Deus Ex: Mankind Divided

recenze  17
Martin Šmíd, 28. 8. 2016 14:00
V roce 2000 vytvořilo studio Ion Storm pod vedením Warrena Spectora nezapomenutelné akční RPGčko Deus Ex, stavějící na zajímavé zápletce ve vzdálené budoucnosti i zábavné, v mnoha směrech inovativní stealth hratelnosti. O několik let později vyšlo volné pokračování, které si vedlo o poznání hůře. Následně se značka uložila k ledu, až ji před pěti lety oživilo studio Eidos Montreal novým dílem Deus Ex: Human Revolution, a nutno říci, že ve velkém stylu. Hra se sice oproti prvnímu dílu neodehrávala v tak vzdálené budoucnosti, ale opět nabídla zajímavou zápletku a skvělou hratelnost, na níž se nyní ti samí vývojáři pokouší navázat přímým pokračováním Mankind Divided, v němž má hlavní hrdina Adam Jensen zase spoustu práce.

Testovaná verze: PlayStation 4

Uběhly dva roky od událostí v Human Revolution, na které Mankind Divided plynule navazuje. Pokud jste původní díl nehráli nebo si už přesně nepamatujete, co se v něm stalo, vývojáři připravili zhruba 12 minut dlouhé video, které vše shrne, abyste byli v obraze. Každopádně po jedné strašlivé události jsou lidé s biologickými implantáty dále vylučování ze společnosti a následně vězněni, několik z nich se ale rozhodne po odplatě, což následně vede ke strachu a řadě teroristických útoků, a to i v Praze, do níž se vydává hlavní hrdina Adam Jensen, jakožto člen protiteroristické jednotky, aby s teroristy zatočil. Takto příběh může znít jednoduše, ale podle očekávání je zápletka daleko složitější, obsahuje několik velkých zvratů a odhalení, ale také výborně napsané vedlejší postavy, s nimiž budete mít spoustu zajímavých dialogů s řadou voleb. Jediný problém mám pořád s hlavním hrdinou, který mi už v Human Revolution přišel takový prkenný a bez života, takže jsem se s ním moc sžít nedokázal, a na tomto se v Mankind Divided moc nezměnilo. Pořád jde o dost nesympatického hrdinu, kterému chybí větší charisma a trocha té lidskosti, protože kolikrát spíše připomíná robota, který plní to, co po něm ostatní chtějí.

Jak už bylo zmíněno v prvním odstavci, Mankind Divided se většinu času odehrává v Praze, která slouží tentokrát jako hlavní hub, v němž se nachází několik frakcí, zajímavých míst a hlavně v něm budete získávat hlavní i vedlejší úkoly, které následně budete plnit, a že je to díky jejich propracovanosti a rozmanitosti jedna radost. Praha roku 2029 se pochopitelně značně liší od té současné řadou věcí – od atmosféry po svůj vzhled, všude navíc stojí obrnění policisté, mluvící na vás občas česky, ale jinak anglicky s ruským přízvukem, a nad hlavou vám létají droni. Aby vývojáři dali vědět, že se hra odehrává v českém městě, sem tam narazíte i na nějaký ten český nápis. Česky jsou třeba stanice metra, ale i nápisy na různých obchůdkách, které můžete navštívit. Česky sice není vše, ale i to málo určitě potěší, a možná i o to více zamrzí skutečnost, že se vývojáři vykašlali na českou lokalizaci.

Každopádně virtuální Praha působí dobře a zabydleně – po ulicích se prochází velké množství i normálních lidí, má slušný design a velmi dobrou atmosféru, díky níž si budete užívat toulky po ní nejprve ve dne, později i v noci, navíc jednotlivé lokace, mezi nimiž cestujete metrem, jsou dobře zapamatovatelné, což je pochopitelně pro hru jakou Deus Ex je docela důležité. Aby hra byla rozmanitější, co se lokací týče, kromě Prahy se podíváte i do ghetta Golem City s velmi zajímavým designem a architekturou, případně do futuristického Londýna, ale nečekejte další otevřené lokace s vlastními úkoly. V těchto lokacích jde vždy jen o čistě lineární mise, do nichž jste v určitých fázích příběhu dopraveni vrtulníkem.

Mankind Divided pochopitelně staví v hratelnosti na výborných základech Human Revolution, takže pořád tu máme před sebou hru silně zaměřenou na stealth. Ano, můžete naběhnout jako Rambo mezi skupinku protivníků, ale většinou vás ustřílejí dříve, než se vůbec rozkoukáte. Sice Adam prošel různými úpravami a člověka popravdě moc nepřipomíná, ale rozhodně nejde o nesmrtelného Robokopa, vlastně umřít jde docela snadno, a hlavně na začátku jsem nahrávací obrazovku viděl častěji, než bych si přál. Smrt navíc je nepříjemná i z toho důvodu, že checkpointy nemáte na každém rohu. Nepřátelé sice mají jen průměrnou umělou inteligenci, nejde o nejchytřejší nepřátele ve videohrách, ale zatopí vám díky své přesnosti a hlavně počtu. Nejlepší je tedy protivníky, mezi nimiž jsou nejen stejně upravení lidé o speciální implantáty, ale také policisté nebo roboti, obcházet, případně potichu likvidovat (omráčením nebo zabitím), abyste nespustili alarm. Pokud se tak stane, naštěstí se díky intuitivnímu krycímu systému a řadě hraček můžete bránit.

Rukama projdou hlavnímu hrdinovi různé zbraně, od pistolí, po samopaly, pušky nebo brokovnici, kterou jsem si mimochodem oblíbil asi nejvíce, po různé druhy min nebo granátů, které navíc můžete kombinovat a vytvářet zajímavé hračky. Když si nějakou zbraň ve hře oblíbíte, můžete si ji následně vylepšovat a dále upravovat (třeba o speciální druhy munice) skrze jednoduché menu a systém, který po pár minutách pochopíte. Souboje s protivníky jsou zábavné, stejně tak jako rozmanitější stealth, nyní máte více možností, jak se dostat do cíle. Ten je stanoven, jak ho dosáhnete, je jen na vás, a to i ve zdánlivě lineárních misích. Co mi během hraní trochu vadilo, je skutečnost, že vývojáři odstranili souboje s bossy. Pokud jsem něco nepřehlédl nebo nevyřešil jinak, měl jsem jen jeden souboj, a to závěrečný, který je celkem povedený a máte v něm docela velkou volnost a možností, jak protivníka zdolat. Už jsem ho porazil třikrát, a pokaždé jinak. I proto absence dalších podobných soubojů zamrzí.

Z předchozích řádek je jasné, že Deus Ex: Mankind Divided je hlavně akční stealth hra, ovšem i s velmi silnými RPG prvky. Jak plníte jednotlivé mise, případně likvidujete protivníky nebo je obcházíte, získáváte XP body, za které následně levelujete. Už v předchozím díle měl hlavní hrdina Adam řadu jedinečných schopností, díky nimž bylo možné si utvářet svůj herní styl, přičemž do pokračování vývojáři přidali několik novinek pro hackování (minihry jsou nyní zapeklitější a náročnější, rozdělené do pěti stupňů obtížnosti), případně silné testovací augmentace, které si ovšem berou svoji daň v podobě nutné deaktivace jiné schopnosti. RPG strom je přehledný, nabízí docela dost možností, jakou cestou se vydat. Můžete si zvýšit obranu, posílit přesnost střelby a vydat se akčnější cestou, případně můžete investovat do kamufláže, lepšího hackování, nebo další stealth vychytávky, abyste se pokusili třeba projít hrou bez jediného zabití či spuštění alarmu, a že je to dle vývojářů možné ukazuje i fakt, že za toto dostanete trofej/achievement.

Když budete hrát na střední obtížnost, základní příběhová linka vám zabere zhruba 15 hodin, ale Praha sama o sobě má řadu dalších aktivit, které se můžete rozhodnout splnit, a hlavně zhruba desítku vedlejších misí. Ty jsou propracované, rozmanité, zajímavé, kvalitou se mohou měřit s těmi hlavními a určitě se je vyplatí plnit. Jen mi trochu vadilo, že v určité fázi hraní se musíte rozhodnout, jestli se na nabrané vedlejší úkoly vykašlete a půjdete příběhem dál, nebo v Praze ještě zůstanete. Po dohrání vás hra totiž hodí do menu a už pokračovat v hraní nemůžete, do Prahy se nejde dostat, abyste splnili zbylé úkoly, což je trochu škoda. Mankind Divided má ovšem New Game+, takže se získanými schopnostmi si vše můžete dát znovu, třeba na nově odemknutou těžkou obtížnost. A že se to vyplatí, protože jak během hraní děláte různá rozhodnutí, některé události se mohou následně trochu lišit, a vím minimálně o jedné velké, kvůli níž si vše dám znovu. Znovuhratelnost je tedy docela vysoká, zvláště pokud budete chtít vidět vše.

Vývojáři ze studia Eidos Montreal kromě hlavního příběhového režimu připravili i oddělenou část Breach, která je překvapivě kvalitní. O co jde? Režim Breach bych trochu přirovnal k VR misím v Metal Gear Solid. Ocitnete se v kůži Rippera ve speciální virtuální realitě, přičemž vašim úkolem je krást data z terminálů, a ta následně odevzdávat, abyste splnili misi a dostali se dále. Stealth je zde trochu v pozadí, jde hlavně o rychlé ukradnutí dat a rychlé zmizení, což je sem tam obohacenou soubojem s protivníkem. Za každou splněnou misi jste ohodnoceni, získáváte nové předměty i modifikátory, navíc za levelování se vám jako v hlavní hře odemykají různé augmentace, abyste si hraní usnadnili a hlavně mohli plnit složitější zkoušky. Ačkoliv jsem byl na začátku celkem skeptický k tomuto režimu, nakonec jsem se u něj slušně bavil a nahrál v něm několik hodin, a zřejmě se k němu ještě brzy vrátím.

Pro Deus Ex: Mankind Divided vývojáři použili svůj vlastní Dawn Engine, který od předchozího dílu značně vylepšili. Výsledkem je, že hra vypadá opravdu dobře, hlavně prostředí spojené s různými efekty, a pěkným nasvícením. Detaily postav mi přišly rovněž v pořádku, i když už jsem viděl ve hrách i propracovanější postavy, navíc s lepšími animacemi, ale ani ty v novém Deus Exu určitě neurazí. Vizuální zpracování je rozhodně nadprůměrné, navíc vše běží na konzoli PlayStation 4 v rozlišení 1080p. A to celkem solidně. Během misí jsem si nevšiml moc velkých poklesů frameratu, jen během běhání po Praze měla konzole co dělat, aby hra byla alespoň hratelná. Framerate v těchto pasážích očividně klesá na nižší čísla, ale naštěstí se v nich většinou nic neděje. Každopádně na optimalizaci by se měli vývojáři ještě podívat, protože dvakrát mi Mankind Divided dokonce i spadl s errorovou hláškou do hlavního menu konzole. Líbil se mi i slušný hudební doprovod, ozvučení je rovněž nadprůměrné, ale dabing mi přišel rozporuplný, u mnohých postav mi nepřišel tak kvalitní, jak bych očekával, že bude.

Všechny obrázky z recenzování naleznete na kartě

Pro fanoušky žánru bude Deus Ex: Mankind Divided výbornou stealth hrou se spoustou možností, obohacená o zajímavou zápletku, zábavné augmentace a výborný design světa s působivou atmosférou. Škoda jen, že vývojáři ještě nezapracovali na optimalizaci, případně hlavním hrdinovi, který postrádá potřebné charisma, hodnocení mohlo být ještě o bodík větší. A zcela jistě zamrzí i absence české lokalizace, když už se Deus Ex: Mankind Divided odehrává z větší části v Praze.

Deus Ex: Mankind Divided

ps4xone
Square Enix, EIDOS Montreal
Datum vydání hry:
23. 8. 2016
Žánr:
Střílečka, RPG, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře