atmosféru a ponoření do hry je tak maximální. Co je ale trochu škoda, je malá rozmanitost u hudebního doprovodu, dokázal bych si představit více melodií. Než recenzi ukončím, tak ještě musím zmínit přítomnost české lokalizace. Textu sice není moc a angličtina není složitá, ale i tak české titulky rozhodně potěší. Hru si tak může užít naprosto každý. 

Feudal Alloy je příjemná metroidvania hra s chytrým designem, zábavnými souboji s protivníky i pěkným vizuálním zpracováním, která vám vydrží na několik večerů. Doporučit nákup rozhodně mohu všem fanouškům žánru, ačkoliv jsem měl výše několik výhrad, ať už šlo o slabší příběhové pozadí, menší rozmanitost nebo několik dalších nedostatků. Feudal Alloy si pozornost zaslouží. 

Feudal Alloy

ps4xonensw
Attu Games, Attu Games
Datum vydání hry:
17. 1. 2019
Žánr:
Plošinovka, RPG, Adventura, Indie
KARTA HRY
7/10

Komentáře