Fallout 3: Broken Steel

recenze  2
Petr Strecker, 4. 11. 2009 9:28
Fallout 3 byl a je pořád skvělý titul, i přesto, že byl stabilní asi jako mléčné zuby vyražené přímou ranou na chrup. I přes všechny technické chyby ale vyčnívala jedna, která hráče celkem mrzela – po dokončení hlavního příběhu jste nemohli pokračovat ve hře a objevovat krásy Wastelandu. Rozšíření Broken Steel přesně tohle mění a na vrch přihazuje hezkou řádku bonusů, které ani nebyly třeba, ale přesto z nich máme radost. Obsahově možná nejde o nejsvalnatější rozšíření, ale rozhodně je nejzásadnější, jelikož udělalo z Falloutu dá se říci nesmrtelnou hru. Chytněte svůj americký sen za hubu a po boku Liberty Primea uštědřete Enklávě finální ránu, která rozhodne o osudu jak vašem, tak zbytku světa. Anebo také dostanete šanci převrátit váhy dobra zpátky na stranu zla. A zkuste hádat, jak se to odrazí na vaší reputaci? Ano, nebudete zrovna oblíbení. Takže hurá do toho, dokud jste vlhcí a nažhavení!

„No ne, podívejme, kdo je zpátky mezi živýma!”

Nemůžeme si dovolit pospíchat, tudíž v rychlosti zrekapitulujme dění v příběhu hlavní hry. Jako malí, jste vyrůstali v krytu Vault 101, což je místo zaizolované ještě před pádem atomových bomb tak, aby se nic nedostalo dovnitř, ale zároveň ven. Celé vaše dětství a dospívání jsou vám nuceny víceméně zvrácené ideály, které se celkem zásadně liší od pravdy. Jenže jednoho dne opustí váš otec úkryt, což zapříčiní paniku mezi všemi místními obyvateli a ředitel toho zařízení chce na tácu jak vaší, tak hlavu vašeho otce. Vy se tedy vydáváte po jeho stopách, abyste zjistili, proč vlastně opustil vás a váš život. Poté co vstoupíte poprvé na silně kontaminovaný vzduch, jste ozářeni paprsky světla a nevíte, co vás tam venku čeká. Po nějakém čase se adaptujete životu „tam venku” a nakonec najdete i vašeho otce, který se celou tu dobu snažil oživit jeho projekt zvaný Project Purity, jehož úkolem bylo vyčištění vody v Capital Wasteland, což by byl obrovský úspěch, vzhledem k tomu, že vše je těžce ředěno radiací. Nakonec se doplazíte až na konec, ke stroji, jehož prostřednictvím má očištění projít, kde se s Broken Steel rozšířením láme děj. Buďto se rozhodnete přístroj zničit, což samozřejmě znamená konec hry, nebo zadáte kód a hra začne dýchat novým životem. Pokud tak uděláte, počítejte s pádem do bezvědomí a následným probuzením po dvou týdnech s hlavou bolavou, jako byste slavili celou noc se strýčkem Lobem. Vaším spasitelem je v tuto chvíli Bratrstvo Oceli, kterým jde o to samé, co vám. Zabránit arogantnímu chování Enklávy, vládní jednotky, která zneužívá moci k šíření teroru a zabírání všeho, do čeho jí nic není. Celkem tři nové hlavní mise vám detailně popíšou sbírání sil a potřebného vybavení, které se svou kvalitou ovšem nemůže vašemu oponentovi rovnat. Sestrojíte si kapesní (pokud se tak dá říci stokilovému hovadu na rameno)Tesla Cannon, který téměř střelhbitě zabijte vše, co se jen pohne. Jak to tak bývá, ve světě dobra tvoří tu nejvýraznější část zlo a i to, tentokrát dostane šanci se projevit. Ve finální fázi Enkláva nasměruje zničující útok pomocí družice z vesmíru přímo na citadelu Bratrstva Oceli. Vy se buďto můžete vzepřít jako statný hrdina a použít jejich vlastní zbraň na jejich domovinu anebo jen nečině koukat na destrukci, chaos, smrt a sodomii v řadách spojenců, kteří vzápětí přehodnotí situaci a udělají si z vás kořist. I postranní questy stojí za to s tím, že potkáte hned několik zajímavých postav. Věřící sekty Children of Atom například ve sklepě skladují dva ghouly, které celou tu dobu uctívají. To vám umožní zjistit právě až Broken Steel, který otevírá a zakončuje celou řadu nedořešených událostí z minulosti.

„SMRT JE PŘIJATELNÁ ALTERNATIVA KOMUNISMU”

Další zásadní změnou je možnost dotáhnout vaší postavu až na úroveň 30, což je sice stále vcelku málo, ale rozhodně více jak u předchozí dvacítky. Tím tak dostane vývoj vaší postavy ještě větší šťávu a vy tak konečně dostanete šanci dotáhnout svého hrdinu k maximu. Samozřejmě s troškou nutného taktizování. K tomu vám dopomůže zejména čtrnáctka nových perků, které se většinou skládají z takových schopností jako je vyvážení karmy na určitou stranu, ale také různé jiné zajímavosti. Například takový perk Nuclear Anomaly z vás udělá kráčející atomovku a vězte, že nepřátele si budou hodně dlouho rozmýšlet, jestli na vás útočit. Jakmile totiž hladina vašeho zdraví klesne pod 20 jednotek, tělo to neunese a vyvolá masivní explozi, jež smete vše kolem vás. Bohužel je tento perk velice nepraktický, nacházíte-li se po boku spojenců, kteří vám asi moc nepoděkují za to, že jsme jim poslali do obličeje dávku atomů. Nebo perk Puppies! je více než žádaným zbožím, vzhledem k tomu, že se ve hře nachází bájný čtyřnohý společník Dogmeat, jež je bohužel pořád jen z mas a kostí, což znamená, že ho vaši nepřátelé pošlou do salámu aniž byste věděli, že se vám utrhl ze řetězu. Díky této schopnosti se vždy objeví u vaší původní domoviny jako nový. Do třetice všeho radioaktivního a abnormálního je nadmíru důležitý perk Almost Perfect, díky němuž vám všechny vaše S.P.E.C.I.A.L schopnosti vyskočí na hodnotu devět. Což musíte uznat, že je více než super, ale vězte, že cesta na vrchol bude sakra bolestivá, jelikož vývojáři přidali do hry i tři nové nepřátele, které se s rostoucí úrovní vaší postavy začnou množit víc a víc. A že to nejsou ledajací nepřátele, ale radiací napumpování zmetci, kteří nechodí pro ránu daleko. První z nich je Super Mutant Overlord. Jak rčení praví – „Ne*er se do čeho nemáš!”, doporučujeme toto rčení využívat i v případě tohoto drobečka, který je většinou v doprovodu svých menších zelených kamarádů. A v čem je tak jiný? Svou muskulaturou je někde mezi Super Mutantem a Behemothem, spíše se však blíží k druhému zmiňovanému. Nejenže vydrží extrémně mnoho, ale zároveň je velice nepříjemný v boji. Pokud jdou na vás více jak dva tito drobečci, pomalu si začněte stloukat křížek, jelikož vás čeká mnoho trápení. Nejčastěji drží laserovou pušku Tri-Beam Laser Rifle, jež vystřeluje tři paprsky na ráz a je extrémně zničující v boji na střední a krátkou vzdálenost. Takže na tyto zelenáče opatrně. Druhým není nikdo jiný, než Albino Radscorpion. V podstatě obdoba přerostlých Radscorpionů s tím rozdílem, že z dálky svítí bílou až narůžovělou metalízou, vydrží extrémně mnoho a zároveň snesou více než ostatní svého druhu. No a třetí je takový jezdec apokalypsy a vyslanec radioaktivního podsvětí – Feral Ghoul Reaver. Feral Ghoulové byli dříve lidé, kteří ovšem koupili enormní množství dávky atomů a tak se z nich staly tyto, dá se říci zombie, které přepadávají cestovatele na temných místech. Reaver se vyznačuje nejen svou extrémní výdrží a odolností vůči poškození, ale mohl by vám vyprávět, jaké to je, žít s tím, že jste jako chodící zářivka. Jak sami vidíte, noví nepřátele nejsou žádná ořezávátka a po prvotním nadšení vám rychle dojde, že kdo uteče, ten vyhraje.

„POSLEDNÍ ČÁST DOMINA PADÁ TADY!”

I arzenál zbraní a brnění prošel významným obohacením, možná ale trošku zamrzí, že pochází spíše z rukou Enklávy. Nemáme nic proti supermoderním zbraním a ochraně z ušlechtilých kovů, ale není nic lepšího než se toulat po poušti s podomácku vyrobenou zbraní. Ale vzhledem k tomu, že je právě Enkláva terčem veškerých útoků tak to můžeme omluvit jako obohacením armády z fondů státního rozpočtu. Hrstka nových zbraní je spíše z těch větších kalibrů – Heavy Incinerator je takový veliký zapalovač, se kterým byste si cigaretu rozhodně nezapálili. Fluše dávky ohně, které na potkání zapalují nepřátele. Ovšem kočírovat něco tak velkého v koridorech je spíše o vlastní zdraví, tudíž pozor. Tím nejhlavnějším je ale Tesla Cannon, kterým lze decimovat dá se říci cokoliv, včetně sebe a svých přátel. Ve hře jich najdete celkem 14 a tak se jedná o vcelku vzácnou záležitost, která se vám bohatě odmění svou ničivou silou a vlastně i úsporností. Možná jste se setkali s nepřáteli Deathclaw, které měla Enkláva pod svou kontrolou a využívala je k eliminaci nepřátel. Díky speciálnímu předmětu, jež obdržíte v příběhu, budete moci tato brutální stvoření získat pod svou kontrolu a ruku na srdce – jsou daleko nebezpečnější jak všechny zbraně, které máte v batůžku.

„OSVOBOZENÍ ALJAŠKY JE NA DOSAH!”

Aby to nebylo všechno tak hezké, tak nám vývojáři z Bethesdy trošku ztrpčí život dávkou krásných chyb, na které jsme si už ale mohli zvyknout z minulých dob a hodin trávených ve Falloutu. Nejčastěji se setkáte se zasekáváním postav a zapadáním mezi zdárně miniaturní předměty. Občas se zaseknete například mezi židlí a špatně položeným hasicím přístrojem. Z takovéto zdárně banální situace se stává boj o holý život jak vaší postavy, tak vaší hry, které riskuje rozdrcení holýma rukama. Propadávání a mizení věcí v tomto DLC balíčku relativně vymizelo, za to hra trpí pekelným klesáním snímkovací frekvence, zvláště ve scénách kdy kráčíte bok po boku s robotem Liberty Prime, jež byl původně určen k vymícení komunismu na Aljašce, během operace Anchorage. Takovýmito chybami je Fallout od počátku věků dá se říci prolezlý a je to možná jeho menší prokletí.

Pokud zvažujete koupi nějakého DLC balíčku, do již tak skvělého Fallout 3, měl by to být právě Broken Steel, který sice nepřidává do hry závratné množství nových věcí, ale o to zásadnější jsou. Otevřené zakončení příběhu vám umožní se toulat po celém světě i po dokončení hry a objevovat další krásy své postavy. Bohužel jak tomu tak bývá i chyby v této části hrají hlavní roli. Nic to nemění na tom, že toto je první významný DLC balíček, který udělá z Falloutu zase o něco lepší titul. Nikdo nám ale nevymluví, že by se vývojáři mohli zaměřit také trochu na technickou stránku hry, která je neuvěřitelným způsobem zanedbaná. A řekněme si na rovinu, zamrzání a podobné výlevy nejsou ty faktory, které přidávají hře na kvalitní známce. Přesto se Broken Steel vyznačuje značně povedenou a vlasteneckou atmosférou, která je plná záště, ale zároveň vítězné radosti.

Fallout 3: Broken Steel

ps3x360
Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios
Datum vydání hry:
5. 5. 2009
Žánr:
Střílečka, RPG
KARTA HRY
9/10

Komentáře