Dead Island: Riptide

recenze  11
Martin Šmíd, 29. 4. 2013 0:15
Na první Dead Island se čekalo poměrně dlouho. Jednu chvíli se už dokonce myslelo, že je zrušen, až dorazil onen legendární teaser, který všechny navnadil. Finální produkt navíc překvapil svoji kvalitou a vysokou návykovostí, zvláště v kooperativním režimu. Po dokončení se vývojáři nevrhli na druhý díl, jak by asi každý očekával, i když i na ten určitě časem dojde, ale začali pracovat spíše na příběhovém rozšíření, které nazvali Dead Island: Riptide. K dobru vývojářů je rozhodně nutné přičíst to, že od začátku říkali, s čím máme počítat, no a to prakticky i naservírovali. Zklamáni ale rozhodně nejsme, jak vás přesvědčíme v naší recenzi. Dejte se do čtení.

Dead Island: Riptide se odehrává hned po závěru původní hry, prakticky několik minut. Pokud jste původní hru nehráli, nebo si už nepamatujete, co se přesně odehrálo, vývojáři vám vše zrekapitulují, abyste byli hned v obraze. Věc se má ale tak, že se vám konečně podařilo uniknout vrtulníkem z ostrova Banoi na nedalekou vojenskou loď, no ale, protože jako jediní máte protilék, proti vypuknuté epidemii, toho chce využít armádní korporace. Co ale čert nechtěl, či spíše zombie, loď je infikována, začnou se všude plazit oživlé mrtvoly, no a ona hrůza začíná znova. Netrvá dlouho a loď už nabere směr ostrov Palanai, na kterém následně ztroskotá. Asi není třeba říkat, že začne všechna ta hrůza úplně znovu. Příběh jako takový zde hraje druhé housle, není moc zajímavý a asi vás ani moc nepřekvapí, zvláště pokud jste hráli předchozí díl. Jako by si vývojáři řekli, že vše utáhnou novým obsahem, což se jim ve výsledku i povedlo, ale lepší příběh s nějakým tím novým překvapením by tu byl jistě plusem.

Dead Island: Riptide není plnohodnotný druhý díl, ale jen takový větší samostatně spustitelný datadisk k tomu prvnímu.

Hned na začátku se setkáte se starou známou čtveřicí, opět si můžete vybrat, za kterého nyní už přeživšího budete hrát. Postavy se od minula moc nezměnily, takže Logan pořád vyniká v boji na dálku, Sam B je pořád stejně silný, Purna skvěle zvládá střelné zbraně a své umění se sečnými zbraněmi nezapomněla ani Xian. Je určitě skvělé, že vývojáři vám umožní si importovat postavu z původní hry, takže začínáte se všemi schopnostmi, penězi a výbavou. Pokud uloženou pozici nemáte, nezačínáte úplně znovu, vývojáři vám nějaký ten level i se zkušenostmi naženou, abyste měli proti docela těžkým zombiím šanci. To jsem zatím mluvil o čtyřech starých známých, už na začátku ovšem přibude pátá postava, kterou je John Morgan. Ten má úplně novou sadu útoků spíše na krátkou vzdálenost, takže přináší do hry úplně nové možnosti likvidace nepřátel.

Ostrov Palanai se od svého předchůdce moc neliší, také je nádherným slunečným místem s křišťálově čistou vodou. Prostě takhle nějak by si určitě každý představoval dovolenou, jen tedy bez oněch ohavných potvor, které jsou prakticky na každém kroku, a když už padnou v boji, po čase se poslušně respawnují. Během procházky po ostrově se podíváte na pláže, do nejrůznějších vesniček, džungle, dokonce i do města Henderson, které se vývojářům po stránce designu velmi povedlo. On Dead Island: Riptide nevsází jen na téměř totožné prostředí, ale i na herní styl, který nedoznal moc změn oproti originálu, pořád dostáváte fůru hlavních i vedlejších úkolů, které se poté vydáváte plnit. Jejich rozmanitost je celkem velká, většina úkolů je radost plnit, no a do toho sekat oživlé mrtvoly je pořád stejná zábava, jako byla před zhruba dvěma lety. Zajímavostí jsou obrané mise, které zde prakticky jsou místo Hordy z Gears of War. Při nich musíte rozmisťovat zátarasy a spolupracovat s umělou inteligencí na ubránění daného místa. Tyto úkoly jsou zábavné, i když mnohdy docela těžké, a prakticky patří k největší novince, co se týče obsahu.

Pokud půjdete jen po hlavní dějové lince, můžete hru proběhnout za nějakých deset hodin, ale já s chutí plnil i vedlejší úkoly, abych si nahrál nejen další levely, ale i získal peníze a následně si mohl vyrobit lepší zbraně. Herní čas se tak v mém případě vyšplhal k nějakým dvaceti hodinám, což rozhodně není málo, a to jsem se většinu času dobře bavil.

Pokud máte uloženou pozici s postavou z původního dílu, můžete si ji snadno importovat do Dead Island: Riptide.

Základním stavebním kamenem hry jsou pochopitelně zombie, kterých je zde velké množství, od klasických pěšáků, až po obtloustlé jed plivající potvory a nejrůznější mini bosse, kteří vám kolikrát pořádně zatopí. Je tu i několik nových druhů zombií, hlavně v pozdějších fázích. Naleznete tu na ně i několik nových zbraní, ale vývojáři spíše vsázejí na staré osvědčené kousky, a samozřejmě souboje spíše na kratší vzdálenost. Palných zbraní tu moc není, hlavně na začátku skoro vůbec, a když už, nábojů rozhodně není málo. Zombie nemusíte jen likvidovat při delších procházkách ručně, ale můžete nasednout do auta a pěkně je přejet, za což hned rychleji naskakují XP body do levelu. Novinkou Dead Island: Riptide je možnost vlézt do člunu, který zde slouží jako důležitý dopravní prostředek. Ten rovněž dokáže přejíždět zombie, tedy pokud zapnete zrychlení. Pokud jedete jen normální rychlostí, musíte si pořádně dávat pozor na zombie, protože ty vám lezou do člunu a slušně zatápí.

Už původní hra hodně sázela především na kooperativní hraní s kamarády případně dalšími náhodnými hráči. Ačkoliv začátky byly krušné, hra se potýkala s výpadky a dalšími problémy, nakonec se kooperativní režim stal neskutečně zábavný a prakticky fanoušky hraný až do dnešních dnů. Je rozhodně příjemné zjištění, že Dead Island: Riptide samozřejmě obsahuje kooperativní režim, ale nepotýká se s problémy, jako jeho předchůdce. Připojování do her je bezchybné, po vypnutí o své zkušenosti nepřicházíte, takže tady si rozhodně na nic stěžovat nemůžu. Hraní s kamarády je hned o dost zábavnější, lepší a užijete si kupu zábavy, jakou byste si v jednom neužili. Navíc se nemusíte bát, že pokud se připojíte k někomu, kdo bude mít vyšší level, že byste měli proti sobě silnější potvory a moc si proti nim neškrtli. Pořád totiž hrajete to svoje, máte proti sobě rovné, stejně jako kolega má proti sobě ty na své úrovni. Toto vybalancování obtížnosti je asi nejlepší řešení, těžko si představit při tomto systému jiné, aby neznevýhodňovalo nebo zvýhodňovalo některé hráče v partě.

Protože jde jen o větší rozšíření původní hry, tomu odpovídá i vizuální stránka. Engine je pořád stejný, vývojáři ho sice trochu učesali, ale moc změn si na první ani druhý pohled nevšimnete. Ono popravdě ani nebyl důvod něco zkrášlovat nebo výrazně měnit, protože Dead Island: Riptide vypadá dobře a rozhodně vaše oči nezklame. S čím si ale mohli vývojáři pohrát, je celková vyladěnost. Framerate je totiž dost nestabilní, někdy klesá méně, někdy více, dokonce i v těžších soubojích, což určitě ubírá na kvalitě zážitku. Také asi nepotěší nejrůznější grafické bugy a další nedodělky, které vývojáři neustále opakují. Tohle prostě tolerovat už nejde. Hudební stránka je tu docela dost v pozadí, vlastně si nyní nevzpomenu na žádnou melodii, ozvučení je poté standardní, výkřiky, skřeky zombií, prostě nic, co by vás asi nějak výrazně překvapilo. Co se ovšem od prvního dílu zlepšilo, je dabing postav. Ten je nyní daleko uvěřitelnější a netahá tolik za uši.

Vývojáři od začátku říkali, že Dead Island: Riptide není plnohodnotným druhým dílem, ale spíše jen rozšíření toho prvního. Tomu ostatně napovídá nižší cena. Tak je k němu nutné přistupovat. Ačkoliv nenabízí moc inovací, odehrává se pořád v téměř identickém prostředí, je pořád zábavný i na několikáté hraní, a hlavně v kooperaci s dalšími hráči si užijete spoustu srandy. Hodnocení tak táhnou dolů jen různé technické nedodělky a nejrůznější chyby, které vývojáři opakují už od původního dílu. Ty si zde už mohli odpustit. Nic ale nemění na tom, že pokud se vám líbil první díl, tohle byste si neměli nechat ujít, a ani pro nováčky nejde o zase tak špatnou volbu.

Dead Island: Riptide

ps4ps3x360
Deep Silver, Techland
Datum vydání hry:
26. 4. 2013
Žánr:
Střílečka, RPG, Hack and slash/Beat 'em up
KARTA HRY
7/10

Komentáře