​Driveclub Bikes

recenze  31
Martin Šmíd, 2. 11. 2015 17:44
V minulém roce vyšel Driveclub, který měla znamenat prakticky novou éru studia Evolution a stát se zároveň vlajkovou závodní hrou pro konzoli PlayStation 4. Jak ovšem ale víte, start se moc nepovedl, komunitní funkce nefungovaly a dlouhé týdny si hráči ani nemohli bez problémů zajezdit proti ostatním v online režimu. Následně ovšem vývojáři vše opravili, přidali změnu počasí, photo režim, spoustu nových vozidel a tratě zasazené do Japonska, a rázem je tu kvalitní závodní hra, na níž se může Sony do budoucna spolehnout, navíc v ní hráči mohou naleznout díky výbornému online základu útočiště na spoustu týdnů.

Driveclub Bikes vychází exkluzivně pro PlayStation 4

Poslední placené DLCčko pro Driveclub v rámci Season Passu vyšlo během léta, ale už tehdy vývojáři říkali, že s podporou ani náhodou nekončí, a že hodlají Driveclub podporovat i v dalších měsících. Neřekli ovšem nic konkrétného, a možná i proto bylo v minulém týdnu překvapením oznámení velkého rozšíření Driveclub Bikes, které hned bylo k dispozici ke stáhnutí. Jak už název napovídá, auta nahradily motorky, přičemž se jedná prakticky o první hru s motorkami od Sony po vydání oblíbeného Tourist Trophy pro PlayStation 2, což bylo prakticky také samostatné rozšíření Gran Turismo série. Než se vrhnu na samotnou hru, tak jen musím zmínit, že Driveclub Bikes si můžete za 409,-Kč koupit jako DLCčko do Driveclubu, ale také jako samostatnou hru za 549,-Kč, takže půjde spustit i bez nutnosti vlastnit původní Driveclub, což je jistě příjemná zpráva pro hráče, kteří si chtějí zajezdit jen s motorkami.

Driveclub Bikes je prakticky samostatná část Driveclubu, která má jen spojené levelování klubu a hráčova profilu. Pokud tedy čekáte, že si s motorkami zajezdíte proti autům, máte smůlu, ale to ve výsledku určitě nevadí. Vývojáři si do základu připravili dvanáct motorek značek jako Yamaha, Ducati, Kawasaki, Honda, Bimota nebo BMW, na kterých si můžete zajezdit z šesti různých pohledů. Počet je sice trochu menší, ale vývojáři ho vynahrazují kvalitou zpracování. Každá motorka je zpracována do nejmenších detailů, navíc pro každou nahráli vývojáři reálné zvuky – od řevu motoru po chování pneumatik na silnici. Ostatně ozvučení bylo na nejvyšší možné úrovni už u původního Driveclubu, a je dobře, že s nastavené úrovně vývojáři neslevili a opět nám po této stránce naservírovali zážitek bez jakýchkoliv kompromisů.

Jízdní model motorek je pak věrný směru původního Driveclubu. Nejedná se ani náhodou o simulátor, jde spíše o arkádu, ale takovou, která je pořád zábavnou výzvou, závody se určitě sami neodjedou a pokaždé musíte na silnici něco předvést, zvláště v multiplayeru, ale ani AI v kampani vám rozhodně nic nedaruje. Pokud jste hráli původní Driveclub, budete mít menší výhodu ve znalosti tratí, ale i tak brzy zjistíte, že jet po nich motorkou vyžaduje jinačí odhad, kdy zabrzdit, zatočit a tak dále. Driveclub Bikes využívá poslední updaty Driveclubu, takže už tolik nedochází k penalizacím, když jen trochu ťuknete do soupeře nebo vyjedete z trati, ale pochopitelně jakékoliv zkracování nebo prasárny na trati tolerovány nejsou.

Základním stavebním kamenem u Driveclub Bikes je pochopitelně Tour kampaň, která je nečekaně obsáhlá a dlouhá, což byste třeba od DLCčka za 500 korun nečekali, ostatně můžete v ní získat více jak 160 hvězdiček za vyhrané závody, ale i plněním dalších výzev, přítomna je i nová platinová trofej. Prostě klasika, pokud jste hráli původní Driveclub, asi vás to, jakým stylem Tour probíhá, nepřekvapí. Každopádně kampaň obsahuje jednak klasické závody, ale také časovky, drifty pak vystřídaly dovednostní závody na body, v nichž musíte jezdit rychle, případně po předním nebo zadním kole. Během kampaně si pak odemykáte delší šampionáty v jednotlivých zemích. Kromě kariéry si pochopitelně můžete dát i nějakou tu výzvu, ať už od ostatních hráčů, případně vývojářů z Evolution. K dispozici je i volný režim, v němž naleznete všech 78 tratí v pěti zemích – Japonsko, Chile, Kanada, Norsko a Skotsko. Po této stránce není Driveclub Bikes ochuzen. Samozřejmostí je pak možnost si jednotlivé tratě různě nastavit, abyste jeli třeba v dešti, v noci nebo za slunečného počasí, denní doba i počasí je navíc plně dynamické, takže je možné zapnout závod odpoledne a dojet ho večer.

Co mi u Driveclub Bikes vadí je fakt, že nemá žádné animace pádu závodníka, jako je tomu třeba v Moto GP. Těžko říci, jestli je vývojáři nezařadili úmyslně, nebo na ně už nebyl prostě a jednoduše čas. Největší výtku mám ale k nepředvídatelnosti, jestli se motorka odrazí od okraje tratě nebo naskočí restart, po němž je nutné se znovu rozjet. Občas se motorka odrazí od stromu či velké překážky, což působí trochu komicky, následně ale stačí jen najet v malé rychlosti mimo na svodidla a naskočí restart. S tímto tedy budou muset vývojáři ještě trochu něco udělat. Tyto dvě věci, a možná i absence jakéhokoliv modelu poškození, je jen vizuální, jsou prakticky jediné větší výtky, které k Driveclub Bikes mám.

V Driveclub Bikes kromě singleplayerové kampaně a výzev naleznete i klasický online multiplayer, který s posledním updatem dostal jednu velkou novinku v podobě privátních závodů. Konečně si tak můžete vytvářet vlastní závody a zvát si do nich jen kamarády, s nimiž se následně můžete vyblbnout, což doposud nešlo. Privátní závody se pochopitelně týkají nejen motorek, ale i části s auty, která je oddělena. Každopádně kromě privátních závodů se můžete opět přihlašovat do nejrůznějších, neustále se obnovujících eventů, za které vyhráváte XP body nejen do svého hráčského profilu, ale i do levelu klubu, za který hrajete. Připojování je nyní po roce od spuštění velmi rychlé, nesetkal jsem se, že by hra napsala error, i samotné závody jsou pak plynulé a bez větších nedostatků v podobě lagů. Je vidět, že vývojáři za poslední rok na Driveclubu hodně pracovali a dostali ho do stavu, v němž měl být od samotného počátku. Je to škoda, protože nepovedený start bude této značce neustále předhazován.

Driveclub Bikes hodlají vývojáři do budoucna rovněž rozšiřovat o nové motorky, tratě nebo eventy. Už nyní je oznámeno první bezplatné EBR DLCčko na příští týden, které přidá jednak šest nových eventů a několik nových trofejí, ale také dvě zcela nové motorky Erik Buell Racing 1190RX a Erik Buell Racing 1190SX. Další DLCčka jsou pak na cestě, takže se fanoušci mají na co těšit.

Před rokem jsem prohlašoval, že Driveclub je nejhezčí závodní hra, jakou jsem kdy hrál. Nyní u Driveclub Bikes mohu říci prakticky to samé. Ano, měli jsme tu několik pěkných závodních her jako Forza Motorsport 6 nebo Project Cars, které vypadaly opravdu hodně dobře, ale žádná se úrovni detailů Driveclubu nemůže ani náhodou rovnat, a to nemluvím jen o detailnosti prostředí, reálném nasvícení či detailnosti samotných aut, ale naprosto fenomenálně ztvárněnému dešti. On ostatně déšť či sníh je naprosto dynamický, stejně jako denní doba, což má pochopitelně velký vliv nejen na zpracování, ale i na samotnou hratelnost. Driveclub Bikes pak jede jako původní hra po celou dobu v pevných 30fps, nesetkal jsem se s poklesy nebo jinými neduhy, které by hraní kazily.

Driveclub Bikes i přes několik menších mušek nabízí zábavné arkádové ježdění napříč propracovanou a dlouhou kariérou, tak při plnění nejrůznějších výzev nebo v online multiplayeru, který si konečně můžete dát jen proti kamarádům díky soukromým místnostem. Pro fanoušky Driveclubu jde prakticky o povinnost, ale ani ostatní chybu určitě neudělají, zvláště když se jedná v současnosti o nejzábavnější a nejkvalitnější závodní hru s motorkami, kterou si můžete pořídit. 

Driveclub Bikes

ps4
SCEE, Evolution Studios
Datum vydání hry:
27. 10. 2015
KARTA HRY
8/10

Komentáře