Deadlight: Director’s Cut

recenze  12
Martin Šmíd, 27. 6. 2016 14:15
Vývojáři ze španělského studia Tequila Works neprožívali začátkem roku zrovna šťastné období, protože se Sony rozhodla přestat financovat hru Rime, kterou vytvářeli pro PlayStation 4, takže museli hledat nového vydavatele a hlavně tedy někoho, kdo je finančně zabezpečí. Zdá se, že je vše špatné zažehnáno, ale než se dozvíme nové informace o Rime, připravili vývojáři remaster své první hry Deadlight pro konzole současné generace, který nemá jen vylepšenou grafiku, ale i několik dalších bonusů, kterými zaujme nejen fanoušky, ale i nové hráče.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Když jsem hrál Deadlight poprvé před několika lety na Xboxu 360, kde vyšel s konzolovou exkluzivitou, zaujal nejen zajímavou hratelností a pěkným vizuálním stylem, ale také slušným a hlavně dobře podaným příběhem. Hlavním hrdinou není žádný namakaný superhrdina, ale normální chlápek jménem Randall Wayne, který žil doposud se svoji rodinou v Seattlu. Když ale vypukla obří katastrofa a všude se začaly roztahovat hladové potvory, o rodinu přišel. Neví, jestli byla mrtvá, nebo někde potřebuje pomoc. I proto se hned na začátku vydává ji hledat, jestli bude úspěšný, vám pochopitelně neprozradím. Každopádně zajímavý příběh je vyprávěn skrze komiksové obrázky, během nichž jsem se nenudil ani nyní při opakovaném hraní, navíc pořád mohu vyzdvihnout chytře napsané dialogy a několik nečekaných zvratů, k nimž postupně dojde.

Nejdříve je nutné si trochu Deadlight představit. V základu se jedná o prostou 2D plošinovku, kterou ale vývojáři z Tequila Works obohatili o dobře fungující survival prvek. Základem je tedy přežít v hodně nehostinném světě, v němž navštívíte řadu rozmanitých míst zničeného Seattlu, chvilkami svět s výbornou atmosférou a designem trochu připomíná oblíbený seriál The Walking Dead, a popravdě, že vývojáři právě tady čerpali svoji inspiraci, je patrné od první minuty. Každopádně při své cestě budete nejen skákat, řešit docela pěkně navržené hádanky, případně utíkat před dotěrnými zombiemi, ale sem tam se nevyhnete ani nějakému tomu střetu. Naštěstí záhy najdete sekyru a následně i revolver, takže se procházka stane lehčí, ale nikoliv lehká, protože Deadlight staví i na tom, že budete umírat. A to často.

Laťka obtížnosti je totiž posazena docela vysoko a čistě akční hráče, kteří nechtějí přistoupit na specifickou hratelnost, bude Deadlight spíše frustrovat. Ono umírat i tak budete docela často, protože ne vždy hned zvládnete překonat oživlé mrtvoly nebo čistě skákací pasáže. Naštěstí má hra citlivě rozmístěné checkpointy, takže vždy začínáte jen kousíček od svého posledního konce. K dobru musím přičíst i rychlé nahrávací obrazovky, které nerušily už v původní verzi, a nyní bych řekl, že je vývojáři ještě o pár vteřinek zkrátili. K dobru musím přičíst i docela jednoduché ovládání, které mi nedělalo problém, prakticky hned po pár minutách vám přejde do rukou, jen pohyb hlavního hrdiny mohl být trochu lépe zpracovaný, hlavně jeho interakce s prostředím.


Původnímu Deadlight se trochu vyčítalo, že není moc dlouhý, prakticky ho šlo dohrát za nějaké dvě hodiny (čtyři na první průchod), i když je nutné dodat, že hra měla slušnou znovuhratelnost díky možnosti sbírat deníčky a prohlubovat si tak příběhové pozadí. Remaster pro současné konzole pochopitelně rozšíření kampaně nepřinesl, ale obsahuje některé zajímavé novinky, které mohou fanoušky originálu a třeba i nové hráče potěšit. První je zcela nová obtížnost Nightmare, která představuje pro fanoušky pořádnou výzvu. Tato obtížnost byla dříve dostupná jen pro PC verzi, nyní se jí tedy dočkali i konzolisté. Největší novinkou je pak speciální režim Survival, v němž se ocitnete na docela rozlehlé mapě, ačkoliv to tak na začátku nevypadá, no a vašim cílem je přežít před neustále se objevujícími protivníky. Na začátku se může zdát přežívání docela těžké, ale následně jde najít sekyra, různé palné zbraně a tak dále, takže je jednodušší si s neustále hladovými protivníky poradit, ačkoliv kolikrát i tak stačí malá nepozornost, abyste vše ukončili. Tento nový režim je zábavný, dokáže dle mého na pár hodin zabavit, i díky tomu, že představuje pro všechny slušnou výzvu.

Režisérská edice Deadlight obsahuje na současných konzolích PlayStation 4 a Xbox One i vylepšenou vizuální stránku. Vše je takové učesanější, vyhlazenější, detailnější a lépe osvětlené, ačkoliv nejde samozřejmě čekat nějakou zásadní velkou změnu. Deadlight už v originále stavěl hlavně na pěkném a originálním vizuálním stylu, který stále neztratil nic ze svého kouzla, ba co více, dokonce bych řekl, že je podpořen vyšším rozlišením a novými efekty. Ačkoliv je hra starší, rozhodně po vizuální stránce neurazí. Framerate je pak naprosto stabilní, nesetkal jsem se s žádnými poklesy ani jinými technickými problémy, které by hru kazily, kvalitní je i ozvučení a hudební doprovod, stejně tak profesionální dabing.

Deadlight ani po letech neztratil nic ze svého kouzla, pořád jde o povedenou survival zombie plošinovku, kterou jsem si i díky slušnému příběhu s chutí zopakoval. Nově navíc s pohlednějším vizuálním zpracováním a několika bonusy, které určitě zaujmou i fanoušky původní verze. Pokud máte žánr rádi, Deadlight je rozhodně hra, kterou se vyplatí pořídit, navíc poprvé si ji mohou užít i hráči na PlayStationu.

Deadlight: Director’s Cut

ps4xone
Deep Silver, Tequila Works
Datum vydání hry:
21. 6. 2016
KARTA HRY
8/10

Komentáře