Far Cry: New Dawn

recenze  31
Martin Šmíd, 14. 2. 2019 0:20
Před zhruba rokem vyšla akční hra Far Cry 5, která nás zavedla do Montany, přesněji do Hope County, kde vládnul zfanatizovaný Joseph Seed i se svoji stejně smýšlející a hodně šílenou rodinou. Ze hry se během několika dní stal obrovský hit, prodalo se několik milionů kopií a zájem neutichal ani poté. Ubisoft si začal mnout ruce, ale zároveň přemýšlet, jak z této popularity vytřískat další zlaťáky. Výsledkem je spin-off Far Cry: New Dawn, i když bych ho spíše nazval pokračováním pátého dílu, protože je určen hlavně pro hráče, kteří chtějí vědět, co se v Hope County dělo v dalších letech. A že toho bylo docela dost. Níže v recenzi se dočtete, proč jsem si Far Cry: New Dawn docela užil

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Dá se říci, že nově vycházející Far Cry: New Dawn prakticky přímo navazuje na události pátého dílu. Tedy, odehrává se sedmnáct let po nešťastné události z jeho konce, která celou krajinu Hope Country poznamenala na dlouhou dobu dopředu. Lidé po explozi bomby žili dlouhé roky v podzemí, kam se nedostala radiace, a o slunečním svitu si mohli nechat jenom zdát. Příroda se ale dokáže ze všeho vzpamatovat, i z řádění Josepha Seeda a jeho rodiny. Lidé tedy opět vstoupili po sedmnácti letech na povrch země a začali budovat nový a snad i lepší svět. Na začátku to vypadalo, že to nejhorší je dávno pryč a v celé zemi nyní panuje mír, ale je jasné, že každý v novém světě chce získat moc a sem tam se najde někdo, koho prostě jen baví terorizování ostatních. 

Tak jako dvojčata Mickey a Lou z motorkářského gangu Highwayman. Ta se neštítí naprosto ničeho, a když zkříží cestu hlavnímu hrdinovi/hrdince, začne cesta za pomstou i osvobozením Hope County. Příběh jako takový není úplně špatný, ale na druhou stranu se drží stejného vzorce jako předchozí díly Far Cry série a moc nepřekvapí. Pokud čekáte něco originálního, co jste v rámci série neviděli, musíte hledat jinde. Vývojáři jedou podle zavedeného vzorce a z něho po celou dobu neodbočí. Navíc Mickey a Lou bohužel nejsou tak výrazní padouši, jako ti z předchozích dílů. Co mi ovšem vadilo více, tak je skutečnost, že hlavní hrdina (na začátku si můžete vybrat pohlaví) je nesympatický a vlastně se o něm ani během hraní nic nedozvíme. Jde o takového toho mlčícího hrdinu bez osobnosti, spíše vašeho avatara, který udělá bez rozmyslu to, co mu je řečeno, a příběh jako takový je vyprávěn skrze vedlejší postavy v rozhovorech a filmečcích.

Už během oznámení bylo jasně patrné, že vývojáři navazují na pátý díl a staví na jeho osvědčených základech. Někdo by sice mohl namítat, že tu máme před sebou jen další reskin, což je do určité míry pravda, ale i tak je tu několik novinek, které trochu vnášejí svěží vánek. Po zahrání bych řekl, že jde i o takový menší experiment, na němž vývojáři zkouší, jakým směrem by se mohla Far Cry série ubírat. V Ubisoftu jsou v posledních letech asi velkými fanoušky RPGček, protože se třeba z Assassin’s Creed stalo velké epické akční RPGčko ve stylu Zaklínače, no a zdá se, že Far Cry by mohlo jít jednou podobnou cestou. Cestou třeba Borderlands. Už pátý díl obsahoval řadu RPG prvků, ale Far Cry: New Dawn jde v tomto ještě trochu dále. Samozřejmě se vrací nejrůznější skilly a dovednosti, ať už pasivní nebo aktivní, které si odemykáte za plnění některých úkolů, ale hlavně za různé výzvy. Tento systém odemykání se mi ve Far Cry 5 líbil a je vidět, že jsem nebyl sám. Očividně se osvědčil a zde se tedy vrací v prakticky nezměněné podobě.

Nejdůležitější částí nového Far Cry je ovšem vaše základna, kterou postupně vylepšujete v několika směrech, díky čemuž získáváte přístup k lepšímu vybavení, vaši parťáci, jenž vás doprovázejí na mise, najednou více vydrží a jsou silnější, případně si odemykáte další možnosti. Základna je tak opravdu důležitá a její vylepšování je prakticky nezbytné, abyste se někam posunuli a mohli bez problémů plnit těžké postranní výzvy i pozdější hlavní úkoly. Příklon k RPGčku je vidět nejen na nutnosti starat se o svou základnu, ale i během samotných soubojů s protivníky. Každý protivník má nově nad sebou ukazatel zdraví jako v klasických RPGčkách nebo v sérii Borderlands, přičemž postupně mají ukazatel s daleko více životy. Abyste je porazili, musíte tedy levelovat zmíněnou základnu, díky čemuž si odemknete možnost vyrábět lepší a silnější zbraně za nalezený materiál, které navíc nedávají jen větší poškození, ale mají i další lepší vlastnosti. 

Na začátku jsem nebyl moc přesvědčen, jak toto směřování bude fungovat, ale nakonec mi větší zaměření na RPG nevadilo, zvláště když vše funguje docela intuitivně a neruší, navíc hře přidává další hloubku, i když zatím ne takovou, jakou zřejmě do budoucna v Ubisoftu plánují. Ještě se vrátím o onomu hernímu světu, který není tak rozlehlý a velký jako v pátém dílu, ale to mi zase tak nevadilo. Spíše bych mu vytkl skutečnost, že není už tak zajímavý, abych ho měl nutkání prozkoumávat více, než je potřeba. 

Je ovšem nutné rovněž říci, že příklonem k RPG hra neztratila nic ze své bláznivé akční hratelnosti. Přestřelky s protivníky jsou stále rychlé, frenetické a uspokojivé, gunplay je zábavný, zvláště když máte v rukou nějakou tu silnou zbraň, no a můžete se i spolehnout na své spolubojovníky ovládané umělou inteligencí, které můžete mít neustále při sobě. Ať už ty lidské, tak třeba psa nebo divoké prase. Každý společník je navíc dobrý nejen v akci, ale má i další své charakteristické vlastnosti, takže si musíte zvolit vždy toho, který vás bude nejlépe doplňovat a hodit se k vašemu stylu hraní.

Během hraní vám pak projde rukama velké množství zbraní, od pistolí, samopaly, brokovnice, bazuky, plamenomety či pušky, jejichž design vychází z faktu, že se nacházíte v post-apokalyptickém světě, takže jsou složeny z toho, co se zrovna našlo a bylo po ruce. Jediné, co bych u zbraní vytkl, tak je nemožnost jejich dalšího vylepšování, případně kosmetické úpravy. Všechny zbraně máte předpřipravené a pak už je dále vylepšovat či upravovat nemůžete. Co se týče protivníků, tak budete většinou stát proti členům mororkářského gangu. Protivníci budí respekt spíše svým počtem, protože jejich umělá inteligence je značně diskutabilní. Sice se sem tam kryjí, dokážou zavolat posily (to dělají jako první věc), ale rovněž si neodpustí nějaký ten kiks, případně jen tak zmateně běhají po lokaci. Umělá inteligence nepřátel je tedy ve výsledku jen průměrná a asi by si zasloužila trochu větší péči.

Ubisoft stanovil cenu Far Cry: New Dawn na zhruba tisícovku, což by mohlo naznačovat, že nás čeká jen taková hodně krátká jednohubka na jeden večer. Opak je ale pravdou. Sice hra není tak dlouhá jako pátý díl, který byl možná až zase moc dlouhý, ale hlavní příběhová linka, která je složena z docela pěkně navržených a rozmanitých úkolů, v klidu vydrží na nějakých dvanáct hodin, během nichž se určitě nebudete nudit. Protože jde ale o klasickou Ubisoftí hru s otevřeným světem, je jasné, že vás čeká i řada dalších aktivit. Nové Hope County samozřejmě můžete prozkoumávat, hledat suroviny, lovit vzácné druhy zvířat, případně plnit celkem zábavné vedlejší mise, napadat základny nepřátel, vydat se na lov pokladů a tím asi nejzajímavějším jsou expedice. Na začátku každé usednete do vrtulníku, který vás následně dostane do speciálních lokací po Spojených státech, ať už jde o most Navajo, zábavní park Five Stars nebo vězení Alcatraz, kde máte infiltrovat kemp nepřátel a vyzvednout balíček. Některé aktivity jsou sice trochu repetetivní, ale nic nemění na tom, že Far Cry: New Dawn je ve výsledku zábavný balíček, který si užije každý fanoušek série. 

Navíc většinu času můžete hrát s kamarádem díky přítomnému kooperativnímu režimu. Příběhový režim si sice asi dáte sami, i když možnost hraní v kooperaci podporuje, ale daleko zábavnější a lepší je hrát s kamarádem expedice, přepadávat stanoviště nepřátel a takové ty vedlejší aktivity, během nichž jde o jediné, a to o akci. Ve dvou se to vždy lépe táhne, zvláště když některé aktivity postupně zvedají obtížnost. V kooperaci pak i oceníte možnost vizuálně upravit svého hrdinu. Můžete si ho obléci do jednoho setu, případně mu měnit samostatně triko, bundu nebo kalhoty. Ano, je otázka, jestli už to není u takové hry moc, ale na druhou stranu to asi mají hráči u kooperativních her rádi, tak proč ne. Co mi trochu u kooperativního režimu vadí, je skutečnost, že jen hostovi se ukládá postup hrou. Kamarád vám může pomoci, ale nic z toho prakticky mít nebude. Na podobném principu byly postavené už předchozí díly, nyní už je ale čas na změnu. 

Far Cry: New Dawn běží na stejných základech a tedy i enginu, který využíval pátý díl. To je rozhodně v pořádku, zvláště když hra vypadá na konzolích opravdu pěkně, modely postav jsou detailní a neurazí ani samotné prostředí s mnohdy pěknými detaily a efekty. Velkou výhodou použitého enginu je navíc skutečnost, že je velmi dobře optimalizovaný pro konzole, takže jsem se během testování nesetkal s žádnými poklesy frameratu, ani během těch nejnáročnějších scén, případně s jinými technickými problémy. Navíc i nahrávací obrazovky jsou docela rychlé, takže se opravdu můžete věnovat jen hraní. Co je rovněž velmi kvalitní, tak je ozvučení, ale také hudební doprovod, který se hodí k samotné akci. Povedený je i dabing všech hlavních a vedlejších postav, jenž během hraní potkáte.  

Všechny obrázky z recenzování naleznete na kartě hry

Z Far Cry: New Dawn se vyklubal zábavný spin-off. Nejde o žádnou žánrovou revoluci, ale o příjemný přídavek pro fanoušky pátého dílu. Akce je pořád zábavná, potěší povedené hlavní a vedlejší úkoly, případně další aktivity, no a dobře zapadají do hratelnosti i nově zavedené RPG mechanismy. Pokud se vám Far Cry 5 líbil, s nákupem Far Cry: New Dawn chybu rozhodně neuděláte. Na druhou stranu, jestli jste kouzlu posledních dílů série Far Cry nepropadli, New Dawn na tom nic nezmění. 

Far Cry: New Dawn

ps4xone
Ubisoft, Ubisoft
Datum vydání hry:
15. 2. 2019
KARTA HRY
7/10

Komentáře