Dead Space

recenze  60
Martin Šmíd, 30. 10. 2008 21:32
EA se v posledních měsících opravdu číní a nyní přišla i s něčím jiným než s licencovanou hrou. Army of Two byl jenom začátek nových sérií. Nyní přichází hororový Dead Space a za měsíc nás čeká Mirror´s Edge. Pojďme se podívat právě na horor Dead Space, který je velkým aspirantem na krále hororových her. Zda se mu opravdu povedlo získat pomyslný trůn, se dočtete v naší recenzi.

Už v dnešní době doplácí Země na neustálou těžbu ropy a dalších nerostných surovin, které pomalu ale jistě dochází. Ne jinak tomu je ve hře Dead Space. Ta se odehrává v budoucnosti, kdy už lidé vytěžili všechny suroviny, a tak si museli najít náhradu za Zemi. Revoluce přichází jak jinak než z USA, která začala vysílat do vesmíru těžební lodě, které mají za úkol nerostné suroviny dovést tam, kam podle lidí patří, tedy na Zemi. Těžba se zdá být velmi efektní a nemá hrozit žádné nebezpečí, protože se těží na již dávno mrtvých planetách. Jenomže USA se nedokáže spokojit s tím malým množstvím, které se na Zem dováží, a tak posílá do vesmíru revoluční loď USS Ishimuru, která dokáže těžit několikanásobně více surovin. Toto kovové monstrum ovládá na palubě přes tisícovku pracovníků, kteří na ní musí i žít. Hra začíná ve chvíli, kdy se s lodí ztratí veškerý kontakt.

Řídící středisko Concordance Extraction Corporation (C.E.C), vyhodnotí situaci tak, že je pravděpodobně zádrhel v komunikačním zařízení lodi. Je tak vyslán tým, který má provést pohodovou opravu, která má zabrat maximálně pár hodin. Posádku tak tvoří jen velitel Hammond, poněkud hysterická Kendra, která ovšem neskrývá náklonnost k hlavnímu hrdinovi, technickému inženýru Isaac Clarkovi. Jenomže při příletu naše posádka zjistí, že na lodi nefunguje vůbec nic a při obratném manévru skončí na lodi sami s nefungujícím dopravním modulem. Jak brzy zjistí, nejsou na lodi s posádkou, ale se stvůrami, které z posádky udělaly guláš a z těžební věže jednu velkou líheň, kde se rozmnožují. Během pár minut pobytu na lodi je naše skupinka rozdělena, a ačkoliv komunikují přes vysílačky, musíte si s většinou situací pomoci sami. Nečekejte tak žádnou týmovou hru o přežití. Jste sám a sám zůstanete až do konce hry.

Je tak jen na vás, abyste našli přeživší posádku, opravili loď a dostali se pokud možno celí zpět. Samotná hra má navodit pocit, který je podobný tomu, jenž prožívala Ripleyová z Vetřelce. Monstra zase nemají daleko k filmu The Thing, jenž se před lety také dočkal celkem povedeného herního zpracování. V prvních levelech má hra opravdu onu strašidelnou atmosféru, kde není nouze o takzvané „lekací momenty”. Určitě se mezi vámi nenajde nikdo, kdo by se alespoň párkrát nelekl. Můžou za to především temné chodby těžební lodě, na kterých nevidíte vůbec nic. Takové vyskočení malého vetřelce z černého prostoru, otřese i fanouškem tohoto žánru, který se u hororových her jako Sillent Hill nebo Resident Evil 4 jen smál. Proč říkám, že se tyto momenty vyskytují jen na začátku hry? V pozdějších částech totiž přibyde monster, a tak je budete očekávat za každým rohem. Z hororu se tak stane spíše akční řežba ve stylu Doom 3. Je to docela škoda, ale od strachu se hra odklání k oné zoufalé snaze se konečně z lodi dostat.

Zřejmě nejpozoruhodnější věcí je hráčův skafandr, který představuje jakousi ochranu před oživlou havětí. Skafandr je opravdu pevný a vydrží toho dost. Na jeho povrchu máte nejrůznější ukazatele, jako vaše zdraví, ukazatel energie a kyslíku. Oblek tak skvěle nahrazuje klasický HUD. Vše, co váš oblek potřebuje, můžete najít po celé lodi, ale i po mrtvých vesmírných neřádech. Postupně si ho můžete i vylepšovat v obchodě, na který narazíte občas během hry. Také si můžete koupit na PS Store speciální druhy obleků, které vám třeba zvětší odolnost, a dokonce i velikost inventáře. Takto propracovaný oblek stojí na českém PS Storu 80,- Kč. Když už jsem zmínil obchod, můžete si tam kromě obleků kupovat i nové zbraně, náboje do nich, lékárničky, kyslík a speciální energii, kterou lze použít na vylešení vašich zbraní. V obchodě můžete i prodávat nepotřebné věci, které občas naleznete během hry. Dokonce si tam můžete dát do trezoru věci, které zrovna nepotřebujete, ale někdy v budoucnu by se mohly třeba hodit.

Hlavní hrdina má i několik speciálních vlastností. Přes speciální energii může zpomalovat nepřátele a může si také hrát s předměty. K tomu vám stačí vaše rukavice a nepotřebujete Gravity Gun jako hlavní hrdina další známé série. Většinou si tak musíte odstranit předměty z cesty, nebo zasunout generátor tam, kam patří, aby se nahodila elektřina. Další Isaacovou specialitou je chůze ve stavu beztíže. To mu umožňují speciální příchytné boty, které se po přisátí na určitý materiál ani nehnou. Poté se stačí jen lehce odrazit a doletět na další část lodi. Občas se v takovýchto lokacích najdou momenty, kdy budete maximálně zmateni a budete chvilku hledat podlahu. Vše navíc ztěžuje kyslík, který ve většině těchto místností není. Pak vám nejde jen o nalezení správné cesty, ale i o velmi drahocenný čas, po jehož vypršení se hlavní hrdina udušený skácí na zem.

Co dále hru charakterizuje, jsou rozmanité druhy všemožných kreatur, které vám během hry přijdou do cesty. Za design těchto monster by se nemuseli stydět ani filmoví tvůrci, protože jsou opravdu neskutečně odporné. S monstry si vývojáři opravdu vyhráli a patří k vrcholům tohoto žánru. V žádné jiné hororové hře takto perfektně ztvárněné příšery prostě nenajdete. Aby vás monstra nerozporcovala, máte nejrůznější zbraně, kterými je můžete zneškodnit. Nejprve je to normální laserová pistole, pak samopal, plamenomet, ale i třeba řezačka, která vystřeluje efektivní krájecí kotouče, které z nestvůr udělají maso do guláše. Samotný level design je poté také velké mistrovské dílo. V žádné hororové hře jsme takto navržené úrovně ještě neviděli a troufám si tvrdit, že ještě hodně dlouho neuvidíme. Design levelů pak zastiňuje samotnou náplň hry, která většinou spočívá jen v tom něco nahodit, někoho najít a tak podobně. Nečekejte během dvanácti kapitol nějaké promyšlené úkoly. Abyste se navíc v oněch lineárních levelech neztratili, máte u sebe i navigátor, jenž vám přesně ukáže cestu, kterou se vydat.

Pomalu se dostáváme na konec recenze. Grafická stránka hry představuje naprostou špičku. Kvalitní textury ve vysokém rozlišení a kvalitní nasvícení představují jeden z vrcholů této generace her. Rovněž hudební doprovod není vůbec špatný a o zvucích, při kterých vám bude běhat mráz po zádech, ani nemluvím. I po této stránce si dali vývojáři neskutečnou práci a každý ji při hraní náležitě ocení. Co potěší anglicky nemluvící hráče, je přítomnost lokalizovaných titulků. Hned mohu říci, že je Dead Space nejlépe lokalizovanou next-gen hrou, která je momentálně na trhu. Nenajdete v ní jedinou chybičku a překlad skvěle sedí k mluvenému slovu.

Dead Space je jedinečný hororový zážitek, který si prostě musíte zahrát. Ohromí vás úžasnou grafikou a neskutečnou atmosférou, která vám nedá vydechnout. Dead Space je novým měřítkem pro hororovou hru a každý následovník to bude mít velice těžké. Jak odpoví na hozenou rukavici Capcom s Resident Evil 5, můžeme nyní jen spekulovat.

Dead Space

ps3x360
Electronic Arts, EA Redwood Shores
Datum vydání hry:
13. 10. 2008
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře