Driveclub VR

recenze  33
Martin Šmíd, 26. 10. 2016 14:34
Jsou tomu už dva roky, co vývojáři z nyní už zavřeného studia Evolution vypustili ambiciózní závodní hru Driveclub. Ačkoliv měla pár porodních problémů, na nefungující servery si nyní ještě určitě mnozí vzpomenou, i díky pozdějším updatům zdarma, případně placeným rozšířením, se z Driveclubu vyklubala povedená závodní hra, která nejen skvěle vypadá, ale dobře se i hraje a navíc má velké množství obsahu. Právě vydaná VR verze měla být jakýmsi vyvrcholením dosti klikaté cesty, kterou Driveclub od svého vydání ujel, ale při pohledu na ní se nejde ubránit dojmu, že jde o krok zpět, možná přímo velký skok. Více níže.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

Ačkoliv Driveclub vyšel před dvěma lety, určitě nebude nikdo nic namítat, když řeknu, že jde o stále nejhezčí závodní hru, jakou si můžete zahrát. Nemluvím nyní jen o do posledního detailu vymodelovaných vozech, ale také o nádherném prostředí a skvělých efektech počasí, které dělají z jízdy opravdu působivou zkušenost. I proto jsem byl zvědav, jak vše vývojáři dokážou převést do virtuální reality, kde hra musí běžet plynuleji. Málokdy se stane, že začínám recenzi vizuální stránkou, ale zde nemám jinou možnost. Je totiž až neuvěřitelné, že z jedné z nejhezčích her této generace se stala docela velká ošklivka, která může soupeřit jen s hrami z PlayStationu 2. A i tam by jí mnohé překonaly.

Chápu, že pro virtuální realitu musejí vývojáři přijít s řadou kompromisů na konzoli, která má jasně daný hardware, ale na Driveclubu je vidět, že se jen očesávalo a nijak neoptimalizovalo. Takový pocit jsem měl ještě u jedné hry pro PlayStation VR, a to Rise of the Tomb Raider, jejíž část pro virtuální realitu je rovněž vizuálně hodně slabá. Hlavní zřejmě bylo, aby se hra dobře hýbala, jak vypadá, bylo vedlejší. Pryč je tak detailní kokpit vozidel, okolní prostředí není vyhlazení, a v dálce je navíc hodně rozmazané, což nepůsobí zrovna dvakrát dobře. Vizuálně Driveclub pro VR rozhodně neohromí, oproti původní verzi jde o pořádný downgrade, který bude pro mnohé velkým šokem a vystřízlivěním. Rozhodně nevěřte oněm propagačním obrázkům, které nám Sony před vydáním servírovala ve 4K. Takto hra rozhodně nevypadá.


Pokud hrajete v současnosti Driveclub s veškerým obsahem, i po této stránce bude pro vás Driveclub VR skokem na úplný začátek. Popravdě by se dalo rychleji napsat, co hra má, než co jí chybí. Obsahu je totiž docela málo, jakákoliv DLCčka se šampionáty chybí, stejně tak nenajdete ve hře motorky, a o dynamickém počasí, kam patří nejen déšť nebo sníh, ale také změna denní doby či parádní nasvícení, si rovněž můžete nechat zdát. Driveclub VR bych klidně označil za chudší původní verzi Driveclubu, k ní má rozhodně nejblíže, ale i tak přichází s řadou dalších kompromisů, které musely být zřejmě udělány, aby hra běžela plynule ve VR. Zmínit mohu třeba menší počet vozidel na trati. Obsahově tedy Driveclub VR rozhodně nenadchne fanoušky originálu. Od samého počátku jsem měl trochu pocit, že Driveclub pro VR ani Sony vydat moc nechtěla, zvláště po zavření studia Evolution, ale nutně potřebovala na launch PlayStationu VR nějakou závodní hru, a tak se s ním spokojila jako s takovou nouzovkou po odkladu Gran Turisma. Na vzhledu i obsahu je to sakra znát.

To bych měl k tomu, co v Driveclub VR není, ale ještě u obsahu zůstanu a zmíním, co ve hře najdete. Nejprve je to klasická kampaň, která fanoušky moc nepřekvapí, protože jede podle zaběhlé šablony, jen má nové závody a výzvy. V kampani vás čekají nejen šampionáty a klasické závody, ale také driftování nebo časovky, takže klasika, vše je ale dobře namícháno, během několikahodinového testování jsem neměl pocit, že bych se nudil. Některé závody i ve VR pořád představují slušnou výzvu, a než vysbíráte všechny hvězdy i za splněné výzvy během závodů, klidně nahrajete několik večerů.

Kromě Tour kampaně si můžete dát klasickou volnou jízdu, k výběru máte všechny doposud vydané tratě, ale také několik nových, zasazených do města, případně venkova. Nové tratě určitě potěší, jsou celkem kvalitní, pokud nechcete investovat kvůli nim do VR verze, můžete si je stáhnout bezplatně do originálního Driveclubu. Kromě singleplayerové části jsou zahrnuty i výzvy, které můžete vytvářet i plnit ty od ostatních hráčů, a nechybí ani online multiplayer, včetně privátních závodů, takže můžete závodit jen s kamarády. Online režim jsem testoval několik závodů. Protože VR verzi hraje celkem málo hráčů, ne vždy jsem měl závod zaplněn, ale vše běželo dobře, nevšiml jsem si žádného zpomalení, lagů, ani jiných problémů, vše běželo tak, jak má.


Pojďme už ale na trať. Když zapnete nějaký závod, vždy si před ním musíte nastavit, jak vysoko budete sedět, případně jak blízko k volantu - když si vyberete pohled z kokpitu, který má ve spojení s VR asi největší smysl. Nastavení probíhá jednoduše skrze šipky, takže jde vždy jen o otázku několika vteřin. Následně už může začít závodění, které není ve výsledku tak špatné vzhledem k rozmazanější grafice, rozhodně ukazuje potenciál, jaký mají závodní hry ve VR, zvláště když budou s virtuální realitou počítat už od začátku, což ke vší smůle, není případ Driveclubu. Už původní verze nabídla dobrý kompromis mezi simulátorem a arkádou, tento dobrý jízdní model se ve VR verzi vrací, určitě poznáte rozdíl, když budete sedět v nějakém slabším autě a následně pak ve Ferrari. Jediné, co mi během hraní vadilo, tak je skutečnost, že vaše hlava ve hře nereaguje na chování vozu na trati. Nepohne se, když jedete do kopce, ani během nárazů, což působí trochu divně a věřím, že tohle může být jedna z příčin, proč se dělá některým lidem u hraní Driveclubu špatně. Dále jsem během hraní narazil na jeden problém, kdy se mi hra začala otáčet na stranu a nepomohla ani opětovná kalibrace. Vše jsem ale vyřešil tím, že jsem si kamerku posunul dopředu, takže pokud byste měli stejný problém, určitě toto vyzkoušejte.

Původní Driveclub byl hodně o budování komunity, ostatně jste mohli soutěžit s ostatními hráči, zakládat si s kamarády kluby a následně se je pokoušet proslavit. Je velkým zklamáním, že Driveclub VR působí jako úplně nová hra, protože se vývojáři ani trochu nepokusili o jeho propojení s originálem. Pokud Driveclub VR tedy poprvé zapnete, nenajdete v něm žádné své statistiky, musíte si i znovu zakládat klub, ten svůj starý bohužel nenajdete, takže musíte hledat nové kamarády s VR headsety, kteří se k vám do klubu připojí. Dokážu si představit, že by Driveclub VR mohl být jednoduše propojen s původní verzí, takto jde jen o tříštění jedné komunity, což pochopitelně není dobře.

Když jsem se díval na lineup her pro PlayStation VR, říkal jsem si, že právě Driveclub má šanci stát se oním hlavním důvodem, proč do headsetu investovat. Po vyzkoušení jsou ale pocity hodně rozporuplné. Ano, závodění je pořád docela na slušné úrovni a ukazuje, jaký potenciál mají závodní hry ve virtuální realitě, ale značně osekaný obsah, ošklivý vizuál, řada chyb a chybějící propojení s původní verzí dělají z Driveclub VR jen záležitost na pár dnů, která už nyní nemá velkou budoucnost. To je určitě zklamání. Snad Gran Turismo dopadne o poznání lépe.

Driveclub VR

ps4psvr
SCEE, Evolution Studios/Sony
Datum vydání hry:
13. 10. 2016
KARTA HRY
6/10

Komentáře