DiRT Rally 2.0

recenze  23
Martin Šmíd, 4. 3. 2019 11:20
Pokud si chtějí fanoušci rally zahrát v posledních letech kvalitní hru se svým oblíbeným motosportem, musejí se spoléhat na vývojáře z Codemasters. Oficiální WRC série za moc nestojí a dobře nedopadl ani pokus o vzkříšení V-Rally. To první Dirt Rally je úplně jiná káva. Tato simulace si získala nejprve v předběžném přístupu řadu fanoušků na PC, aby v roce 2016 následně zamířila i na konzole, kde rovněž slavila velký úspěch. Možná větší, než v jaký vůbec Codemasters doufal. Nabídla dostatek obsahu a perfektní zážitek z jízdy. Následoval trochu odlehčený Dirt 4, který si ovšem udržel vysokou kvalitu a nabídl řadu zábavných režimů i solidní editor tratí. Poté se vývojáři rozhodli vrátit do vod simulace a přinést pokračování Dirt Rally. To od počátku působí daleko ambicióznějším dojmem, což je ostatně vidět i během prvních zajetých závodů. A i proto můžu už nyní naznačit, že fanoušci prvního dílu zklamaní rozhodně nebudou. Více níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro + Logitech G29 Driving Force

První DiRT Rally byl ze strany Codemasters i trochu riskem, protože dnes je trend spíše vše zjednodušovat a udělat přístupnější pro co největší okruh hráčů. Nikdo nevěděl, jak moc hráči budou stát o simulátor, jenž všechny své karty vsadí na co nejreálnější ježdění a zaměří se tedy na ty největší fanoušky, kteří mají místo krve benzín. Byla to ale trefa do černého, která ukázala, že o tyto hry nejen že je zájem, ale je o ně i velký hlad a rozhodně se dokážou zaplatit. Nepřekvapí proto, že druhý díl na základech svého úspěšného předchůdce staví a snaží se na něj navázat, ale zároveň i přijít s vylepšeními na základě zpětné vazby od fanoušků. Na druhou stranu mohu i prohlásit, že ačkoliv se jedná pořád převážně o simulaci, nabízí uspokojivý zážitek i pro ne tolik zapálené hráče, kteří v minulosti preferovali třeba druhou sérii DiRT. A může za to hlavně skutečnost, že ačkoliv jste třeba jen občasný hráč, postupně vidíte, jak se zlepšujete a posouváte v tabulce, takže pocit z uspokojení je obrovský a motivuje vás k dalšímu hraní.

Největším režimem a částí DiRT Rally 2.0 je pochopitelně Kariéra skrytá pod položkou Events. Ta vás prakticky provede novodobou historií rally závodění, v níž se budete pokoušet vyhrávat neustále těžší šampionáty v rozdílných vozidlech. Kariéra nabízí jak klasické rally ježdění tak Rallycross s oficiální licencí. Ten je daleko propracovanější a popravdě i zábavnější jak v minulosti, a už nepůsobí jen jako prostý doplněk na zahnání nudy. I tak je mi ale jasné, že ne všechny hráče Rallycross zajímá, a byli si toho vědomi i samotní vývojáři. Proto Kariéra nabízí zvlášť šampionáty pro klasické Rally ježdění i Rallycross, což je dobré rozhodnutí, protože si takto může každý vybrat to, co mu vyhovuje. Každopádně jak vyhráváte jednotlivé šampionáty, jejichž obtížnost se postupně zvedá, získáváte odměnu v podobě peněz. Ty následně můžete nakoupit za nová vozidla, jejich vylepšení i správu svého týmu. Ta je tu dost zjednodušená, takže se staráte jen o různá vylepšování týmu, případně jeho rozšiřování, ale už ne o smlouvy, sponzory a další věci, díky čemuž se můžete soustředit hlavně na samotné závodění. O to tu jde v prvé řadě a jsem popravdě za toto zjednodušení rád. 

Součástí samotné Kariéry jsou i denní a týdenní výzvy, které plníte společně s dalšími hráči z celého světa a následně se porovnáváte v online žebříčcích. Za splnění výzev získáváte další herní měnu, ale hlavně jsou tím důvodem, proč celá Kariéra vyžaduje, abyste byli připojeni neustále k internetu a službě RaceNet. To je trochu zvláštní rozhodnutí vývojářů, které bude určitě hodně hráčům vadit. Podobné výzvy nejsou v závodních hrách ničím novým, ale vždy byly odděleny od hlavní části pro jednoho hráče, aby ji bylo možné hrát offline. Zde tomu tak bohužel není. Já třeba osobně s připojením k internetu problém nemám, pokud má pochopitelně nějaké opodstatnění, ale tady mi přijde jako výsledek špatného rozhodnutí v oblasti designu. 

   

Kromě Kariéry nabízí DiRT Rally 2.0 i několik doprovodných herních režimů. Můžete si dát závody s historickými vozy, přítomen je i šampionát FIA World Rallycross, dále Time Trials nebo online multiplayer. Ten se točí hlavně kolem online šampionátů pro osm hráčů. Ty můžete sami zakládat (je samozřejmě přítomna možnost vytváření i privátních šampionátů pro kamarády), případně se účastnit těch, které vytvoří jiní hráči. Během hraní se mi nestalo, že by online část zlobila, připojování bylo rychlé a také jsem nenarazil na problémy během závodění, vše běželo tak, jak má. Co se týče herních režimů, jak jste si určitě všimli, jsou spíše standardní. Jejich počet neohromí, ale asi postačí na několik týdnů solidního hraní. Hlavně ty pro jednoho hráče. U online multiplayeru je to už trochu složitější, protože jsou přítomny jen pouze šampionáty, další možnosti chybí. Dokonce i ty, které obsahoval první díl. Uvidíme tedy, jestli v následujících týdnech dojde k nějakému rozšíření, určitě to bude třeba, pokud to myslí vývojáři do budoucna s DiRT Rally 2.0 nějak vážněji. 

Jak už jsem zmínil na začátku, velkým tahákem prvního dílu byla hlavně pohlcující zábavná hratelnost s prvky simulace, u níž nestačilo jen držet plyn, ale pečlivě se připravovat na jednotlivou zatáčku, jinak jste vyletěli z tratě a přišla krutá penalizace. Mnozí proto DiRT Rally překřtili jako Dark Souls závodních her a měli svým způsobem pravdu. Ve druhém dílu se na tomto nic nezměnilo, jen byla trochu upravena fyzika i chování/opotřebovávání pneumatik, aby vše působilo ještě realističtěji, čemuž dopomáhá i celkem živelný komentář. Když už jsem u komentáře, celkově navigace byla dost přepracována, a to i po vizuální stránce, aby byla přehlednější a dalo se na ní spolehnout. To oceníte hlavně při závodech v noci, kdy si třeba rozbijete přední světla a nevidíme moc před sebe. Největší fanoušci pochopitelně hned všechny pomocníky vypnou a budou se pokoušet s volantem v ruce zajet ty nejlepší časy, ale hra nabízí dost různých nastavení, aby se v pohodě hrála i s gamepadem v ruce. I s ním vás čeká rozhodně uspokojující zážitek. Oproti předchozímu dílu byla vylepšena i umělá inteligence. Ta je nyní daleko soutěživější a zajíždí velmi dobré časy během rally, navíc i lépe reaguje na vás během jízd v Rallycrossu. Samozřejmě, nějaké mušky ještě sem tam má, ale jinak mám z umělé inteligence velmi dobrý pocit a je u ní vidět posun k lepšímu.

Na závodění se pochopitelně podepisuje i vozový park, zahrnující vozy novodobé rally historie. Ty nejnovější speciály z WRC sice kvůli licenci přítomny nejsou, ale ani tak nikdo zklamán nebude. Celkově je ve hře zhruba pět desítek vozidel v třídách H1, H2, H3, skupina A i B, Rally GT, RX 2 nebo RX Supercars, navíc potěší určitě i přítomnost Škodovky, konkrétně modelu Fabia R5 (do budoucna se počítá v rozšíření ještě s Fabia Rally). Jednotlivé vozy (jejich seznam naleznete u nás ve starší novince - odkaz ) se liší nejen svým vzhledem, ale každý má také jiné jízdní vlastnosti. S každým vozem je tedy nutné se postupně seznamovat a zjišťovat, co vše si je možné dovolit na jednotlivých površích. Potěší určitě i skutečnost, že každý vůz má i unikátní ozvučení pro různé pohledy kamer, které je mimochodem parádní (při pohledu z kokpitu budete doslova vrnět blahem), a detailně vymodelovaný vlastní kokpit. S propracovaností vozidel si dali vývojáři hodně práce, navíc přišli i s velmi povedeným mechanickým a vizuálním modelem poškození. který vypadá velmi přesvědčivě. Alespoň ve srovnání s konkurencí. 

V současnosti nabízí hra DiRT Rally 2.0 šest odlišných lokací, v nichž si můžete zajezdit závody. Jsou tu tratě ve Španělsku, na Novém Zélandě, v Polsku, Austrálii nebo Argentině. Každá lokace se samozřejmě značně liší a nabízí zcela nové výzvy, kterým budete čelit. Zvláště, když jízdu hodně ovlivňuje denní doba (ano, jsou tu závody i v noci), počasí a také novinka v podobě deformace povrchu tratě. Na samotných tratích je vidět, že v nich je promyšlená každá zatáčka a vývojáři si s nimi dali velkou práci. Nejedná se tedy o něco náhodně generovaného a generického, jako třeba tratě vytvořené za pomocí technologie Your Stage. Ta se v minulosti moc neosvědčila a jsem rád, že od ní tedy vývojáři upustili. Zatím jsem zmínil jen tratě pro klasické rally, ale vlastních osm kousků má i přítomný Rallycross. Zajezdíte si tak na tratích jako  Silverstone, Barcelona-Catalunya, Lohéac, Hell, Mettet, Trois-Rivières, Montalegre nebo Höljes.

U tratí ještě zůstanu, protože se mi u nich nelíbila jedna věc. Šest lokací v základu by se mohlo zdát v pořádku, ale osobně jsem z tohoto počtu do stropu neskákal. A to hlavně z toho důvodu, že tu naprosto chybí tratě třeba ve Švédsku a tím pádem i závody na sněhu, které obsahoval první díl a vlastně jsou i nedílnou součástí jiných rally her. Zajezdíte si tedy jen na asfaltu, písku nebo v blátě. Samozřejmě, pokud vývoj hry sledujete, víte, že si můžete koupit Season Pass, v rámci něhož pak jízdu na sněhu najdete, případně další vozy a tratě, ale přijde mi, že jde o zbytečné tahání dalších peněz z kapes hráče, zvláště za něco, co v minulosti bylo v základu. S tímto se jako hráč nechci moc smířit. Chápu, že vývoj her je čím dál nákladnější a vývojáři se snaží vydělat skrze dodatečný obsah, jen by to nemuseli dělat tak okatě, jako tady. 

Jsem určitě rád, že se vývojáři z Codemasters rozhodli zachovat na konzolích 60 snímků a těm podřídili naprosto vše. U závodní hry je 60 snímků hodně znát a má velký vliv na samotný pocit z jízdy a rychlosti, což ještě více platí u rally her a simulací obecně, kde je nutné bleskově reagovat. Na druhou stranu nelze říci, že by DiRT Rally 2.0 vypadal špatně nebo jen průměrně. To rozhodně ne. Dokonce bych i řekl, že jde o nejhezčí rally hru na současné konzolové generaci a vylepšený EGO Engine zde opět ukazuje svoji sílu. Modely aut jsou maximálně detailní a budete u nich obdivovat jak krásný zevnějšek, tak parádní kokpit. Ani tratě nevypadají špatně, hlavně bezprostřední okolí. Samozřejmě, v dálce, když jedete z pohledu třetí osoby, už tak moc dobře okolí nevypadá, ale s tím se musí počítat. Co ovšem mohu rozhodně pochválit, je parádní nasvícení, odlesky a různé grafické efekty, hlavně počasí, které jsem si vážně užíval. Je vidět, že vývojáři se sice zaměřovali hlavně na plynulost, ale také se snažili vyždímat ze současných konzolích i veškerý možný výkon. Výsledek je rozhodně více než uspokojivý. Jediné, co bych asi vytkl, je nepřítomnost Photo režimu, který by asi u takové hry chybět neměl.

Během posledních dní jsem si vážně užil hraní DiRT Rally 2.0 a rozhodně chválím všechna drobná vylepšení, ale také pěkný design tratí s deformací povrchu, rozmanitý vozový park s fenomenálním ozvučením a zábavnou hratelnost. Přesto dát nějaké finální hodnocení není moc jednoduché, protože nesouhlasím moc s tím, jak okatě se Codemasters snaží vylákat z hráčů další peníze za něco, co by mělo být v základu. Rovněž bych ocenil více možností v multiplayeru a další režimy. I proto jsem se rozhodl nakonec udělit nižší zamýšlenou známku, která ovšem nic nemění na tom, že DiRT Rally 2.0 je jinak velmi kvalitní závodní hra, s níž chybu rozhodně neuděláte a budete se u ní dobře bavit. 

DiRT Rally 2.0

ps4xone
Codemasters, Codemasters
Datum vydání hry:
26. 2. 2019
Žánr:
Závodní, Simulátor, Sport
KARTA HRY
8/10

Komentáře