Castlevania: Lords of Shadow

recenze  24
Martin Šmíd, 19. 10. 2010 23:29
Série Castlevania od Konami je tu s námi už poměrně dlouho. Za ta léta se ale moc nezměnila a pořád si udržovala svoji jedinečnou hardcore hratelnost ve 2D stylu. Sice jsme tu nějaké ty odbočky ve 3D měli na Playstationu 2, ale ty za moc nestály a přinejlepším se řadily k lehčímu nadprůměru. Dost si řekli vývojáři ze španělského studia Mercury Steam, kteří celou značku vzali a dali do ní to nejlepší z her Uncharted, God of War, Assassin´s Creed a Shadow Of The Colossus. Už nyní můžeme prozradit, že výsledkem je hra, která ukazuje, že nemusíte mít stomilionový rozpočet hry Uncharted, ani tisíce vývojářů jako v případě Assassin´s Creed 2, abyste zvládli navařit opravdovou dobrotu.

Po přečtení prvního odstavce a podívání se na okolní obrázky si možná každý řekne, že nová Castlevania je jen další kopií oblíbeného God of War. Ano, obě hry přinášejí řežbu s monstry, obrovskými bossy a mají i další společní charakteristické prvky. Jejich výpis by byl možná ještě delší, jak všechny filmečky v Metal Gear Solidu 4 dohromady. Pak tu jsou oba hlavní protagonisté. Na jedné straně Kratos, na kterém celý God of War staví a padá. Gabriel, hlavní hrdina Castlevania: Lords of Shadow, je jen součástí epického příběhu o lásce a smrti. Dokonce pak dokáže v jedné scéně dát hráči tolik emocí, že to nedokáže ani Kratos za celou sérii dohromady. Srovnávat tak oba tituly je holý nesmysl, a raději se budeme samotné hře.

Jak už jsme zmínili, hlavním hrdinou je rytíř Gabriel Belmont, který je členem Bratrstva světla. Tato rytířská skupina chrání normální lidi už po staletí před nadpřirozenými tvory. Mezi nebem a zemí je pak temná skupina známá jako Lords of Shadow, kterou chce Gabriel zničit. Má k tomu i osobní důvody, protože díky ní přišel o svoji milovanou ženu Marii, která byla brutálně zavražděna. Její duch teď bloudí mezi světem živých a mrtvých, takže nemůže dojít klidu. To je vše, co bychom k celému příběhu řekli. Příběh samotný je hodně propracovaný a nabídne hráči několik velkých zvratů a okamžiků, které vás ještě více přikovají před televizní obrazovku. Je vidět, že do celého scénáře tak trochu kecal i Hideo Kojima, přičemž jeho rukopis je znát především u filmečků. Ty jsou trošinku delší, než jsme u her tohoto typu zvyklí, ale mají svůj náboj, hráče zahltí chytrými dialogy a ani na chvilku se u nich nebudete nudit. Celá hra je pak rozdělena na dvanáct rozdílných kapitol, které patří spíše k těm větším, takže si na dohrání zarezervujte raději takových třicet hodin. To je hodně slušná porce. Navíc je třeba říci, že co kapitola, to designérsky naprosto mistrně zvládnuté dílo. Jednotlivé lokace jsou nádherné a některé výhledy naprosto epické a dechberoucí. Ani teď nespočítáme, kolikrát nám spadla brada až dolů.

Nyní už k samotné hratelnosti. Většina starších dílů Castlevanie byly 2D mlátičkami, takže mnoho hráčů zajímalo, jak se vývojářům podaří přechod do dnešní moderní 3D grafiky, přičemž jak zachovají i onu hratelnost originálu. Už na začátku můžeme říci, že vývojáři udělali to nejlepší, co mohli. Vzali jen základní prvky série a obohatili je o další, které si vypůjčili z celé řady her. Výsledek je hodně povedený, a ačkoliv si budete říkat, že něco z toho jste už mohli vidět někde jinde, budete se po celou dobu dobře bavit. Základem je akční 3D mlátička jako v God of War nebo Devil May Cry, ve které budete porcovat jednoho neřáda za druhým. K tomu budete mít jako Dante ze hry Dante´s Inferno velký kříž, který si budete postupně vylepšovat. Mezi vaše nepřátele patří všelijací démoni, vlkodlaci a další potvory. Občas potkáte i jednu malou potvoru, která vám vezme schopnosti, a musíte jí hledat. Ona přitom na vás pokřikuje - přihořívá nebo zima, díky čemuž ji tak můžete najít. Velmi originální souboj, který jsme v jiných hrách doposud neviděli, přičemž inspirací pro něj byla klasická dětská hra. Kapitolou pro sebe jsou pak bitky s obrovskými bossy, které si mnohdy nezadají s těmi ze hry Shadow Of The Colossus. Zvláště jeden z těch posledních bossů je opravdu obrovský a budete si tak proti němu připadat jako malá skvrna. Při soubojích s většími protivníky se vám občas naskytne příležitost si na ně vylézt a poté je ovládat, díky čemuž můžete bleskově zlikvidovat menší potvory, ale i se dostanete díky svým hostitelům na místo, kam byste se normálně nedostali.

Samotný soubojový systém se povedl, přičemž na začátku umí Gabriel jen několik málo komb, ale jak se prosekává hrou, získává body, za které si kupuje další. Na konci je tak z hlavního hrdiny učiněný stroj na smrt. Zde musíme říci, že provádění všelijakých komb se nám rychle dostalo pod kůži, takže jsme je mohli jednoduše používat a na konci jsme využívali i hodně složitá komba. K tomu všemu musíme ještě dodat, že Gabriel má dva takové menší magické pomocníky, nebo chcete-li síly. Tou první magickou sílou je světlo, které při použití doplňuje Gabrielovi život, když seká do nepřátel. Druhou je pak magie temnoty, která zase udělá z Gabriela silnějšího bojovníka, jenž ubírá více svým protivníkům. Obě magie si poté můžete dále vylepšovat, abyste ji mohli využívat co nejvíce (klasické sbírání několika částí). Doplňujete si ji pak u speciálních soch nebo z orbů, které vypadávají z nepřátel. Abyste si občas odpočinuli od vraždění, vývojáři do hry dali i klasické skákací pasáže. Ty jsou celkem povedené, ale občas naštve kamera, která je statická a někdy zabere celou scénu z opravdu zvláštního úhlu. Dále pak nová Castlevania staví na hádankách, jež jsou většinou prostorové, nutno také dodat, že rozhodně ne primitivní, takže u nich budete občas muset zapojit i mozek. Díky tomu se mohou některé levely zdát jako hodně frustrující, ale pokud zvládnete nějakou tu těžší hádanku, máte z ní také několikanásobně větší radost.

Už po zapnutí vás jistě omráčí naprosto výborné grafické zpracování. Sice asi nedosahuje kvalit God of War 3, ale i tak vás ohromí textury ve vysokém rozlišení, nádherné lokace, které opravdu žijí, a v neposlední řadě také pěkné modely postav, ale i samotných potvor. Grafická stránka hry Castlevania: Lords of Shadow tak patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co jsme na současné generaci měli možnost vidět. Pochválit musíme i stabilní framerate, který při té celé nádheře za celou hru vůbec neklesal. Co dále patří k dnešní videoherní špičce, je nádherný orchestrální soundtrack, který dodává hře naprosto nezapomenutelnou atmosféru, díky níž se budete cítit, jako byste hru žili a ne ji hráli. Co musíme dále pochválit, je mistrně zvládnutý dabing. Hlavního hrdinu Gabriela namluvil televizní herec Robert Carlyle, Marii zase Natascha McElhone, kterou můžete znát ze seriálu Californication. Mezi těmi známějšími herci je pak ještě Sir Patrick Stewart v roli Zobeka. Dabing tak jen podtrhuje výjimečnost tohoto veledíla.

Castlevania: Lords of Shadow je naprosto mistrně zvládnutou akční hrou, která hráče pohltí a už nepustí. Získá si vás chytrým příběhem o lásce, vynikající hratelností a v neposlední řadě i skvělým audiovizuálním zpracováním. K tomu všemu si připočtěte, že herní doba není nejkratší a než projdete všech dvanáct kapitol, strávíte u hry klidně jeden pohodový týden, což je dneska při trendu hodně krátkých her jednoznačné plus. Pokud si tak chcete udělat radost, kupte si hru Castlevania: Lords of Shadow a hrajte.

Hru na recenzi poskytl herní obchod GameLeader

Castlevania: Lords of Shadow

ps3x360
Konami, Mercury Steam
Datum vydání hry:
5. 10. 2010
Žánr:
Hack and slash/Beat 'em up, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře