Fallout 3: Point Lookout

recenze  5
Petr Strecker, 5. 11. 2009 1:25
Odvezu vás tam, kde jsou břehy lemovány Mirelurky, tam kde radiace kape z každého lístečku překrásných květin a kde jsou obyvatelé tak přátelští, že se vás budou příležitostně snažit obětovat. Neposkvrněné místo, jež nabízí příležitost k seberealizaci a hledání tajných pokladů, čeká na druhé straně. Podobnými slovy vás uvítá majitel malé přepravní lodi, který vám nabízí dopravu do nové oblasti Point Lookout.

V řadě čtvrtý balíček do již tak rozsáhlého titulu Fallout 3 je zdaleka nejrozlehlejší a zároveň s sebou také přináší nezaměnitelnou atmosféru radioaktivního venkova – vesničtí burani, kolty proklatě nízko, náboženské kmeny snídající nejen lidská varlata a opravdu i příležitost k výdělku. Jak ale sami nejspíš víte, ve světě Fallout nebylo nikdy nic zadarmo, a tak je nabídka od výše zmíněného člověka více než podezřelá. Jenže vy chcete objevovat, vy chcete dobývat a zjišťovat souvislosti. Příležitostně ustřelit nějakou tu končetinu a poznat nové lidi. Tím pádem je Point Lookout něco pro vás a můžeme konstatovat, že se jedná pravděpodobně o nejpovedenější balíček do této hry. Pokud jste náhodou také vyrůstali na venkově nasátém radiací, urychleně opusťte tuto stránku. Neradi bychom, abyste se dozvěděli nějakou pravdu ze své minulosti. Do batůžku přibalte povinně dvě láhve vodky, kvalitní boty, cirka 500 nábojů do brokovnice a nejspíš i samotnou brokovnici. Jdeme na to!

„Nazdar všichni cestovatelé! Chtěli byste získat všechny poklady, které Point Lookout skrývá pro sebe? Promluvte si s Tobarem a zajistěte si tak jízdenku do místa zahaleného mlhou tajemství!”

Po zdlouhavém, naprosto zbytečném, mnou však milovaném prologu se pusťme do faktů. Point Lookout je oblast oddělená od původního Wastelandu a nemá s původní mapou, až na jednu malou vyjímku, téměř žádnou spojitost. Výhodou ale je, že mezi nimi můžete libovolně pendlovat. Maryland, ve kterém se tato část nachází, nebyl přímo zasažen výbuchem atomových bomb, jako tomu bylo v případě Washingtonu a okolí, nýbrž byl pomalu, ale jistě požírám spadem radioaktivních částic. To mělo za následek migrování obyvatel do úplně jiných míst, naprostou stopku nějakému vývojovému pokroku a pozvolnou mutaci všech živých i neživých organismů, které neměly to štěstí Point Lookout opustit. Asi mi dáte za pravdu, že je daleko horší být loven monstry, která v sobě mají zárodky lidského myšlení, než čistokrevnými predátory. O tom ale trošku dále. Co do rozlohy Bethesda udává, že je Point Lookout zhruba jedna pětina původní oblasti ze hry. Pokud bychom si odkrokovali celou oblast, tak zjistíme, že je to rozhodně méně, nic to však nemění na tom, že máte tu čest s opravdu velkým kouskem nové pevniny, rozdělené hned do několika částí. Začínáte na pobřeží, v místě s velkým molem a centrem všeho obchodu v Point Lookout. Na východ se nachází kopce s kostelem patřícím místní sektě, kolem dokola voda bijící do útesů a v mlze se majestátně tyčící prozatím nefunkční maják. O těchto místech ještě můžeme říct, že jsou bezpečná. Pokud přeložíme toto tvrzení do jazyka Falloutu, zjistíme, že jsou to místa, kde ještě někdo uslyší váš křik, ale pomoc od něj rozhodně nečekejte. Potom tu jsou místa nebezpečná, a to bažiny, které skýtají sice mnoho zajímavých pokladů, ale zároveň také potenciální hrob. Proč, to si povíme později. Přesto by mohlo být celé území ještě trošku členitější a rozmanitější, ačkoliv co čekat od travnatých bažin a močálů. Jakmile spadne tma a mlha, rychle se obrací váš status lovce na kořist. Jak totiž sami zjistíte, všechen kulturní život zde probíhá v noci za doprovodu šíleného křiku vyšinutých a psychopatických obyvatel bažin. Sem tam také narazíte na místa se zdroji plynu, ze kterých vyvěrají bubliny, jež explodují při kontaktu. Pravděpodobně to je ten zmíněný poklad, který Point Lookout skýtá.

„Můj příběh? Něco ti řeknu, chlapče. Můj příběh je jak jazyk Párače. Je dlouhej, otravnej a nechceš se s ním střetnout osobně. Rozumíš?”

Co se týká questů a hlavní příběhové linky točící se kolem událostí v Point Lookout, už to tak slavné není. Vše začíná příjezdem do Point Lookout, konče jeho opuštěním. Už převozník Tobar vám dá najevo, že to není pouze převozník. Nebudu ale vyzrazovat tajemství, které byste měli poznat vy sami. A vězte, že je více než temné a týká se i vás! Ústřední tváří je ale neotřelý ghoul Desmond, tajemný obchodník s velice záhadnými kořeny. Při prvním setkání mu pomůžete ubránit hotel, který obývá. Ačkoliv vám nepoděkuje zrovna obvyklým způsobem (viz. citát výše), udělá z vás svého obchodního partnera, což odstartuje sérii zhruba pěti hlavních questů, která vás bohatě odmění. Ačkoliv nejsou nijak extra dlouhé, jsou celkem zábavné a je radost sledovat vývoj dění. Samozřejmostí je také možnost přilít trošku oleje do ohně v podobě různých rozhodnutí, která značně ovlivní závěr. Rozhodně se snažte dbát na svůj instinkt, jinak se šeredně spálíte. Celé vyvrcholení a zjištění pravdy je více než uspokojující a vy si tak budete moci udělat další zářez na čele (po dohrání všech DLC balíčků budete moci hrát na vlastní hlavě piškvorky) za vykonané dobro. Což je v tomto případě možná trošku zavádějící, ale budiž. Pokud si tedy vystačíte s dokončením hlavní kampaně, očekávejte zhruba 4-5 hodin čistého času. Pro stoprocentní dokončení počítejte spíše s trojnásobkem, čímž se myslí zejména objevení všech lokací a dokončení vedlejších questů. Těch je taktéž pět a zmiňme například účast v Pilkově safari, kde jste vrženi do arény s dalšími „soutěžícími”, bojujícími o svůj holý život proti hordám ghoulů. Nebo hledání surovin pro výrobu alkoholického a silně návykového nápoje Moonshine, který našel zalíbení mezi obyvateli bažin. Asi pro lepší reakce a uvolněnost při střelbě na cíl. Dokonce budete dotahovat do konce práci jednoho komunistického špióna, což je možná nejrozsáhlejší a nejroztahanější quest vůbec. O to víc se vám bude líbit odměna. Čím je ale Fallout proslulý a v čem je zároveň tak krásný, je fakt, že výzvu můžete najít i v hloupé zmínce o tom, že někdo ztratil rohlíky z nákupu. Pokud najdete nějaké útržky nebo zmínky i v Point Lookout, vězte, že z devadesáti procent k něčemu vedou. Například vám nikdo nic neřekne o opravě rozbitého majáku, který bude po vašem zásahu opět zářit. I přesto ale zjistíte, že po objevení a dokončení všeho nemáte co dělat a vám nezbude nic jiného, než bezcílné toulání za účelem zabíjení a získávání vybavení. Což ostatně není nic tak nezábavného.

„Vylez, nebudeme spolu bojovat!” – Creeper mířící na vaší hlavu brokovnicí

Nyní se dostáváme k tomu nejlepšímu – místní aglomerace obyvatelstva. Pokud toužíte po příjemném prohození několika slov s místními štramáky, tak rovnou zapomeňte, že jste tu kvůli něčemu takovému. Přátelských postav, schopných s vámi prohodit řeč, je na tomto místě minimum a většinou se jedná pouze o obchodníky. Přesto ale můžeme všechny rozdělit do několika skupin. Základní a pravděpodobně nejčastější jsou obyčejné krtko-krysy a švábi. Ti jsou všude stejní a nebudou vám dělat vrásky na čele. Druhým typem jsou divoši, uctívající svého rádoby boha v sektě. Krom toho že hoši a hošky pracují zejména ve smečce (skupina pro ně není dost dobrá), se specializují na podobné činnosti jako Raideři v původní hře – zabíjení, loupení, ale také pěstování nového ovoce, Plungy. Ani zdaleka ale nejsou tak nebezpeční jako například pašeráci, na které také narazíte. Vězte, že toto obchodnické plemeno je daleko nebezpečnější jak skladníci v Penny Marketu. Jsou tu za stejným účelem jako vy, pro zisk, s tím rozdílem, že jsou po zuby ozbrojeni a zabijí vše, co jim přijde před hlaveň. Dále zmiňme příšery z bažin, jako jsou Swamplurkové, přerostlí krabi, kteří se přizpůsobili zdejšímu ekosystému díky kontaminované vodě, mouchy a spousty dalších potvůrek, které čekají pouze na vás. To nejlepší na konec. Swampfolkové jsou původní obyvatelé bažin, potažmo celého Point Lookout, kteří ovšem neodešli a byli lehce deformováni nakaženou vodou a spadem. Krom toho, že jsou to nevídání krasavci (vyhřezlé zuby, hlavy jak vosí úly atp.) podobní těm z filmů jako Hory mají oči, jsou to pravděpodobně i nejnebezpečnější tvorové v této části hry. Původem lidské plemeno bylo znetvořeno a dohnáno na samý okraj lidskosti. Proto není divu, že se uchylují ke kanibalismu a podobným praktikám. Většinou můžete narazit na tři druhy – Creeper, polonazí vidláci, často v rukou třímající extrémně nebezpečnou dvouhlavňovou brokovnici. Dále takový Tracker, holohlavý, veliký tvor, který sice nepoužívá zbraně na dálku, o to nebezpečnější ale je, když vás chytne za límec. Díky své veliké síle a výdrži je to ideální parťák do nepohody a romantické procházky po pláži. Nakonec Brawler, který v sobě kombinuje ty nejlepší vlastnosti výše zmíněných typů. Nejen že se budete na tyto hochy těšit, ale vy se budete dokonce ukájet nad jejich prolitou krví. Nemusíme snad dodávat, jaké mrazení v zádech vám způsobí jejich psychopatický smích a hekání při procházení bažin v noci. Jo, to je přesně ten důvod, proč si pořídit Point Lookout.

„Ty milovníci bahna mě chtěj vidět mrtvýho a nebyli tak zdvořilí, aby mi kurva řekli proč!”

Ani teď se nebudeme zastavovat a povíme si něco o nových předmětech, které si můžete přivézt z dovolené v Point Lookout. V první řadě je to hned několik nových a vskutku šikovných zbraní. Již zmíněná dvouhlavňová brokovnice, která dělá z končetin i těch nejsilnějších hochů pouhé pastelky, je opravdu k nakousnutí. Dále opakovací puška, velice kvalitní zbraň na střední a krátkou vzdálenost, navíc s perfektní přesností. Původem tedy z občanské války. Jak to tak bývá, na venkově naleznete mnoho konfederačních předmětů. Ač se to nemusí na první pohled zdát, i taková lopata nebo sekerka jsou výbornými zbraněmi pro boj muž proti mužům. Nepočítaje další druhy nožíků, ať už malých nebo velkých, včetně několika unikátních zbraní, což jsou vlastně jen vylepšené variace původních modelů. Ale taková sekerka s názvem Oddělovač se prostě nezapomíná. Pokud se umíte dobře otáčet, tak s ní vystřihnete hezké číslo. Pokud budete číst noviny a letáky po městě, zjistíte, že se zde dříve vyskytl sériový vrah, který vraždil páry a nosil na sobě masku klauna. Dvě takovéto masky lze získat i v Point Lookout a při první příležitosti jejího objevu vám taktéž dojde, proč se mu říkalo „Šlichtař”. V neposlední řadě stojí za zmínku ovoce Plunga, která vám nejenže doplňuje zdraví, ale zároveň snižuje jako jeden z mála zákusků ve hře i vaší hladinu radiace. Super navíc je, že jakmile si stáhnete balíček do hry, tak se Plunga objeví i v normálních obchodech napříč celého Wastelandu. Pravděpodobně díky výše zmíněným pašerákům, kteří se postarali o kompletní distribuci.

Ta pravá legrace ale přichází až teď. Fallout je už sám o sobě plný chyb. Někdy těch legračních (pronásledující ustřelené hlavy, kutálející se dokola na místě), někdy i těch méně legračních (propadávání předmětů). Jinak tomu není ani u Point Lookout, který se může blýsknout i takovými parádičkami jako je například menší kolísání snímkovací frekvence, ale také mizením předmětů nutných pro questy, nebo jejich levitací vysoko na obloze. Nemusíme podotýkat, jaké to je, když musíte někomu donést předmět, který ale nikde není, že? Bohužel tento fakt ubírá hře opravdu hodně na kráse.

„Už jsem naživu zatraceně dlouho. Když jsem naposledy znal ptáčka jménem Nadine, měl jsem ještě kůži.”

A jak to tedy je s Point Lookout? Pokud chcete pořídit nějaký DLC k původní Fallout 3, tak by to měl být právě PL, který překypuje parádní, temnou atmosférou a nabízí zdaleka největší porci zábavy v poměru cena / výkon. Bohužel množství otravných chyb a prázdnota po dokončení vám budou trošku oponovat, ale nic to nemění na tom, že se jedná o nejpovedenější balíček z celé série.

Fallout 3: Point Lookout

ps3x360
Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios
Datum vydání hry:
23. 6. 2009
Žánr:
Střílečka, RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře