DiRT Showdown

recenze  5
Martin Šmíd, 28. 5. 2012 0:30
V minulém roce jsme vám přinesli recenzi na třetí díl populární série DiRT, jenž dopadl více než dobře. Protože je mezi hráči hodně fanoušků DiRTu, rozhodl se Codemasters, že ještě než připraví regulérní čtvrtý díl, který by měl přinést spoustu novinek, hodí hráčům menší odbočku s názvem DiRT Showdown. Ta nyní doputovala na pulty obchodů, a i když se jí nevěnovala taková pozornost, jako jiným v současnosti vycházejícím hrám, rozhodně si své publikum najde, jako ostatně jiné kvalitní hry. Navíc Codemasters s ní startuje tak trochu svojí novou éru, protože nadále se bude soustředit pouze na závodní hry. DiRT Showdown je prvním přírůstkem.

Předchozí tři díly DiRT šly spíše klasickou rally cestičkou, kde jste jezdili tratě po celém světě, ačkoliv ten poslední přinesl i celkem rozporuplně přijatou Gymkhanu. DiRT Showdown na nějaký realismus kašle, i když na ten si rozhodně série nikdy nehrála, ale tentokrát tu je hodně akční závodění složené z ježdění na umělých okruzích, kde na vás čeká několik zajímavých herních režimů. Fanoušci klasického rally se pravděpodobně této hře vyhnou, ale pokud máte rádi třeba destruction derby a další jemu podobné styly závodění, zřejmě si v DiRT Showdown najdete velké zalíbení.

Když hru vůbec poprvé zapnete, otevře se před vámi pěkné a hlavně přehledně menu s poněkud chudší nabídkou. Codemasters se rozhodl, že na klasickou rychlou jízdu v několika režimech se vykašle, místo ní hráči nabídne pro hrátky jen režim kariéry pojmenovaný jako Showdown Tour. V něm si vyzkoušíte všechny okruhy, stejně tak herní režimy. Pokud se vám bude dařit, není problém se celým šampionátem prokousat za jeden jediný den, což je o dost méně, než třeba v DiRT 3. Celá kariéra je navíc docela zběsilá i v tom smyslu, že závody rychle odsýpají a střídáte je rychle jako ponožky. Tři minuty jedete závod, tři minuty se snažíte nahrát co nejvíce bodů v moderním destruction derby, minutu děláte s vozidlem psí kusy v Gymkhaně. Ona celá kariéra spíše slouží jako větší tutoriál do multiplayeru, o kterém se rozepíši až později. Každopádně když kariéru dohrajete, hrátky v jednom si můžete prodloužit ve dvou úrovních Battersea Power Station a Yokohama Docks plných ramp a skrytých bonusů, kde budete plnit úkoly spojené s Gymkhanou. Režim Joyride je ovšem jen jakýmsi bonusem a rozhodně nemá plnit jinou úlohu.

Celá šampionát čítá několik desítek závodů, v nichž si postupně vyzkoušíte všechny herní režimy. Základním tu jsou klasické závody, v nichž musíte dojet první. Tedy klasické, můžete je zvládnout čistou jízdou, především na nižší obtížnosti, ale daleko častěji se v nich budete prát o každé místo, vrážet do soupeřů a sami jim tím znepříjemňovat život, jako to oni budou dělat vám. Kromě závodů na klasických okruzích tu jsou poté ty na tratích zakroucených do osmičky nazvané jednoduše 8 Ball, kde musíte počítat s tím, že vás soupeř může srazit i ze strany kde se trať kříží. Zvláště tento režim je hodně zábavný, protože přináší řadu neočekávaných situací. Kolikrát je na trati hotové peklo. Dále je tu přítomen i režim Domination. V něm je vždy trať rozdělena na několik úseků, a abyste dojeli jako první, musíte je zajet co nejlépe. Hodně adrenalinovým režimem je i Eliminator, v němž vždy po několika vteřinách odpadá poslední závodník. Kolikrát ujedete hrobníkovi z lopaty v poslední vteřině.

Kdo sledoval vývoj, asi ví, že tu jsou zastoupeny i režimy ve stylu Destruction Derby. Malé zklamání určitě je, že model poškození zde rozhodně není na takové úrovni, na jaké bychom čekali. Vývojáři jen přebrali to, co měli hotové z DiRTu 3. Ano, plechy se po nárazu kroutí, ale to je bohužel vše, jinak se zásahy počítají skrze bodový systém. Narazíte do soupeře z boku, dostanete určitý počet bodů, pokud ho totálně zlikvidujete, máte to za 1000, přičemž vždy vyhrává ten, kdo takto nahraje více bodů. Kromě tohoto režimu je tu i shazování z ramp. Dále se do DiRT Showdown vrátila i Gymkhana, ale ta v kariéře není zastoupena v takové míře, jako v DIRT 3. Pár závodů si ale dáte. Výběr herních režimů je velký a všechny jsou navíc zábavné, takže se k nim budete rádi vracet. Po stránce režimu je těžké hledat nějakou větší slabinu. Slabinu jde ovšem vypozorovat v počtu tratí. Těch je tu nepříjemně málo a dost se opakují.

Vozový park není největší, a nabízí jen zhruba třicítku licencovaných, ale i nelicencovaných aut. Většinou si zajezdíte v nejrůznějších závodních autech, ale nechybí ani dodávky, buginy anebo trucky, hodící se především do destruction derby. Polovina vozidel je převzatá z DIRT 3, takže se projedete konkrétně třeba v Subaru Impreza nebo Mini Cooper. Je možná škoda, že u každého auta máte vždy jenom několik předvolených verzí, ale nemůžete si vzhled upravit podle svého. Upgrady se poté scvrknou na vylepšování rychlosti nebo ovladatelnosti, které si kupujete za peníze vyhrané v šampionátu.

Omezenost v upgradech ale zase tak moc nevadí, protože DiRT Showdown není závodní simulací, ale na druhou stranu ani čistou arkádou. Jízdní model je tak něco mezi těmito žánry, protože počítá jednak s akční hratelností, kde se rozhodně nehraje podle pravidel, tak s odlišnými jízdními vlastnostmi jednotlivých vozidel, dokonce jsou i poznat upgrady, které ke každému vozidlu můžete zakoupit. Jízdní model je rozumným kompromisem a má velkou zásluhu na tom, že se DiRT Showdown dobře hraje a má zábavnou hratelnost. Co ovšem u vozidel zamrzí, tak jsou jen dva pohledy kamery. Můžete si přepnout pouze na kameru za vozidlem nebo na tu umístěnou na kapotě, ale další absentují. Proč, to můžeme hádat, když Showdown jede na základech třetího dílu, který obsahoval kamer hned několik.

Patrně největším herním režimem tu je multiplayer, který ukrývá velkou zábavu. V něm si můžete vybrat, jestli budete hrát proti dalším sedmi hráčům z celého světa online, ale také si můžete zahrát jen proti kamarádovi na rozdělené obrazovce ve split-screenu. Co se týče herních režimů, tak zde najdete všechny výše vypsané. Přítomen je jak klasický závod, kde musíte dojet jako první, tak destruction derby, kde budou létat plechy s vašeho vozidla. Když Codemasters oznamoval nedávno své budoucí zaměření, představil i službu RaceNet, která má být jakousi odpovědí na Autolog nacházející se v Need For Speed hrách. Ve zkratce by se dalo napsat, že jde o nejrůznější neustále aktualizované statistiky hráčů, ovšem s dalšími komunitními možnostmi. Dokonce když zajedete dobrý čas, můžete výzvu poslat svému kamarádovi, aby ji zkusil překonat. RaceNet má rozhodně potenciál do budoucna růst, a to i díky rozrůstajícímu se počtu dalších závodních her, které Codemasters vydá.

Codemasters postavil celý DiRT Showdown na EGO enginu předchozího dílu, jen ho trochu učesal a uhladil. To není rozhodně na škodu, protože hra vypadá velmi dobře, a když vizuální stránku srovnám třeba s WRC sérií, pořád je na míle daleko před svojí konkurencí. Zaujmou především detailní modely vozidel, ale i nejrůznější světelné a částicové efekty jako sníh či prach, kterých je každý závod naprosto přeplněn. Protože má Codemasters celý engine za ty roky maximálně odladěn, poklesy frameratu nehrozím, takže si můžete nerušeně užívat hraní. Kromě příjemné vizuální stránky nabízí DiRT Showdown i dobře vybraný soundtrack, jehož mnohdy rockové skladby se hodí k dění na obrazovce. Povedené jsou i zvuky plechových miláčků a hlavní komentář.

DiRT se po roce vrátil, sice v trochu jiném podání, ale pořád stejně zábavném. Fanoušky klasického rally asi moc nenadchne, ale pokud máte rádi arkádové závody plné destrukce, je pro vás DiRT Showdown jako dělaný. Povedenou, i když trochu kratší kariéru doplňuje skvělý a hlavně návykový multiplayer, u kterého se dají prosedět dny, týdny i měsíce.

DiRT Showdown

ps3x360
Codemasters, Codemasters
Datum vydání hry:
25. 5. 2012
Žánr:
Závodní, Sport
KARTA HRY
8/10

Komentáře