F1 2021

recenze  13
Martin Šmíd, 23. 7. 2021 12:35
Herní vydavatel Codemasters má za sebou zajímavé a popravdě i dost hektické období. Před několika měsíci se objevila informace, že ho kupuje společnost Take-Two Interactive, pod níž spadá i herní vydavatel 2K Games. Nakonec ovšem skončil pod EA, která nabídla akcionářům daleko vyšší částku. EA od začátku slibuje, že všechny týmy pod Codemasters budou mít do budoucna maximální svobodu a nebude nijak zasahovat do vývoje, ale zároveň budou mít více prostředků a také lepší propagaci. V těchto dnech vychází nový ročník závodní série F1, od něhož se popravdě docela dost čekalo, protože už od začátku byl vyvíjen také pro konzole nové generace, navíc jde o první hru od Codemasters, která vychází už přímo pod EA. Já už nyní mohu prozradit, že jsem s výsledkem docela spokojen, ačkoliv mám i několik výhrad a připomínek.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Série F1 od Codemasters byla vždy určena naprosto všem fanouškům závodění. Ať už těm, kteří tráví na virtuálních tratích hodiny každý den, tak občasným, kteří si chtějí jen dobře zajezdit po těžkém dni v práci. Nový ročník na tomto nic nemění, takže pořád je možné si ze hry udělat docela komplexní simulátor, ale díky nepřebernému množství asistentů i polo-simulaci či takovou lepší arkádu. Ostatně hned na začátku vývojáři dávají možnost na výběr ze tří jízdních stylů – Casual, Standard a Expert, podle čehož se nastaví asistenti i chování samotné hry. I proto se F1 hraje dobře nejen na drahém volantu, ale postačí vám i klasický gamepad. Majitele konzole PlayStation 5 navíc může těšit, že vývojáři jsou obrovskými fanoušky gamepadu DualSense, a tak se snažili při vývoji využít veškeré jeho možnosti na maximum, a musím říci, že výsledek je opravdu působivý. Díky haptické zpětné vazbě doslova cítíte monopost ve svých rukou, neustále vás hra zásobuje různými vjemy a nezapomnělo se ani na změny povrchů, různé nárazy nebo hrbolky na trati. Zpětná vazba od hry je fantastická, navíc vývojáři využili i adaptivní spouště, v nichž cítíte odpor při brzdění.

Vývojáři se při vývoji letošního ročníku F1 mohli opřít o aktuální licence, a proto nechybí všechny monoposty, jezdci, sponzoři a tak dále. V základu pak hra nabízí hned dvě desítky tratí, na kterých je možné závodit. Oproti minulému ročníku není zahrnuta Grand Prix ve Vietnamu, což ale popravdě asi zase tak moc nevadí. Je ale škoda, že od začátku nejsou zahrnuty tratě v Imole (Itálie), Portimaou (Portugalsko) a Jeddahu (Saúdská Arábie). O ty bychom ale dle vývojářů přijít neměli, protože mají být přidány do hry později formou bezplatného updatu. Snad vyjde dříve než později. Jinak se toho v rámci závodění oproti minulému ročníku zase tak moc nezměnilo. Jízdní model doznal jen několik málo změn, to samé se dá říci o interfacu, fyzice, umělé inteligenci (ta ovšem moc změn nebo vylepšení nepotřebovala) nebo modelu poškození. U něj je škoda, že vývojáři nevyužili výkonu nových konzolí, aby přinesli v tomto ohledu něco lepšího. Navíc poškození vozů je nyní trochu zabugované a zobrazuje se špatně, případně dělá jiné problémy, po nichž dokáže hra spadnout. Do budoucna tedy mají určitě vývojáři prostor pro zlepšení. Co se mi ovšem líbí, jsou nově nahrané zvuky, které odpovídají reálným motorům.

Před vydáním se hodně mluvilo o velké novince v podobě příběhového režimu Braking Point, jenž sleduje počínání dvou fiktivních závodníků. Prvním je veterán Casper Akkerman a druhým talentovaný nováček Aiden Jackson, který má obrovské ambice a přes F2 se dostane až do F1 a chce se stát obrovskou hvězdou. Na tento režim jsem se celkem těšil, a musím říci, že má velmi dobrou prezentaci. Vývojáři připravili řadu filmečků mezi závody i v samotných závodech, v nichž postavy podávají solidní výkony, více než solidní je dabing a všemu dopomáhá i parádní vizuální zpracování. Zatímco prezentace je dobrá, tak scénář je bohužel největším mínusem, protože velmi slabý a kolikrát naprosto mimo realitu, protože jen těžko si představit, že by se něco takového odehrávalo i v reálu. No a pak je těžké se vžít do některého ze závodníků, kteří navíc nejsou ani moc sympatičtí. Zápletka v Braking Point mě prakticky jen potvrdila, že když už se někdo pokusí o nějaký příběh v závodní nebo sportovní hře, za moc to bohužel nestojí. Velký problém vidím i v tom, že kampaň moc dobře nereflektuje to, jak si vedete na trati. Vždy je vytyčen jeden cíl a ten musíte splnit. Pokud se vám daří lépe a třeba závody vyhráváte, stejně jste pořád za svými rivaly, kteří získávají zřejmě i za horší umístění více bodů. To pak působí komicky a dost vytrhává ze samotné kampaně. Určitě uznáte, že to v pořádku moc není.

Každopádně jako úvod do hry a takový obsáhlejší tutoriál, který zabere kolem šesti až sedmi hodin, příběhový režim asi postačí dobře, zvláště nováčkům nebo příležitostným hráčům, ale více od něj rozhodně nečekejte. Osobně jsem ale toho názoru, že tak světoborný a výjimečný tento režim není, na to, jaká mu byla před vydáním věnována pozornost, a asi bych se bez něj i obešel. Zvláště, když samotná Kariéra dává řadu příležitostí, abyste si mohli psát vlastní příběh se spoustou vzrušujících okamžiků, i takových, na které během hraní příběhového režimu nenarazíte. 

Velkým tahákem letošního ročníku F1 je opět robustní Kariéra, v níž se můžete vrhnout do závodění v F2 a následně se vypracovat a upsat se nějakému týmu F1. Kariéru je přitom opět možné absolvovat jen jako závodník, ale i jako majitel celé stáje, kterou si vytvoříte v rámci upraveného a docela dost vylepšeného MyTeam a budete následně spravovat a starat se, aby prosperovala a slavila úspěchy. Pokud se rozhodnete si nic nekomplikovat a hrát pouze za jezdce, a tedy se přidat k nějakému existujícímu týmu, můžete si nově zvolit možnost hrát započatou sezónu od začátku nebo od bodu, kde se nachází v reálu, přičemž odpovídá i umístění jezdců. Jde určitě o fajn novinku. Důležité je zmínit, že ačkoliv je hraní za jezdce daleko přímočařejší a neklade takové nároky, pořád budete moci využívat výzkum.  Pokud si dobře pamatuji, v minulosti tvořil výzkum hned několik košatých stromů, na kterých se postupně odemykala jednotlivá vylepšení. V novém ročníku tyto rozvětvené stromy už nenaleznete, ale vše bylo nahrazeno jednodušším tabulkovým systémem, který je popravdě přehlednější a přístupnější nováčkům, ale věřím, že spokojeni budou i hardcore hráči. Tato změna tedy hře prospěla.

Stejně tak se mi u Kariéry líbí, že není nutné se účastnit celého víkendu. U tréninků je možné naklikat cíle skrze minihru a následně už jen čekáte, jestli se je podaří splnit. Někdy je šance na splnění větší, někdy menší, ale dá se říci, že většinu se mi vždy podařilo takto splnit. Jde ale pořád o náhodu, stejně jako u vývoje, kde také předem nevíte, jestli se vašemu týmu povede vylepšení vyrobit nebo ne. Už před spuštěním režimu Kariéry vám dává hra vědět, že si celou Kariéru můžete dát nově pěkně s kamarádem online. Můžete s ním buď spolupracovat v rámci jednoho týmu, ale i soupeřit v rámci odlišných týmů a na trati si nic nedarovat. Jde o zajímavou a vlastně i velkou novinku, která si určitě najde fanoušky díky své propracovanosti a kvalitě. Jen to spojování mohlo být o něco lépe vyřešené a také se mohl postup ukládat i přímo do konzole a ne jen na servery Codemasters. Tím se vlastně dostávám i k tomu, že je kooperace v rámci Kariéry čistě online, offline obdoba neexistuje, což je velká škoda. Zvláště, když split-screen podporován od minulého ročníku je.  

Kariéra je pořád obrovským a tím nejdůležitějším režimem, v němž budou fanoušci trávit nejvíce času, ale kromě ní si můžete dát i klasické Grand Prix s vozy F1 a F2, přičemž je možné si zajet kompletně celou sezónu, ale také jen jednotlivé víkendy s vlastním nastavením. Dále je přítomen klasický Time Trials, no a to by bylo v letošním ročníku vlastně i vše. Fanoušci série si určitě všimnou, že zatímco Codemasters přidal zmíněnou příběhovou kampaň a lehce vylepšil Kariéru, odebral i několik věcí z předchozích ročníků. V posledních letech se třeba v sérii F1 rozrostla garáž klasických monopostů, v nichž bylo možné závodit. Je proto celkem smutné vidět, že v novém ročníku chybí. Věřím, že jednoho dne se závodění v klasických monopostech vrátí, ale letošní ročník se bez něj musí bohužel obejít. Stejně tak letošní ročník nenabízí výborně zpracované šampionáty ani speciální výzvy, jako tomu bylo minule, což je také obrovská škoda. Důvod nevíme, ale zřejmě vývojáři neměli čas se věnovat zároveň příběhové kampani a dalším režimům.

V režimech pro jednoho hráče se dají i po absenci několika režimů z minula strávit desítky a možná i stovky hodin, ale určitě přijde čas, kdy se největší fanoušci vrhnou na multiplayer, který vývojáři jen lehce upravili. Žádných výrazných novinek jsem si popravdě za týden testování nevšiml. Z minulého ročníku se opět vrací split-screen, takže si to můžete rozdat s kamarádem pěkně na rozdělené obrazovce, ale to největší kouzlo určitě tkví v online části, která je opět obrovská a nabízí prakticky vše pro dlouhodobé hraní. V online části nalezete hodnocené i nehodnocené hry, různé eventy a ligy, no a nechybí ani možnost zakládání vlastních šampionátů. Je tu tohoto tedy dostatek, abyste se nezačali v brzké době nudit. Během testování jsem odehrál několik šampionátů, spojování sice bylo trochu delší, ale samotné závodění úplně v pohodě a nesetkal jsem se s žádnými většími technickými problémy. Na ty ostatně série F1 nikdy moc netrpěla. Do budoucna se Codemasters netají ani opětovnými velkými eSportovými ambicemi, ale tato sekce se pomalu začne teprve rozjíždět od podzimu.

Hra F1 2021 běží i na konzolích nové generace na enginu EGO. Ten vývojáři v posledních měsících dle svých slov vylepšili, ale popravdě jsem si nevšiml, že by hra byla nějak detailnější a mezi generacemi byl na první pohled viditelný pokrok. Ano, vše je trochu uhlazenější, v záznamech se lehce lesknou ray-tracing efekty, ale to je vše. Já jsem hru hrál nejprve hodně v režimu Quality, během něhož jede v maximální možné kvalitě při 60fps. Konzole nové generace nabízejí i Performance režim zobrazení, jenž si klade za cíl 120fps, ale má méně detailů a nižší rozlišení. Musím říci, že má něco do sebe, hra je samozřejmě daleko plynulejší, pocit z rychlé jízdy je ještě lepší a i proto věřím, že si tento režim najde své příznivce. Popravdě je neuvěřitelné, že tu konečně máme v konzolích hardware, jenž umožňuje hrát takové hry v takto vysokém frameratu, a to i při velmi dobré kvalitě zobrazení. Hra F1 ale není jen o vizuální stránce na konzoli PlayStation 5. Podpora pro 3D Audio, ale také gamepad DualSense se stará o ten pravý next-gen zážitek. Pokud bych měl jen něco vytknout technické stránce, tak je to, že všechny filmečky, ale i třeba replay nebo flashback záběry běží pouze ve 30fps, takže působí trhaným dojmem. A určitě nepotěší ani celkem ošklivý tearing během filmečků. Na tomto tedy ještě musí vývojáři zapracovat.

Na nový ročník F1 jsem se od oznámení hodně těšil, za což mohly i oznámené verze hry pro konzole nové generace PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Nakonec z něj ovšem trochu rozpačité dojmy. Pořád jde o kvalitní a hlavně zábavnou závodní hru s propracovaným režimem Kariéry a robustní online částí, která dokáže fanoušky F1 připoutat k televizní obrazovce na následující týdny. Přesto bych ocenil, pokud by se vývojáři do budoucna vykašlali na příběhový režim, jenž je přinejlepším průměrný, a místo něj přinesli více novinek, propracovanější model poškození, lepší next-gen vizuální zpracování a hlavně i obsah, který v letošním ročníku chybí. 

F1 2021

ps4xoneps5xsx
Electronic Arts, Codemasters
Datum vydání hry:
16. 7. 2021
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
8/10

Komentáře