Dragon Quest Builders 2

recenze  7
Martin Šmíd, 11. 7. 2019 19:00
Ještě před několika lety měla série JRPG her Dragon Quest největší základnu fanoušků v domovském Japonsku, ale v posledních letech se stává stále oblíbenější i v Evropě a Severní Americe. Postaral se o to nejen nový díl z hlavní série Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age, ale také různé spin-offy, mezi nimiž vynikl nejvíce akční Dragon Quest Heroes a hlavně Dragon Quest Builders. Ten vyšel před několika lety a dobře skloubil akční RPG hratelnost s možnosti stavění po vzoru populárního Minecraftu. Hra si hned po svém vydání našla řadu fanoušků, a proto neměl Square Enix problém hned záhy oznámit pokračování s daleko většími ambicemi. Pokud jste sledovali různé deníčky či oficiální zprávy, vývojáři od první minuty chtěli, aby druhý Dragon Quest Builders byl daleko větší, měl propracovanější mechanismy a hlavně byl i lepší na základě zpětné vazby od hráčů. Jestli se to povedlo, to se dozvíte níže z mé recenze.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch/PlayStation 4 Pro

První Dragon Quest Builders byl příjemným mixem mezi hlavní sérií, hack and slash hrami a Minecraftem, ale bylo na něm i patrné, že vývojáři hodně věcí jen zkoušeli a hra neměla moc pevně daný směr, jimž se chce vydat. To bylo vidět nejvíce na řadě nedotažeností a na některých ne zrovna správných rozhodnutí, co se designu týče. Už po pár minutách v Dragon Quest Builders 2 určitě oceníte, že nyní je všemu jinak, hra má zcela daný směr a vývojáři do ní šli s jasně stanovenou vizí. A to se podepisuje hlavně na lepší hratelnosti a pak následně i zábavě. Dragon Quest Builders 2 totiž může na obrázcích působit jen jako menší rozšíření původní hry, ale opravdu záhy zjistíte, že jde o obrovské pokračování, v němž nezůstal kámen na kameni. Už nyní proto mohu říci, že druhý díl Dragon Quest Builders je obrovským krokem kupředu a dost možná i jedno z největších překvapení letošního roku. Pojďme ale pěkně popořadě.

Když hru poprvé zapnete, tak skočíte do hlavní příběhové kampaně, která je jakýmsi pokračováním původního Dragon Questu 2. Od jeho vydání uběhlo několik desítek let, a je jasné, že si dnes už možná i ti největší fanoušci nevzpomenou, o co v něm vlastně šlo. Pokud jste ho nehráli nebo jste ani nezkusili první Dragon Quest Builders, nemusíte se bát, že byste o něco zásadního přišli. Příběh vám bude hned na začátku nastíněn. Věc se má tak, že pán zla byl poražen, ale jeho stoupenci se pořád snaží dělat neplechu a decimovat válkou zničený svět. Ten se pokusíte znovu obnovit v roli velkého dobrodruha a stavitele. Příběh sice nebude aspirovat na řadu ocenění, ale i přes svoji jednoduchost a přímočarost rozhodně zaujme, má řadu dobře napsaných a snadno zapamatovatelných postav a solidně napsané dialogy. Na nich je ale trochu vidět, že hra je mířena i na mladší publikum, což ji ovšem nemůžeme mít za zlé. Dialogy ale i tak rozhodně neurazí. U nás zamrzí, že hra není lokalizována, ale naštěstí angličtina není složitá a všechny důležité informace v dialogu jsou vyznačeny, aby každý pochopil, co po něm různá NPCčka chtějí. 

Základním stavebním kamenem hry je kampaň. Ta je strukturována tak, aby vás seznámila s velkým množstvím herních mechanismů i naučila, co vše je možné stavět. Pokud jste hráli první díl, tak určitě víte, že byl rozkouskován do jednotlivých kapitol. Když jste vždy šli do další, o vše jste přišli a museli začít úplně od nuly. Tohle mi popravdě hodně vadilo, protože ve vteřině jsem vždy přišel o vše, co jsem doposud budovat. Druhý díl v tomto přináší obrovské zlepšení, protože když se vydáte z jednoho ostrova na další, sice dočasně o všechny předměty a materiály přijdete, ale následně můžete dřívější ostrovy znovu navštěvovat, vylepšovat a také sdílet vybavení i další potřebné věci. Kampaň tak najednou působí daleko ucelenějším, komplexnějším i větším dojmem, ale zároveň se mi líbí, že každý ostrov se značně liší. Nyní nemyslím jen svým vzhledem, rozlohou a tak dále, ale také skutečností, že na každém se vždy naučíte něco zcela nového. I proto má každý ostrov jiné téma. Zatímco na prvním se naučíte zemědělství, které hraje v druhém dílu Dragon Quest Builders důležitou roli, na dalším se vydáte do dolů a zaměříte se na těžbu.

Dragon Quest Builders 2 je výsledkem společného úsilí původních vývojářů ze Square Enixu, ale také Koei Tecmo a studia Omega Force. Už na tomto je jasně patrné, že druhý díl měl daleko větší rozpočet a Square Enix si naplno uvědomoval, že první díl přinesl obrovský potenciál, který nyní musí být naplno využit. Hned na začátku hry si můžete vytvořit svého vlastního hrdinu a upravit k obrazu svému, jako je tomu u každé pořádné RPG hry. Následně se už můžete pustit do hraní, a byla to právě hratelnost a herní mechanismy, které jsou v druhém dílu značně vylepšeny dle zpětné vazby.

Začnu nejprve stavěním, které patří k tomu nejdůležitějšímu. Opět musíte rozbíjet po ostrovech různé bloky, které následně používáte pro stavění domů a dalších staveb. Nově už ale kvádry nerozbíjíte klasickými zbraněmi, které se postupně opotřebovávají, jako tomu bylo v prvním díle, ale speciálními nástroji. Ty jsou oddělené od zbraní a trochu mi i přišlo, že v tomto se vývojáři nechali inspirovat hrou The Legend of Zelda: Breath of the Wild, což nebylo vůbec na škodu. Na začátku získáte hned speciální rukavice, s nimiž můžete jednotlivé kvádry přesouvat, ale následně i velkou palici, případně i džbán s vodou. Specializované předměty pro stavění jsou velkou a důležitou novinkou v hratelnosti, díky nimž je hra zábavnější a zároveň i daleko uživatelsky přívětivější. Stavění stavem po vzoru Minecraftu tedy bylo značně vylepšeno, ale vývojáři přidali do hry i desítky a možná i stovky nových předmětů a receptů, které se postupně učíte, abyste mohli vyrábět různé dekorativní předměty, zbraně a další potřebné věci. Dalo by se říci, že nyní už vás nebude vůbec nic omezovat, pouze vaše kreativita. Dragon Quest Builders 2 vám dává v oblasti stavění téměř nekonečné možnosti. Můžete stavět normální domy, ale také obrovské hrady či paláce, které následně je možné různě vyzdobit.

Dragon Quest Builders 2 je stejně jako první díl i RPGčko, ale je tedy nutné hned dodat, že RPG prvky jsou značně zjednodušeny a naprosto základní.  Během hlavní kampaně plníte řadu rozmanitých a překvapivě i kvalitně navržených úkolů pro NPC postavy ve svých vesničkách, případně pro bytosti, které potkáte po světě. Úkoly se moc neopakují, takže hra rozhodně nesklouzne do stereotypu. Zároveň ale úkoly vás vždy nutí i prozkoumávat herní svět, který je vždy doslova prošpikován skrytými sály, dungeony s hádankami a dalšími zajímavými místy, ukrývající magické předměty nebo nové spojence. Ty následně můžete naverbovat do svých řad. Průzkum světa je nedílnou součástí hry, je zábavný a díky řadě vylepšením i předmětům (třeba glider po vzoru hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild), je pohyb po něm i jednodušší.

Za plnění úkolů i průzkum světa jste odměňováni získáváním nových receptů, ale také XP body, díky nimž hlavní hrdinka více vydrží, ale také si za každý level odemkne možnost vyrábět lepší vybavení. A nejen pro sebe, ale také pro svého společníka. Neřekl jsem totiž, že na průzkum světa nejste tentokrát sami, ale vždy vás bude doprovázet kamarád Malroth. Ten také umí sbírat materiály po světě, ale zároveň i bojovat s protivníky. Po několika hodinách ho pak i doplní psí společník, umějící vyhledávat důležité předměty, což je také další zajímavá a dobře fungující novinka. A to je teprve začátek, protože za dobrodružstvím se můžete vydávat i s celou řadou dalších postav.

Pojďme se ale podívat na souboje s různými monstry. Vzhledem k tomu, že na hře pracovalo studio Omega Force, očekával jsem propracovaný a komplexní soubojový systém. Bohužel musím říci, že pokud má Dragon Quest Builders 2 někde nějakou slabinu, je to právě soubojový systém. Ten je k mému překvapení hodně jednoduchý a prakticky ohlodán na kost. Útok provádíte jen jedním tlačítkem, a pokud se chcete výpadu protivníka vyhnout, tak musíte odběhnout. Určitě bych si dokázal představit něco daleko propracovanějšího, a to i vzhledem k tomu, kdo na hře pracoval. Nic ale nemění na tom, že si budete moci vyrobit během hry spoustu zbraní, od mečů po kyje či sekyry. Zbraně pak využijete pro boj s desítkami různých monster, která budete potkávat putováním po světě, ale také při bránění svých vesniček ve speciálních velkých bitvách. V nich nechybí ani bossové. Celkově je bossů velké množství, jsou celkem originálně zpracovaní a nesetkáte se s nimi jen při zmíněných velkých bitvách. Obrovské protivníky, kteří by se dali označit za bosse, potkáte i putováním po světě. Někdy je lepší se jim vyhnout a vrátit se, až budete mít více zkušeností a lepší vybavení, protože mají vždy velmi tuhý kořínek a dokážou zároveň rozdat pořádně velká poškození.

Vše, co se na ostrovech a během zhruba 40 hodin dlouhé příběhové kampaně naučíte, pak můžete zužitkovat na svém vlastním ostrově The Isle of Awakening, na němž shromažďujete všechny recepty, postavy, zdroje, nástroje a další důležité věci, abyste mohli postavit cokoliv, co vás jenom napadne, což je dáno i novými herními mechanismy, ale také online podporou. Už záhy po začátku hry se vám odemknou speciální tabule, na nichž si můžete prohlížet nejlepší výtvory hráčů z celého světa a nechat se jimi inspirovat.

Tabulemi to ovšem nekončí, protože Dragon Quest Builders 2 má i velkou novinku v podobě kooperativního online multiplayeru. Na svůj ostrov můžete pozvat další tři kamarády, s nimiž následně můžete stavět, ale také se vydávat na různá dobrodružství. Online kooperace je opravdu obrovskou novinkou, a jsem přesvědčen, že ta se postará o to, že se Dragon Quest Builders 2 nebude hrát jen několik týdnů jako první díl, ale klidně i řadu měsíců. Online dává hře zcela nový rozměr. Jen je trochu škoda, že kooperaci nepodporuje i samotná příběhová kampaň. Bylo by pěkné, kdyby s ní mohl pomoci kamarád, ale zatím si musíme vystačit s tím, co hra nabízí. Třeba se dočkáme ve třetím díle, pokud nějaký bude.

Dragon Quest Builders 2 nezklame ani po vizuální stránce. Vývojáři použili stejný engine, jako u prvního dílu, ale trochu ho vylepšili a modernizovali. Na Dragon Quest Builders 2 se proto dobře dívá, postavičky mají řadu detailů a pěkné animace, detailní je i prostředí a potěší různé dobře vypadající efekty. Hru jsem hrál po většinu času na konzoli Nintendo Switch v handheldové verzi, kde vše běželo velmi dobře, a nezaznamenal jsem ani nějaké větší problémy. Slyšel jsem, že během svého vydání v Japonsku hra trpěla špatným frameratem a dalšími technickými problémy, ale naštěstí je vývojáři za poslední měsíce stihli odstranit. Chvilku jsem zkoušel hru i na konzoli PlayStation 4 Pro, kde může těžit z vyššího výkonu a tím pádem i rozlišení. Slušný je i hudební doprovod. Vývojáři použili řadu skladeb z hlavní série, které fanoušci hned poznají, přičemž se starají o slušnou atmosféru po celou dobu hraní.

Musím říci, že jsem opravdu hodně překvapen, jak kvalitní záležitost nám dokázali vývojáři ze Square Enixu naservírovat. Dragon Quest Builders 2 nabízí obrovské zlepšení oproti předchůdci, ať už jde o příběhovou kampaň s rozmanitými úkoly, stavění, průzkum herního světa nebo obrovské ostrovy se spoustou tajemství. Jen snad soubojový systém by zasloužil větší péči, ale nic nemění na tom, že tu máme výborný balíček, u něhož se bude každý bavit desítky hodin. Pokud máte rádi hlavní sérii Dragon Quest nebo Minecraft, mohu vám nákup Dragon Quest Builders 2 bez váhání doporučit.  

Dragon Quest Builders 2

ps4nsw
Square Enix, Square Enix
Datum vydání hry:
12. 7. 2019
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře