Far Cry Primal

recenze  59
Martin Šmíd, 22. 2. 2016 12:18
Z Far Cry se za poslední roky stala pro Ubisoft velmi důležitá série, ostatně posledních dvou dílů se prodalo několik milionů kopií, navíc šlo mimo jiné i o skvělé akční hry na desítky hodin. Po tomto úspěchu se Ubisoft rozhodl vytvořit spin-off, který nás tentokrát nezavede na další ostrov nebo do odlehlého kouta světa, kde vládne nějaký šílenec s prstem na spoušti AKčka, ale do minulosti, kdy ještě lidé nevěděli, co to palné zbraně jsou, navíc žili jen v jeskyních a k jídlu lovili mamuty. A jak se dozvíte níže, je to docela velká zábava.

Testovaná verze: PlayStation 4

Hned na začátku hry uvidíte aktuální rok, ale následně začne velký odpočet, který se zastaví u letopočtu deseti tisíc před naším letopočtem. Tedy v době, kdy lidé začali žít v jeskyních, sbírali nejrůznější předměty, vydávali se na lov a rovněž i bojovali o přežití, protože rozhodně nebyli na vrcholu potravinového řetězce, jako tomu je dnes. Tato doba je hodně lákavá a kdo má rád filmy jako Cesta do pravěku a další, oblíbí si hru na první pohled. Až je škoda, že her z tohoto prostředí moc není, protože doba je to jistě nesmírně zajímavá, navíc scénáristům nabízí volné působiště při vytváření různých příběhů. Jen je tedy nutné upozornit, že Ubisoft rozhodně nechtěl vytvořit nějakou realistickou hru, ani reálné vyobrazení Doby kamenné. To určitě ne. Jen vzal období a vytvořil na něm svůj vlastní svět s jistou nadsázkou, který má svá pravidla, a ve výsledku funguje dobře. Ostatně, v reálu asi tehdejší lidé nejezdili na hřbetu šavlozubého tygra, ani ho neměli jako domácího mazlíčka, ale kdo občas o tomto nesnil. Nyní se tento sen splní. Far Cry Primal je tedy spíše pohádka z Doby kamenné, a tak je nutné k němu přistupovat. Na druhou stranu, proč ne, realita by byla dost možná o dost nudnější, jako tomu je vždy.

Každopádně Ubisoft se rozhodl vyprávět příběh mladého válečníka Takkara, který během lovu ztratí své druhy, a následně se vydává do údolí Oros, nacházející se ve středí Evropě. To je známo pro svoje bohatství v podobě hojné potravy, ale také má obsahovat vše, co člověk v této době potřebuje pro život.Takkar se hned na začátku své cesty přidává k místnímu kmenu Wenja, který má sice pár členů, hodně bláznivých, ale rozhodně se nebrání budoucí expanze. Každopádně klid moc dlouho netrvá, protože malou vesničku navštíví kanibalové kmene Udam, kteří se neštítí prakticky ničeho, jak se ostatně během hraní dozvíte. Začíná tak cesta, na jejímž konci má být rozprášení kanibalů a vytvoření z Orosu poklidné místo pro život. Příběh zní takto jednoduše a opravdu i je, protože cíl je od první hodiny jasně daný, ale má i řadu zajímavých zvratů a událostí, navíc oceňuji dobře napsané jednotlivé postavy (zamilujete si hlavně šamana pijícího krev, případně dívku řezající mrtvým uši), které během hraní potkáte, ať už ty, které jsou na vaší straně, případně kopou za kanibaly či další kmeny. Ačkoliv tedy příběh nevyhraje žádné ocenění za originalitu ani velkou propracovanost, ke hře se hodí, a určitě si dokáže získat vaší pozornost až do samotného závěru, já jsem ostatně toho důkazem.

Když byl Far Cry Primal oznámen, mnozí ho označovali jen za reskin Far Cry 4. Toto označení ovšem není úplně přesné a hlavně fér, protože ačkoliv si nejnovější počin vývojářů z Ubisoft Montreal bere ze svého předchůdce řadu herních mechanismů a prvků, které vás jasně trknou do očí, snaží se je rozvádět, navíc stojí i na svých pevných charakteristických základech. Ostatně velkou změnou je už skutečnost, že po ruce nemáte nejrůznější moderní zbraně, ale velmi primitivní nástroje, s nimiž musíte přežít. Samozřejmě, kromě palic, luku nebo oštěpu se vám dostanou do rukou nejrůznější bomby a další vychytávky, o kterých si tehdejší lidé asi mohli jen nechat zdát, ale hře nijak neškodí, naopak ji oživují a dělají přitažlivou. Hra Far Cry Primal by se navíc dala označit spíše za survival záležitost, pochopitelně hodně mainstreamově pojatou, protože přežívání je prakticky to, co budete dělat po celou dobu, když opustíte základní tábor. Ublížit může hlavnímu hrdinovi vše, dokonce i zima na severu, proti níž se musí bránit rozděláváním ohně, případně později lepším oblečením. Ubisoft se tedy nesnažil jen vytvořit zběsilou akci v Době kamenné, což je pochopitelně velké plus, navíc v rámci série Far Cry působí značně osvěžujícím dojmem, což se dá říci prakticky i v rámci dnešních moderních stříleček.


Jak jsem zmínil výše, celá hra se odehrává v obrovském údolí Oros, které si svoji rozlohou nezadá s předchozími díly, a možná je i o něco málo ještě předčí. Celé údolí je na první pohled nádherné místo s dech beroucími scenériemi, obsahující i spoustu rozmanitých lokací s nejedním tajemstvím a místem určeným k prozkoumání. Na začátku budete chodit hlavně po lesích a loukách, případně se brodit říčkami, ale postupně se dostanete do kamenitých a horských oblastí, které jsou pokryty sněhem, a je v nich i docela dost velká zima na to, aby se tam hlavní hrdina promenádoval v oblečení, které má. Oceňuji skutečnost, že svět není jen prázdnou nádhernou kulisou bez života, ale plnohodnotnou postavou, vyprávějící další zajímavé příběhy. Navíc v něm narazíte na náhodné události, členy jiných kmenů, ale také na nejrůznější druhy zvířat, které následně můžete lovit, ale také si musíte dávat pozor, aby zvířata nelovila vás. Ve Far Cry Primal se na chování a rozmístění jednotlivých zvířat podepisuje i denní doba, takže zatímco přes den třeba vlci spíše odpočívají, v noci se vydávají na lov a je tedy nutné být maximálně ostražitý. Nejde sice o takový extrém jako v Dying Light, že by vás v noci naháněl celý svět, ale rozhodně jít do lesa za denního světla je daleko bezpečnější, a kolikrát i výhodnější. Naštěstí jako v Dying Light, můžete v táborech, případně dalších místech po světě, bezpečně přespat a přečkat tak noc bez úhony.

Abyste se dostali k hlavnímu padouchovi a dalším bossům, musíte plnit řadu misí pro obyvatele kmenu Wenja. Pokud jste hráli nějaký předchozí Far Cry nebo open world hru od Ubisoftu, skladba hlavních misí vás asi moc nepřekvapí, protože nejoriginálnější určitě není. Pořád musíte někam dojít, promluvit si s někým, případně někoho zachránit nebo něco sesbírat po světě. Na druhou stranu ovšem musím říci, že plnění příběhových misí je zábavné, navíc jsou doplněny o vtipné scénky a další zajímavé události. Nuda tedy rozhodně nehrozí, navíc jsem si tak v polovině řekl, že ačkoliv má Far Cry Primal s předchůdci řadu společných prvků, hraje se zcela jinak a je k němu nutné jinak přistupovat, což je ostatně velké plus.

Far Cry Primal není jen jednoduchá survival akce, ale staví i na budování své vlastní vesničky a vůbec celkem zajímavých RPG prvcích. Na začátku má klan Wenja jen několik málo členů, ale postupně se rozrůstá o další, jak plníte hlavní i vedlejší úkoly. Pro obyvatele následně musíte postavit přístřešky a dále vylepšovat obydlí skrze nalezené suroviny ve světě (po zhruba hodině jsem proto rval ze země vše, co se objevilo na mapě), za což jste odměněni nejen XPčky, ale i novými schopnostmi, zbraněmi a dalšími výhodami, které pomáhají v Orosu přežít. Tento systém budování vesničky a vylepšování postavy funguje skvěle, i když je trochu pravda, že může být někdy otravnější sbírat velké množství požadovaných surovin. Jak plníte hlavní i vedlejší úkoly, případně zabíjíte zvířata nebo členy jiných klanů, klasicky levelujete a odemykáte si další schopnosti skrze dobře zpracovaný strom dovedností.

Po světě Oros budete většinu času cestovat sami. Abyste se necítili tak osamocení, můžete si ochočit skrze jednoduchý systém nějaké to divoké zvíře, které vám nebude dělat jen společníka, kterého si můžete pohladit, ale také se bude náramně hodit v boji s protivníky, s nimiž dokáže kolikrát pořádně pomoci. K ochočení je spousta šelem, od vlků, tygrů, lvů až po medvědy nebo šavlozubé tygry. Každé zvíře navíc má řadu speciálních vlastností, takže i podle nich je možné se rozhodovat, jaké zrovna použijete. Chlupatý kamarád není nesmrtelný, i když byste si to kolikrát přáli. Nejprve ho mohou nepřátelé zranit, takže je nutné ho vyléčit skrze šťavnatý kus masíčka. Mazlíček pochopitelně může i zemřít, ale to zase takový problém není, protože ho můžete kdykoliv oživit za určitý počet rostlin. Používání zvířecích společníků v boji je zajímavé oživení a zpestření, navíc dobře poslouží i sova, která může označovat protivníky, případně se na ně sama vrhat. Ano, takový útok vypadá všelijak, jen ne realisticky, stejně tak možnost shazovat na protivníky bomby, ale je to alespoň zábavné a tak nějak do pojetí hry se hodí. Na realismus si ostatně Far Cry nehraje.

Dohrát hlavní příběhovou kampaň, což je zabití všech bossů, trvá zhruba deset až patnáct hodin, což je možná trochu méně, než bych čekal. Už když se ale po několika hodinách podíváte na herní mapu, všimnete si obrovského množství vedlejších úkolů, které se následně můžete vydat plnit. Je jich několik desítek, možná stovek, takže je zaděláno na dalších několik hodin hraní. Co se týče těchto úkolů, budete v nich ochraňovat členy klanu Wenja před jinými klany, případně divokými zvířaty. Úkoly jsou většinou tohoto charakteru, i když dojde i na průzkum tajných míst a tak dále, ale dá se říci, že vedlejší úkoly se do značné míry opakují a po čase už jsem je dělal jen z povinnosti, abych získal určitou kůži zvířete, XPčka a hlavně obyvatele do klanu. Mezi ty nejzábavnější vedlejší úkoly patří zabírání táborů protivníků, které musíte zlikvidovat a občas zapálit signální oheň. Takto zabrané tábory pak slouží jako rychlé cestovní body, které budete určitě rádi využívat.


Když už jsem zmínil vedlejší obsah, musím se zmínit i o lovu čtyř speciálních silných zvířat – obří medvěd, šavlozubý tygr s krvavými tesáky, velký mamut a sněžný vlk, tři z nich si pak můžete i ochočit a využívat je v boji. Když se vydáte na jejich lov, musíte nejprve sledovat stopy, a následně i nastražit pasti pro jejich chycení, což je nesmírně zábavné, navíc přímé souboje vyžadují určitou taktiku a hlavně obezřetnost, protože se jedná o opravdu silná zvířata, páchající velké škody. Lov těchto zvířat jsem si maximálně užíval, protože jsou dobře zpracované a hlavně zábavné, až jsem trochu litoval, že jsou lovy jen čtyři. Kdyby jich byl dvojnásobek, byl bych maximálně spokojen.

Ubisoft pro Far Cry Primal zvolil svůj interní Dunia engine, který byl použit už u předchozích dílů série Far Cry, ale za poslední měsíce ho vývojáři značně upravili a hlavně optimalizovali pro konzole současné generace, a na výsledku je to hodně vidět. Hra vypadá totiž velmi pěkně, zvláště když uvážíte, jakou rozlohu má, a jak je herní plocha naplněna nejen různými úkoly nebo náhodnými událostmi, ale také zvěří. Svět je pokrytý pěknými texturami a spoustou detailů, navíc parádní je osvětlení, vytvářející dech beroucí scenérie, třeba při východu nebo západu slunce, ale výborně hra vypadá i za slunečného dne nebo během noci. Velkou pochvalu si vývojáři odnesou i za celkovou optimalizaci, protože Far Cry Primal jede prostě parádně. Framerate neklesá, je naprosto stabilní, navíc jsem se nesetkal s žádným technickým problémem, a dokonce velmi rychlé jsou i nahrávací časy, ať už po smrti nebo při rychlém cestování, které je opravdu rychlé, trvá několik vteřin. Těžko uvěřit, že za touto hrou stojí studio, které vypustilo po všech stránkách nedodělaný a zabudovaný Assassin’s Creed Unity. Far Cry Primal je co se týče optimalizace úplně jiná liga.

Kvalitní je u Far Cry Primal i ozvučení světa, pokud máte doma kvalitní repráky nebo sluchátka, užijete si hru na maximum. Sem tam zazní i nějaká ta pěkná skladba, o níž se postaral v poslední době ve videoherám světě aktivní hudební skladatel Jason Graves. Hudba nehraje zbytečně pořád, ale vždy dotváří atmosféru a pomáhá vyprávět příběh a budovat svět, který vývojáři připravili. Vývojáři navíc chtěli zapracovat i na nejmenších detailech, což je vidět hlavně na vytvoření starodávného prehistorického jazyka za pomoci odborníků. Vytvořený jazyk je hodně jednoduchý a pralidi mezi sebou mluví jednoduchými frázemi a větami, což navíc umocňuje i povedená česká lokalizace - "Najít zelený list, vyléčit zranění tygr" nebo "Zelený list z venku, přinést mi. Jít". Díky ní si tak cestu do Doby kamenné budete moci maximálně užít.

Když byl Far Cry Primal oznámen, přistupoval jsem k němu opatrně, protože jsem čekal jen přeskinovaný čtvrtý díl, odehrávající se v dávné minulosti, navíc následné ukázky zrovna lákavě nevypadaly. Musím ale říci, že finální verze si mně dokázala získat výbornou atmosférou, nádherným a zároveň nebezpečným světem, dobře napsanými postavami a hlavně zábavnou survival hratelností, obohacenou o několik zajímavých prvků. Ano, příběh mohl být o něco propracovanější, hlavní část delší, mise nápaditější, ale i tak tu máme v záplavě moderních akcí hru, která působí svěžím dojmem, a jsem rád, že se do Doby kamenné Ubisoft odvážil jít.


Far Cry Primal

ps4xone
Ubisoft, Ubisoft
Datum vydání hry:
23. 2. 2016
KARTA HRY
8/10

Komentáře