Dying Light: The Following

recenze  20
Martin Šmíd, 15. 2. 2016 2:20
Před zhruba rokem vývojáři z polského studia Techland vypustili do světa akční zombie hru Dying Light. Ta měla před vydáním velkou propagaci a dá se říci, že prakticky v ničem nezklamala. Jednalo se o kvalitní akci, která potěšila každého fanouška zombie tématiky. Vývojáři následně během roku hru obohacovali o nový obsah, navíc se vrhli i do velkého rozšíření The Following, které vyšlo před několika dny, a nutno říci, že hru neskutečným způsobem obohatilo a oživilo. Více už ale v naší recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Ačkoliv se po vydání o hře Dying Light tolik nemluvilo jako o jiných hrách, což je docela i škoda, utvořila se kolem ní docela početná skupinka fanoušků. Není se čemu divit, když šlo opravdu o obrovskou hru, která navíc byla hodně zábavná v kooperaci, skrývala nejedno tajemství a vůbec nabídla desítky hodin kvalitní zábavy. Vývojáři ze studia Techland po vydání slíbili nejeden nový obsah, navíc fanoušky překvapili i oznámením velkého rozšíření The Following, které je součástí Season Passu. A že toho přináší docela dost. Hlavně tedy kompletně novou příběhovou linku, která se odehrává ve zcela nové obří lokaci, daleko větší než byla ta v původní hře. O ní ale až o něco později.

Nejdříve něco o příběhu, který navazuje na původní hru, a to velmi dobře. Hlavním hrdinou je stále Kyle Crane, který ve městě Harran bojuje s dalšími lidmi o přežití den co den, ale zásoby se začnou ztenčovat, což představuje docela velký problém. Jednoho dne ale hlavní hrdina uslyší skupinku lidí, jak mluví o speciální látce, možná léku, který by záhadný virus mohl vyléčit, nacházející se kdesi za městem, kde nejsou neobvyklé nejrůznější rituály. Kyle Crane ani chvilku neváhá a vydává se informaci ověřit, protože pokud je to pravda, mohl by zachránit celé město, a nejen to. Jak ale asi tušíte, zase tak lehké to nebude, protože vývojáři mu připravili do cesty několik velkých překážek. Každopádně příběh je kvalitně napsaný a do jisté míry i zajímavější jak ten původní, má spoustu nových postav, a hlavně několik nečekaných událostí a zvratů, které vedou až k velkolepému konci, na který budete vzpomínat ještě několik hodin po dohrání. Vývojáři odvedli u příběhu velmi dobrou práci, jen mohli trochu konečně zapracovat i na hlavním hrdinovi, který pořád postrádá větší charisma, a jen těžko se s ním nějak sžijete. U Dying Light to zase není tak velký problém, ale šlo o jednu mušku, která se mi u původní hry nelíbila a zde opravena nebyla.

Jak už jsem zmínil výše, rozšíření se odehrává ve zcela nové lokaci, pojmenované jako Countryside, která se od města Harran diametrálně liší. Nejde totiž o novou část města, kde byste prolézali další stísněnější uličky, utíkali přes menší náměstí nebo skákali po střechách nádherných velkých budov, ale o rozsáhlou plochu, na níž převládají louky, hory, menší vesničky, statky a podobné lokace, což působí svěžím dojmem v Dying Light univerzu a přináší něco zcela nového a neokoukaného. Pořád si ale i přes dramatickou změnu prostředí udržuje Dying Light svoji jedinečnou výbornou atmosféru a obsahuje i hororové momenty, navíc i venkov se hodně liší ve dne a v noci, kdy vylézají z jeskyní ty nejošklivější monstra, jaká si dokážete představit. Proto je opět důležité zabírání míst pro přespání, checkpointy se nově vytvářejí i na posedech, takže jich je daleko více a nemusíte k místu skonání cestovat moc dlouhou, navíc oceňuji absenci nahrávacích obrazovek po každé smrti. Hra se načte vždy jen jednou, a to při zapínání. Z tohoto by si mohli brát ostatní vývojáři příklad.


V nové lokaci budete plnit spoustu příběhových i vedlejších úkolů, které dohromady tvoří velmi dobrý celek. Oproti původní hře přímo příběhových úkolů ubylo, je jich jen pár, ale nemusíte se bát, že byste vše dokončili za pár hodin. Vývojáři totiž přidali do hry speciální rank systém, díky němuž si získáváte na svoji stranu obyvatele Countrysidu, kteří vám pak v pátrání po záhadném léku pomáhají. Abyste měli maximální rank a tím si odemkli poslední příběhovou misi, je nutné splnit docela dost vedlejších úkolů, které jsou rozmanité, zajímavé a hlavně ne už tolik generické jako v původní hře. Vedlejší úkoly vás prakticky pošlou na spoustu míst v Countrysidu, abyste ho co nejvíce prozkoumali a seznámili se s novými aktivitami a možnostmi, které rozšíření nabízí.

Protože Countryside je obrovská lokace, kterou projít pěšky z jednoho konce na druhý trvá i několik desítek minut, připravili vývojáři novinku v podobě ovladatelného vozidla, které si hned na začátku přivlastníte, a bude nepostradatelným pomocníkem. Nejen, že je cestování rychlejší, ale slouží i pro rychlejší úprk a vůbec bezpečnější pohyb po světě. Vozidlo se celkem pohodlně ovládá díky arkádovému jízdnímu modelu, navíc je možné si ho kosmeticky upravovat a přizpůsobit k obrazu svému. Kosmetické změny ovšem nejsou tím jediným. Jak prozkoumáváte svět, můžete vylepšovat i jednotlivé atributy vozidla, aby bylo rychlejší a vůbec během střetů s protivníky více obstálo. Navíc zlepšovat dovednosti a vlastnosti vozidla je možné i skrze nový speciální strom dovedností řidiče.

Vývojáři do rozšíření přidali i spoustu nových zbraní, které si následně můžete vylepšit, ať už ty na krátkou vzdálenost nebo palné zbraně (kuš s několika druhy šípů), které nacházíte jak po světě v barácích, případně u padlých protivníků, ale také je možné si je sem tam koupit u jednoho z mnoha prodejců, kteří čekají nejen v bezpečných zónách, ale i na posedech a dalších místech. Zbraně pak pochopitelně slouží k likvidaci velkého množství zombií, nočních lovců a dalších potvor, kterými je svět doslova naplněn, navíc vývojáři sem tam nešetří ani šarvátkami s bossy, kteří patří k tomu nejlepšímu, co hra nabízí. Každý boss vždy vyžaduje trochu odlišnou taktiku k poražení a kolikrát pořádně potrápí, ale o to větší uspokojení následně přijde.


Asi každý se jako první vrhne na plnění příběhových a vedlejších úkolů, které vás dokážou udržet u obrazovky na nějakých patnáct až dvacet hodin, což je na rozšíření velmi slušný čas. Nová lokace ovšem nabízí i spoustu dalších aktivit. Můžete třeba plnit speciální výzvy spojené s vozidlem, v nichž třeba na čas projíždíte brankami, případně zabíjíte na čas určitý počet zombií, čímž získáváte hromadu bodu do levelu řidiče. Samotný svět má ale pochopitelně i další aktivity, jako třeba prozkoumávání jeskyní a ničení doupat nočních lovců, a tak dále, což vydrží na další hromadu hodin. Ostatně vývojáři Dying Light připravili na to, že ho budete hrát i po dohrání hlavní části. Je to vidět hlavně na zcela novém legendárním levelování, které se vám zpřístupní v momentě, když máte ostatní stromy dovedností hotové. Legendární strom pak nabízí dalších caa 250 levelů, díky nimž si můžete zvednout sílu, zdraví nebo výdrž, ale rovněž si tak odemknout nové oblečky a hlavně přístup k těm nejlepším zbraním. A než vše splníte, prosedíte u hry klidně několik měsíců.

Dying Light je hra, která se velmi dobře hraje v jednom hráči, ale přímo výborná je v kooperativním režimu s kamarádem nebo s kamarády, kteří se vám rozhodnou pomoci s těžkou misí, silným bossem nebo jen tak se zabíjením zombií, případně prozkoumáváním světa. V kooperaci začíná teprve ta pravá zábava, bohužel zážitek nyní kazí několik technických neduhů, kdy během testování byl kamarád několikrát vykopnut, takže se musel znovu připojit, což hlavně ve vypjatých momentech moc nepotěší. Snad na stabilitě vývojáři ještě v následujících dnech více zapracují, byla by škoda, kdyby takto hra trpěla.

Už před rokem mělo Dying Light velmi pěkné vizuální zpracování, vzhledem ke své velké rozloze. Vývojáři ze studia Techland se ale s tímto nespokojili a po vydání vizuální zpracování obohacovali a vylepšovali, aby hra i na konzolích byla co nejaktuálnější a pořád pěkná. Rozšíření The Following z tohoto postupného vylepšování samozřejmě těží a vypadá rovněž velmi dobře, navíc velkou devízou je na konzoli PlayStation 4 i velmi dobrý framerate. Už původní Dying Light běželo po většinu času na zamčených 30 snímcích, a to i při těch nejnáročnějších scénách, a v nové lokaci tomu není jinak. Sem tam se sice framerate na malou chvilku klesne, hlavně když jedete obrovskou rychlostí po světě, ale takových situací je opravdu minimum. Vývojáři z Techlandu odvedli u optimalizace rovněž velmi dobrou práci, a je vidět, že si zakládají na dobrém zážitku i pro konzolové hráče, což u nich v minulosti ne dvakrát platilo. Ano, poukazuji na Dead Island sérii na starých konzolích. Kvalitní je opět i ozvučení, které vám občas pořádně nažene strach a při několika hororových scénách i nadskočíte, na dobré úrovni je i hudební doprovod a dabing většiny nových postav.

The Following je výborné rozšíření, díky němuž je Dying Light nejen větší, ale i kvalitnější hrou. Nová lokace je parádní s rozmanitými a zajímavými úkoly, nabízí spoustu nových aktivit, od průzkumu jeskyní s velkým nebezpečím, až pro různé výzvy spojení s novinkou v podobě vozidla. Zaujme navíc i nový příběh s několika novými postavami a hlavně nezapomenutelným koncem, který celé putování po zdejším světě ukončuje. Rozšíření The Following byste zkrátka neměli minout, navíc pokud jste původní hru ještě nehráli, nyní díky Enhanced edici máte nejlepší příležitost chybu napravit. Propracovanější a lepší zombie hru v současnosti nenajdete, a ještě dlouho tu nebude.

Dying Light: The Following

ps4xone
Warner Bros., Techland
Datum vydání hry:
12. 2. 2016
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře