Call of Duty: Black Ops Cold War

recenze  17
Martin Šmíd, 24. 11. 2020 12:30
Pokud je na něco spoleh, tak je to, že každý rok na podzim vyjde nový díl úspěšné akční série Call of Duty. Letošní díl se ovšem nerodil tak hladce, na což nejvíce ukazuje skutečnost, že za ním nestojí studio Sledgehammer Games, jak by asi všichni po předchozích zkušenostech očekávali. Vývoj nového dílu připadl vývojářům ze studia Treyarch, kteří měli na přípravu necelé dva roky. Naštěstí jim asistovali kolegové z Raven Software, ale pořád byla otázka, jestli nový díl dokáže nabídnou kvalitní kampaň i multiplayerovou část, a zároveň přinese nějaké ty zajímavé novinky. No a já se vám na toto pokusím odpovědět ve své recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Pokud jste hráli před dvěma lety zatím poslední díl Call of Duty série studia Treyarch, který se jmenoval Call of Duty: Black Ops 4, tak moc dobře víte, že neobsahoval klasickou příběhovou kampaň pro jednoho hráče. Místo ní se tehdy vývojáři soustředili čistě na multiplayer, který byl zaměřen na různé operátory a taktičtější pojetí, což někteří hráči uvítali, ale co si budeme říkat, ta kampaň prostě chyběla. I proto je určitě skvělou zprávou, že v novém dílu Call of Duty: Black Ops Cold War nechybí, přičemž se o celou postaralo studio Raven Software. Když bylo oznámeno, že se o kampaň postarají právě vývojáři z tohoto studia, měl jsem radost, protože jejich tvorbu mám rád a ještě nyní vzpomínám na probděné noci u kvalitních akcí jako Soldier of Fortune, Star Trek: Voyager – Elite Force, Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast nebo Quake 4. Po dohrání mám ale trochu rozporuplné pocity.

Jak už název nového dílu Call of Duty: Black Ops Cold War napovídá, vezme vás zpět do období studené války a Vietnamu, kde se odehrával i úplně první díl Black Ops. Vracejí se proto i postavy Masona a Woodsa, které doplňuje Russell Adler a nováček Bell, který je hlavním hrdinou. Vůbec poprvé si můžete hlavního hrdinu trochu upravit k obrazu svému a dokonce i zvolit, jestli pracuje pro CIA, MI6 nebo KGB, čímž získáte některé pasivní perky do hraní. Beru to jako fajn oživení, ale není to něco extra důležitého z hlediska hratelnosti. Spíše jde o samotný příběh, který se točí kolem tajemného agenta s krycím jménem Perseus, který představuje pro celý svět velkou hrozbu a je nutné odhalit jeho totožnost a pokud možno ho zlikvidovat. Příběhové pozadí je solidní a neurazí, má řadu silných momentů a události můžete i ovlivňovat svými rozhodnutími. Tohle bych od akce jako Call of Duty moc nečekal, ale jde o pěknou novinku, kterou vítám. Ta navíc podporuje i znovuhratelnost, což je dobře i vzhledem k délce samotné kampaně. Tu totiž můžete proběhnout za čtyři až pět hodin, a to ještě v případě, že se budete loudat. Jde o jednu z těch kratších kampaní, jakou nám série Call of Duty zatím nabídla.

Jinak vás v kampani opět čeká převážně lineární intenzivní akce v řadě rozmanitých lokací po celém světě (podíváte se do Moskvy i si zastřílíte ve Vietnamu), během níž hlavně vašich zbraní ani na moment nevychladnou. Střílíte jednoho neřáda za druhým s průměrnou umělou inteligencí, do toho hra hází obrovské výbuchy a různé nascriptované scény, které vnášejí do hraní onu filmovost a celou řadu fantasticky vypadajících scén, které už k sérii Call of Duty neodmyslitelně patří, a každý fanoušek je očekává. Sem tam pak hra dá možnost si zastřílet z vozidla, případně se proletět ve vrtulníku a vývojáři se snažili hratelnost obohatit i stealth pasážemi. Těch moc není, a možná je to i ve výsledku dobře, protože nejsou zrovna dobře zpracované a patří k tomu slabšímu, co kampaň nabízí. Je to možná i kvůli tomu, že vývojáři neměli čas je více rozpracovat, takže stealth mechanismy jsou jen hodně základní. Když nejste na misi, přesunete se do bezpečného úkrytu k dalším agentům, kde je tabule s plánováním. Na ní nejsou jen důležité informace, ale také je z ní možné se dostat na dvě solidní vedlejší mise. S nimi si můžete trochu délku hraní prodloužit, i když je tedy otázka, proč nejsou součástí hlavní kampaně, protože do ní dobře zapadají.

Zatímco kampaň opět vystačí na pár hodin, tím hlavním má být opět multiplayer. Pokud jste hráli loňský Modern Warfare, budete od první minuty jako doma, protože menu je až na několik kosmetických změn identické. To ale není ke škodě, protože je přehledné a rychle se v něm může člověk orientovat. Vás ovšem zajímá hlavně hratelnost, a ta se s Black Ops Cold War vrací spíše k arkádovějšímu pojetí a rychlé akci díky upravenému gunplayi, takže si už zbraň na roh nebo menší zídku nepoložíte, a sníženému time to kill, který bych popravdě trochu zvednul. To je úplně jiná cesta než jakou se vydali vývojáři u Modern Warfare, který byl na Call of Duty sérii pomalejší a pojat trochu realističtěji po vzoru Battlefield série. To ale mělo také své kouzlo a fanoušky si určitě našel.

Protože jde o díl od Treyarchu, vracejí se scorestreaky, které nahrazují killstreaky. Díky tomuto systému má tak možnost dosáhnout na nálety, turety a další bonusy i člověk, který nemá takový skill. Ano, je to pořád těžké, ale už ne tak nereálné jako u Modern Warfare. Překvapením je, že Black Ops Cold War je v současnosti dost nevyvážený. MP5ku už vývojáři stačili nerfnout, ta byla opravdu dost přepálená, ale objevují se další velmi silné doplňky pro zbraně, na které se musí vývojáři v následujících týdnech podívat. Je vidět, že covid značně ovlivňuje testování, díky němuž by mohli vývojáři hru lépe vybalancovat a připravit na vydání.

Když se poprvé podíváte na herní módy, asi vás jejich nabídka moc nepřekvapí. Je tu klasický Team Deathmatch, Free-for-All, Domination, Control nebo Search & Destroy, od prvního dne nechybí ani oblíbená Hardcore verze herních módů. Vývojáři ze studia Treyarch si pro letošní díl připravili i nový větší herní mód Fireteam. V něm bojují čtyři týmy po deseti hráčích proti sobě, přičemž nyní je dostupná jen varianta Dirty Bomb, kde je nutné sbírat uran a následně po získání určitého množství ho odpálit. Musím se přiznat, že se mi tento nový mód docela zamlouvá, i vzhledem k tomu, že vyžaduje týmovou spolupráci a je i celkem rychlý. Zažil jsem v něm řadu zábavných okamžiků, takže nemám problém se k němu vracet. Určitě dobře doplňuje základní nabídku herních módů.

Zatímco nabídka herních módů je fajn a je tam vše, co byste očekávali, navíc i s novinkou v podobě Fireteamu, tak nedostatek vidím u map. Těch je jen pár, polovina oproti loňskému Modern Warfare, navíc jejich design je dost rozporuplný. Zatímco v minulosti jsem měl v každém díle Call of Duty nějakou oblíbenou mapu, letos bych si asi nevybral. I vzhledem k tomu, že mapy jsou o něco otevřenější, mají řadu překážek i dlouhých chodeb, což podporuje kempení a head glitche, takže pak vidíte hráče, jak jen sedí na vybraných místech ve své bezpečné zóně a střílí ostatní, kteří běhají kolem a pokoušejí se zabírat zóny nebo plní další úkoly dle zvoleného módu. Vzhledem k tomu, že time to kill byl snížen, je pro hodně hráčů podobný styl hraní nejlepší, ale pro mnoho rovněž frustrující. Nejde se ale tomu divit, když design map k tomu přímo vybízí.

U map je ještě problém, že jak jich je málo, tak se rychle okoukají. Na počtu map a trochu i jejich kvalitě je vidět, že vývojáři tentokrát měli na přípravu málo času. Alespoň ale slibují velkou podporu po vydání, takže se dočkáme nových map, herních režimů a dalších novinek, a to zcela zdarma. Activision tedy bude pokračovat v modelu, který si vyzkoušel už u Modern Warfare, kde se platilo jen za Battle Pass s kosmetickými doplňky. Ten se vyplatil fanouškům kupovat i díky skutečnosti, že vše bylo sdíleno s Warzone, a u Call of Duty: Black Ops Cold War tomu nebude jinak.

Co se týče samotného postupu, tak ten je identický jako v předchozích dílech. Postupně si tak levelujete nejen účet, ale i zbraně, kterých je tu slušné množství (od pistolí po brokovnice, pušky, samopaly, SMGčka a tak dále), podle používání, díky čemuž je možné odemykat různé kamufláže i důležitá příslušenství, ať už jde o zaměřovače, zásobníky a tak dále, čímž hýbete různými statistikami. Tento systém mi přijde skvělý a motivuje k hraní, takže vlastně ani nebyl důvod něco zásadně měnit. Navíc levelování zbraní je propojené napříč multiplayerem a zombie částí, a do budoucna se počítá i s podporou ve Warzone. Od prvního dne nechybí ani různé výzvy, které během hraní plníte a odemykáte si další bonusy.

U dílů Call of Duty série studia Treyarch jsme si zvykli, že kromě singleplayeru a multiplayeru obsahují i kooperativní Zombie část. U Call of Duty: Black Ops Cold War tomu není jinak. Jen je trochu zklamáním, že hra zatím obsahuje jednu jedinou mapu. Stejně jako v minulosti je zabíjení zombií doplněno o lehčí příběh. Tentokrát se skupinka agentů vydává prozkoumat bunkr Die Machine. Jak záhy zjistí, není opuštěný, ale obývají ho nejrůznější zombie, které musejí vystřílet. Pokud jste hráli v minulosti zombie režim v Call of Duty hrách, zhruba víte, co vás čeká. Musíte se bránit proti nabíhajícím zombií, připravovat pasti i plnit různé menší úkoly, abyste měli šanci se dostat na samotný závěr. Střílení zombií je opět zábavné, hlavně v kooperaci s dalšími třemi kamarády, s nimiž můžete komunikovat. Znovuhratelnost je slušná, jen bych ocenil, pokud by vývojáři už na start připravili více map.

Hlavní zombie mód není jediný, který kooperativní část obsahuje. Je přítomen i Dead Ops Arcade mód, v němž se ze hry stane arkádová top-down střílečka na styl Dead Nation. V tomto režimu procházíte až s dalšími třemi hráči zábavný park a snažíte se vždy prostřílet úrovněmi plnými zombií. Bohužel mě tento mód moc nenadchnul a vyzkoušel jsem ho proto jen dvakrát. Dle mého není moc dobře zpracovaný. To vede i k tomu, že není ani zábavný a má nulovou znovuhratelnost. Vážně netuším, co by mě donutilo si ho znovu zapnout.

Majitelé PlayStation 4 a PlayStation 5 verze mají k dispozici od prvního dne ještě bonusový zombie mód Onslaught. V něm dva hráči musejí střežit vyznačené území a zabíjet nabíhající zombie, aby se nabil speciální orb. Pokud vyznačené území opustí, začne je mlha kolem zabíjet jako v Battle-royale. Na začátku se může jevit vše jednoduše, ale s nástupem elitních zombií končí všechna sranda a začne ten pravý boj o přežití. Boje probíhají na multiplayerových mapách, ale mód docela rychle omrzí a nejde o něco extra zajímavého, originálního a ani zábavného. Je vidět, že jde jen o menší bonusovou část, která nemá velké ambice.

Call of Duty: Black Ops Cold War je jedna z těch her, která docela hojně využívá gamepad DualSense u konzole PlayStation 5. Citlivě nastavenými vibracemi dokresluje dění na obrazovce, ale co využívá ještě ve větší míře, tak jsou adaptivní spouště. Zaměřování zbraní klade na trigger větší odpor, ale také mají jednotlivé zbraně vlastní spoušťový mechanismus. Mačkání adaptivního spouště tak má navodit střelbu ze skutečné zbraně, navíc je možné díky tomuto poznat, jakou třídu zbraně přesně držíte v ruce. Nejsem si sice jist, jestli tuto novinku ocení hráči, kteří hrají hlavně multiplayerovou část, ti ji asi vypnou, protože tam rozhoduje hlavně rychlost, ale u příběhové kampaně funguje dobře a díky ní se můžete do hraní více ponořit.

V minulém roce přišlo Call of Duty: Modern Warfare se zcela novým herním enginem, který nabídl i na konzolích PlayStation 4 a Xbox One velmi pěkné vizuální zpracování. Oproti předchozím dílům šlo o značný posun. Letošní Call of Duty: Black Ops Cold War je postaveno na stejném enginu, ale musím říci, že se mi tak nelíbí, a to i přes skutečnost, že vývojáři přidali na mnou testované verzi ray-tracing podporu. Neříkám, že je hra ošklivá, pořád jde o velmi slušný nadprůměr s texturami ve vysokém rozlišení, pěkným nasvícením i detailními postavami s velmi přesvědčivou mimikou a animacemi, ale minulý díl se mi prostě líbil svým zpracováním více. Co ovšem musím pochválit, tak je opět velmi dobrá optimalizace. Mohl jsem si hned na začátku vybrat, jestli si hru zapnu ve 4K rozlišení s podporou ray-tracingu nebo upřednostním menší rozlišení a chybějící ray-tracing pro dosažení 120fps. Nakonec jsem zvolil první možnost, protože hra je v tomto módu hezčí a pořád běží plynule při stabilních 60fps. A nejsem asi ten hráč, pro kterého je 120fps určeno, ale je pěkné, že tato možnost ve hře je přítomna a každý si tak může vybrat. Call of Duty: Modern Warfare v minulém roce nepřišlo jen s novým enginem, ale nabídlo i parádní ozvučení. Call of Duty: Black Ops Cold War takové úrovně věrnosti bohužel nedosahuje, ale pořád neurazí. S kvalitními sluchátky uslyšíte každou kulku, i odkud se blíží protivník.

Call of Duty: Black Ops Cold War je standardní díl zajeté akční série, který nepřináší skoro žádné novinky, navíc byl letos dělán značně ve spěchu, což se nejvíce projevilo na obsahu. Kampaň pro jednoho hráče je zábavná a má své okamžiky, ale je příliš krátká. Zombie část obsahuje pouze jednu mapu a další dva spíše průměrné módy. A i ten multiplayer, ačkoliv je stále zábavný a základní formulka funguje pořád dobře, by si rovněž zasloužil více obsahu, lepší vybalancování a vůbec péči. Po loňském Modern Warfare, který měl také své mouchy, ale přinesl řadu osvěžujících prvků a trochu jinačí pohled na válčení, jsem čekal od Call of Duty: Black Ops Cold War více. Daleko více. I proto je to tentokrát jen za sedm, a to ještě s přivřeným okem. 

Call of Duty: Black Ops - Cold War

ps4xoneps5xsx
Activision, Treyarch
Datum vydání hry:
13. 11. 2020
KARTA HRY
7/10

Komentáře