Far Cry 5

recenze  81
Martin Šmíd, 26. 3. 2018 12:00
Ubisoftu se v poslední době docela daří naplňovat očekávání hráčů a kolikrát je dokonce i předčít. Povedlo se mu to hlavně u hry Assassin’s Creed Origins, která přinesla do zajeté série řadu novinek a dokázala ji posunout zase trochu jiným sběrem. Možná i proto neváhal dát vývojářům z montrealského studia více času na dokončení akční hry Far Cry 5, která slibovala v posledních měsících desítky hodin skvělé zábavy. A že to je hodně velká zábava, jsem se přesvědčil v posledních několika dnech, které jsem trávil v Hope County. Více ale v mé recenzi.

Testovaná verze: PlayStation 4 Pro/PlayStation 4

V sérii Far Cry jsme se už podívali na tropický ostrov, do Afriky a naposledy jsme se vydali i do pravěku, kde nás čekalo trochu netradiční, ale rovněž kvalitní dobrodružství. S pátým dílem se vývojáři ze studia Ubisoft Montreal rozhodli vrátit do současné doby, přesněji do Spojených států. Tentokrát se Far Cry odehrává v Montaně. Jde na první pohled o venkovskou oblast, kde by měla být radost žít, ale zdání docela dost klame. Celá oblast je totiž ohrožována místním kultem Brána Edenu, nebo tedy spíše sektou, kterou vede zfanatizovaný Joseph Seed i se svoji stejně smýšlející a hodně šílenou rodinou. Když se ho na začátku vydají muži zákona zatknout, dokáže Joseph i za pomoci boha uniknout. Hlavní hrdina je proto uvězněn v tomto poněkud bláznivém světě, kde není nic takové, jaké se na první pohled zdá. Jeho cílem bude pochopitelně zlikvidovat celou sektu a nastolit v celém Hope County znovu mír. Naštěstí na to není sám, protože mu bude pomáhat spousta dobře napsaných vedlejších postav. I když je příběh takovým klasickým klišé, které už tak nějak k sérii patří, nelze mu upřít zajímavost, což je dáno jednak samotným tématem sekt a náboženských spolků, ale hlavně přítomností charismatického hlavního padoucha a členů jeho rodiny. Jen je trochu škoda, že je celý příběh dost předvídatelný, takže od začátku trochu víte, kam vše směřuje. 

Nyní už ale k samotné hratelnosti. Far Cry 5 je first-person akční hra s otevřeným světem, která je pochopitelně věrná sérii a je postavena na základech, které se v minulosti osvědčily. Ono je těžké měnit něco, co evidentně funguje, ale jsem rád, že i tak se vývojáři nebáli vše obohatit o několik zajímavých změn a novinek, které ve výsledku pomáhají nejen hratelnosti, ale i samotnému dojmu z celé hry. A mohu začít rovnou u herního světa, který je rozdělen na tři větší části, přičemž každou ovládá jiný člen rodiny Seedů. Mapa je rozmanitá, naleznete na ní různé menší vesničky či usedlosti, lesy, hory i řeky, po kterých je zase možné jezdit ve člunu či rybařit. Mapa jako taková se mi líbila, navíc prostředí je zcela jiné, než na jaké jsou fanoušci série zvyklí z minulosti. 

Co se mi dále líbilo, je skutečnost, že se Ubisoft konečně zbavil odkrývání mapy pomocí věžiček, které byly charakteristické nejen pro Assassin’s Creed, ale další open-world hry. Nyní si mapu odkrýváte pouze a jednoduše tím, že po ní cestujete, což vás jen nutí ji více prozkoumávat, navíc vývojáři vás prakticky celou mapou provedou tak nějak přirozeně během plnění hlavních i vedlejších úkolů. Dalo by se říci, že každá část mapy je nějak zajímavá a hlavně využitá, což v minulosti rozhodně neplatilo.

Už jsem zmínil, že hra je rozdělena do tří částí. Nijak nejste tlačeni do toho, jakou začnete, i když vám hra naznačí, jakou cestou byste se měli vydat, hlavně kvůli lehčím a méně agresivním členům sekty. Každá část je stavěna tak, že musíte plnit řadu hlavních úkolů, abyste si upevnili vliv a získali na svoji stranu místní obyvatele, a následně se mohli postavit členovi rodiny Seedů. Úkoly mi přišly po drtivou většinu hry zajímavé, neopakovaly se a docela rád jsem je plnil. Navíc kvalitně navržené nejsou jen hlavní questy, ale i ty vedlejší pro místní obyvatele, za které jste rovněž odměňováni reputací, případně penězi, novými zbraněmi, auty do garáže nebo oblečením, takže se je určitě vyplatí plnit. Jednou budete lovit zvířata pro doktora, jindy zase dělat klid kolem místa, kde natáčí svůj oscarový film šílený režisér. Hlavní příběhová linka jako taková zabere na střední obtížnost kolem třiceti hodin, ale díky desítkám vedlejších úkolů a dalším aktivitám je jasné, že pokud si zdejší svět zamilujete, čekají vás desítky dalších hodin.

Far Cry 5 je samozřejmě především akce, ačkoliv v ní můžete jezdit v autech, létat vrtulníkem či letadlem nebo brázdit řeky na člunu. A akce spíše arkádovějšího ražení, stejně jako na tom byly předchozí díly. To ale pochopitelně neznamená, že by pocit ze střelby nebyl dobrý, právě naopak, systém je zábavný a hra pochopitelně počítá s tím, kam protivníka střelíte. Navíc se mi i líbila novinka, kdy protivníka nemusíte zabít, ale jen postřelit. Následně se svalí na zem a jeho kolega má chvilku čas, aby ho zachránil, což přináší do přestřelek hlavně na střední a vysokou obtížnost celou řadu nových situací. 

Abyste mohli likvidovat členy sekty, která neváhá využívat i speciální drogu, budete mít k dispozici celou řadu zajímavých zbraní. Od pistolí po samopaly, brokovnice, granáty, raketomet a tak dále. Druhů zbraní i celkové množství je obrovské, ty nejzajímavější kousky naleznete u obchodníka, přičemž je můžete kupovat za herní měnu, ale také za mikrotransakce. Vzhledem k tomu, že jsem měl peněz za plnění úkolů dostatek, neměl jsem nutkání mikrotransakce využívat, spíše mě štvalo, že díky nim je obchod zatím dost pomalý a chvilku trvá, než se načte. Každopádně každou zbraň si můžete vždy i různě modifikovat, ať už jde o tlumič, větší zásobník nebo zaměřovač. Tato možnost úpravy se mi líbila, stejně jako možnost kupovat hlavnímu hrdinovi nové oblečení. Sice hlavního hrdinu nevidíte během hraní, ale protože je možnost kooperace a tím pádem hraní kampaně s kamarádem, možnost ho trochu odlišit se vždy hodí.

V předchozím odstavci jsem zmínil akci. A k ní se pojí jedna docela podstatná novinka. Během hraní si na svoji stranu získáváte různé pomocníky s nejrůznějšími schopnostmi a dovednostmi, kteří následně mohou chodit s vámi a pomáhat vám v boji. Každý společník se liší, navíc nemusí jít jen o člověka, ale také zvíře. Nebudu zde moc spoilerovat, ale určitě víte, že jedním z možných společníků je i pes Boomer, který umí označovat protivníky, navíc na ně sám dokáže útočit a povalit na zem, případně jim vyrvat zbraň a tu vám následně donést, u čehož jsem se občas docela zasmál. 

Umělá inteligence Boomera je dostačující, to u lidských spolubojovníků už si tak jistý nejsem. Občas totiž zmateně běhají po bojišti, sem tam provedou nějakou tu blbost a rozhodně nejsou tak spolehliví, jak bych si dokázal představit. To samé se ostatně dá říci i o umělé inteligenci protivníků. Ti budí respekt spíše svým počtem. Sice se snaží krýt a sem tam přebíhají, ale o nějaké propracovanější umělé inteligenci nemůže být řeč. Zvláště když někdy jen tak sedí v autě a nechají do sebe střílet, případně provádějí další psí kusy, nad nimiž zůstává rozum stát. 

Hned na začátku vám dá hra vědět, že nechybí ani docela originálně zpracovaný RPG systém. Hlavního hrdinu si můžete postupně různě vylepšovat, aby třeba měl více zdraví, mohl nést více zbraní najednou nebo ho můžete i naučit novým schopnostem, jako je třeba používání háku na šplhání, padáku nebo speciálního obleku na létání. V minulosti podobné vylepšování také bylo přítomno, ale ve Far Cry 5 bylo kompletně předěláno to, jak získáváte body, které můžete následně do nových schopností investovat. Body totiž nezískáváte za postup hrou a plnění úkolů, ale za speciální výzvy. Ty spočívají většinou v zastřelení nepřátel určitou zbraní, používání různých předmětů či léků, využívání vozidel či v záchraně rukojmích. Jde tedy o takové ty úplně vedlejší úkony, které většinou jsou v jiných hrách spjaty s trofejí či achievementem. Zde má plnění těchto výzev daleko větší smysl, protože jste odměňováni něčím, co se následně promítne do samotné hratelnosti. Musím říci, že se mi tento systém vylepšování a získávání bodů hodně líbil a jsem s ním maximálně spokojen. Jde o další z řady novinek, která přináší do otevřených světů od Ubisoftu trochu toho čerstvého vánku. Navíc díky ní odpadá trochu nudné lovení zvěře, abyste si z kůže vyrobili lepší batoh. Lov sice přítomen je, ale za kůži dostanete u obchodníků jen peníze. 

Pokud vás omrzí hlavní příběhový režim, který ukrývá desítky hodin slušné zábavy, můžete se pustit do speciálního Arcade režimu. Do něho se dostanete skrze herní automaty ve světě nebo jednoduše z hlavního menu. Arcade režim by se dal rozdělit prakticky na dvě části. V té první máte docela propracovaný editor, v němž si můžete vytvářet své vlastní mise nebo PvP mapy, a ty následně hrát s kamarády nebo je nasdílet ostatním hráčům z celého světa. Editor je obrovský, obsahuje přes 7000 objektů nejen z Far Cry 5, ale také z her Far Cry 4, Far Cry Primal, Assassin's Creed IV: Black Flag, Assassin's Creed Unity a Watch Dogs, navíc ho hodlají vývojáři časem ještě obohacovat. To je dostatečné množství objektů, aby si každý vytvořil svůj originální kousek, navíc editor je i na konzolích docela přehledný a díky dobře zpracovaným tutoriálům v něm může začít tvořit i naprostý začátečník. 

V druhé části pak můžete hrát komunitou nebo vývojáři vytvořené levely. Ty jsou rozděleny na čistě singleplayerové/kooperativní, v nichž jde většinou jen o likvidaci určitého počtu nepřátel, útěk do bezpečí nebo likvidaci určených cílů, ale také PvP. Od multiplayeru ale nečekejte nic propracovaného, je vidět, že je ve Far Cry 5 jen do počtu jako takový bonus, o čemž ostatně svědčí jen dva nejznámější módy. Na druhou stranu se dá u něj i tak slušně vyblbnout. Každopádně Arcade režim je zajímavou novinkou a jistě příjemným oživením, navíc díky komunitě by mohla hra žít v následujících měsících svým vlastním zajímavým životem, zvláště pokud komunita bude vytvářet spoustu kvalitních úrovní.

Pokud jde o vizuální zpracování, tady Far Cry 5 rozhodně ani trochu nezklame. Vývojáři použili svůj vlastní engine, který vychází z CryEnginu, přičemž se jedná o vážně pěknou podívanou a jednu z nejhezčích her s otevřeným světem, jakou jsme tu doposud měli. Od prvních minut jsem si užíval vysoce detailní prostředí i skvělé nasvícení, které se stará o výtečnou atmosféru, rovněž vývojáři nešetří nejrůznějšími pěknými efekty, které si nejde nezamilovat. Far Cry 5 vypadá na konzolích senzačně, samozřejmě ještě lépe pak vypadá na výkonnějších konzolích PlayStation 4 a Xbox One X, na kterých má i lepší framerate. Ten je ovšem stabilní i na základních konzolích a během chvilkového testování na základní PS4 mi nepřišlo, že by znatelně klesal. Co rovněž musím pochválit, je výborný soundtrack, který se ke hře skvěle hodí. Rovněž si vývojáři pohráli s celkovým ozvučením, takže si chvilkami budete připadat, jako byste se v Montaně přímo nacházeli. Audiovizuální zpracování jen podtrhává vysokou kvalitu samotného titulu a jeho velké produkční hodnoty.  

Než svoji recenzi ukončím, je mou milou povinností i zmínit, že Far Cry 5 pochopitelně obsahuje českou lokalizaci formou titulků. Přeložen je i interface, takže vše, abyste si mohli hru maximálně užít. Navíc kvalita lokalizace je solidní, ale na to jsme si u her od Ubisoftu už tak nějak zvykli. Snad bude Ubisoft hry lokalizovat i nadále. 

Far Cry 5 je povedená akce, která si vás získá nejen pěkným novým prostředím, ale také charismatickým padouchem, rozmanitými úkoly, zábavnou akcí a špičkovým audiovizuálním zpracováním. Vývojáři se navíc nebáli zajetou značku obohatit o několik příjemných změn a novinek. Výlet do Montany jsem si tedy užil a nepochybuji, že si ho užijete i vy. K úplné spokojenosti chybí jen propracovanější umělá inteligence a také méně předvídatelný příběh. 

Far Cry 5

ps4xone
Ubisoft, Ubisoft
Datum vydání hry:
27. 3. 2018
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře