Call of Duty: Black Ops 3

recenze  46
Martin Šmíd, 11. 11. 2015 18:10
Pokud je každý rok nějaká jistota v posledních zhruba deseti letech, tak je to nové Call of Duty začátkem listopadu. Tato série se pro Activision stala životně důležitou, což ostatně dokumentuje i fakt, že v současnosti na ní pracují hned tři studia. V letošním roce došla řada na osvědčené studio Treyarch, které se rozhodlo pokračovat v oblíbené sérii Black Ops, která se také přesunula do blízké budoucnosti plné robotu a dalších vyspělých technologií. Jestli tu máme opravdu největší a nejlepší Call of Duty, které nám vývojáři slibovali, se dočtete níže v recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Sci-fi kampaň plná robotů
V posledních letech bylo zvykem, že v Call of Duty sérii byl hlavní multiplayer a singleplayerová kampaň byla jen menším doplňkem, spíše tutoriálem. To se rozhodli s novým dílem vývojáři ze studia Treyarch změnit, od začátku říkali, že máme čekat tři plnohodnotné propracované části – kampaň, multiplayer a zombie. Call of Duty nejprve začínalo ve druhé světové válce a přes různé další konflikty se dostalo až do budoucnosti, v níž hodlají vývojáři ještě nějakou tu dobu strávit, a kdo ví, kam se podíváme poté. Příběh Black Ops 3 se tedy odehrává v blízké budoucnosti, v níž nechybí nejeden konflikt a hrozí válka velkých rozměrů. V této době jsou všichni vojáci zapojeni do systému s názvem DNI, který jim propůjčuje možnost navzájem sdílet myšlenky, navíc jim dává i další možnosti přímo v boji, na což se váže hratelnost, k níž se ještě dostanu.

Už od začátku je jasné, že podobný systém se může lehce zneužít, což se následně i stane a rozjede se kolotoč událostí, během něhož už prakticky nebudete vědět, komu věřit. Vývojáři se snažili vytvořit propracované sci-fi se spoustou postav, ale zůstali prakticky na půlce cesty. Základ příběhu je určitě kvalitní, navíc zápletka zajímavá, dokonce se v ní hovoří o několika otázkách, které jsou zatím spíše tabu, ale vývojáři si až moc často pomáhají špatně napsanými dialogy a dlouhými scénkami, v nichž se žvatlá prakticky o ničem, a hru nikam neposouvají. Jako by se nechali v tomto inspirovat druhým a hlavně třetím Matrixem. Rovněž postavy nejsou tak zajímavé, abyste si k nim udělali nějaký vztah, a pravděpodobně na ně po dohrání lehce zapomenete. Jako celek jde ovšem pořád o slušný nadprůměr, hlavně co se v rámci série Call of Duty týče, jen by vše potřebovalo projít rukama lepších scénáristů, kteří by scénář zbavili nadbytečného balastu.

Call of Duty si nikdy nehrálo na nějakou realistickou akci, vždy šlo o střelnici, v níž hlavní hrdina zlikvidoval stovky protivníků, a v Black Ops 3 se na tomto nic nemění. Pořád jde o rychlou akci s kvalitním sci-fi designem úrovní a parádním arkádovým systémem střelby, která je po většinu času lineární, ale obsahuje i několik rozlehlejších plácků, na nich se pohybují nejen nepřátelští vojáci, ale protože jsme v budoucnosti, i nejrůznější roboti. Tyto větší plácky jsou designovány hlavně pro kooperativní hraní, ale dá se v nich i celkem dobře taktizovat a vymýšlet na nepřátele nové postupy, což je oproti předchozím dílům pěkné oživění. Rovněž se mi líbí, že umělá inteligence je ve srovnání s předchozími díly lepší, protivníci už tolik nenabíhají pod hlavně vašich zbraní, ale dokážou se krýt, dělat překážky a lehce i taktizovat. Na Black Ops 3 ovšem oceňuji nejvíce to, že během hraní vám prakticky nedá vydechnout, neustále jdete z akce do akce, přičemž se nestane, že byste se nudili, navíc vývojáři sem tam hratelnost oživí třeba létáním ve stíhačce. Ano, jde o naprostou arkádu, ale svůj účel plní tato část dobře.

Jednotlivé mise v Black Ops 3 na sebe navazují, ale před každou se vždy objevíte na základně, kde si můžete za levelování nakoupit lepší zbraně, na které se vám následně odemykají lepší součástky, abyste měli na pozdější tužší protivníky. Prakticky před každou misí si můžete navolit, s jakou zbraní či zbraněmi půjdete, jako je tomu u multiplayeru (levelovací systém je oddělen v jednotlivých režimech), což je jistě dobrý systém, který se stará následně i o slušnou znovuhratelnost, k níž se ještě dostanu. Kromě zbraní si můžete na základně odemykat i nové schopnosti, o které se stará speciální čip DNI. Ten nejen sdílí myšlenky jednotlivých vojáků, což je vidět hlavně ve filmečcích nebo při komunikaci s ostatními, ale i zvýrazňuje na mapě nepřátele, případně ukazuje nebezpečné zóny, rovněž skrze něj je možné hackovat počítače, případně zbraně protivníků, které přestanou střílet. Navíc má hlavní hrdina i další schopnosti, které mu pomáhají v boji s přesilou protivníků, jako je kamufláž, dělající ho na pár vteřin neviditelného, případně může být rychlejší nebo silnější. Tyto speciální schopnosti mají celkem pozitivní vliv na hratelnost, používal jsem je hlavně při soubojích na rozlehlejších pláckách, případně se silnějšími protivníky. Navíc oceňuji, že i s těmito všemi vychytávkami jsem neměl pocit, že bych byl Terminátor, spíše pomáhají, aby hlavní hrdina zůstal naživu. Neudělají z něj stroj na zabíjení.

Vůbec poprvé v rámci série je možné hrát celou kampaň v kooperaci s dalšími třemi kamarády. Hru je pořád možné hrát v jednom hráči, prakticky o nic nepřijdete, ale kooperace vnáší do kampaně svěží vítr, zvláště když je celkem kvalitní a střílet protivníky s kamarády je vždy zábavné. Navíc s nimi můžete projít celou kampaň na realistickou obtížnost, kde jedna kulka vždy znamená konec, když máte po boku kamarády, mohou vás zvedat a je hraní o něco méně frustrující. Jediné, co bych kooperaci vytkl, je nepěkný vizuální efekt značící teleportaci k hráči, který nečeká a běží dopředu, asi nebylo úplně nutné, aby ve hře byl. Zvláště když hra občas teleportuje jen třeba o pár metrů. Každopádně celá kampaň má jedenáct levelů, které na normální obtížnost můžete proběhnout za nějakých osm hodin. Oproti předchozím dílům je tedy Black Ops 3 delší, navíc po dohrání se můžete do levelů vracet, abyste vysbírali všechny skryté sběratelské předměty, případně si vylepšili postavu a zbraně, takže je pořád co dělat. Znovuhratelnost je tedy poměrně vysoká. Po této stránce vývojáři na kampani opravdu zapracovali a je vidět jasný posun.

Návykový multiplayer
Z předchozích řádek jste se dozvěděli, že Black Ops 3 má kvalitní kampaň, která sama o sobě vydrží na minimálně osm hodin, navíc si hraní můžete ještě značně prodloužit díky velké znovuhratelnosti nebo kooperaci. To hlavní je ovšem pochopitelně pořád multiplayer. Už betaverze ledacos naznačila, a plná verze jen potvrdila, že se jedná opět o velmi rychlou a hlavně tedy návykovou akci, která je nyní ještě plynulejší a přidává nové možnosti pohybu po mapě, a tím i nové možnosti boje s protivníky. Ano, jedná se oproti předchozím dílům jen o klasický evoluční krok, který má ale na hratelnost pozitivní dopad a určitě potěší všechny fanoušky. Na druhou stranu, pokud se vám hratelnost nelíbila v předchozích dílech a dáváte přednost pomalejší akci jako Battlefield, Black Ops 3 si určitě nezamilujete.

V základu najdete hned devět specialistů, které si můžete během hraní postupně odemknout za levelování. Každý má následně ještě dvě verze, jednu útočnou a další hodící se spíše na obranu, či defenzivní hru. Specialisty je možné během hraní různě kosmeticky upravovat, ale pochopitelně důležitější je odemykání nových zbraní, a že jich je ve hře opravdu hodně, a doplňků pro ně, což z vás udělá na bojišti daleko lepšího bojovníka, zvláště pokud si dáte hard režim. Vrací se tedy klasický systém levelování a odměn, který určitě dobře znáte z předchozích dílů, samozřejmostí jsou pak i scorestreaky, které když hrajete dobře, vám dají na bojišti nejrůznější bonusy, třeba vybuchující autíčko, případně možnost přivolat bombardování. Vývojáři připravili několik desítek scorestreaků, některé jsou převzaty z předchozích dílů, ale jsou pochopitelně i nové, třeba speciální vybuchující koule, na které narazíte už v singleplayeru.

Call of Duty série se vždy zaměřovala hlavně na přestřelky na menších mapách, maximálně středně velkých, a Black Ops 3 v tomto pochopitelně pokračuje. Vývojáři připravili hned dvanáct map s výborným designem, navíc jsou celkem rozmanité, takže po této stránce vládne naprostá spokojenost. Jediné, co trochu občas kazí zážitek, jsou sem tam neviditelné stěny, které nabourávají onen pocit volnosti, který se snaží vývojáři po celou dobu navodit, ale dá se na to zvyknout. Mapy pak doplňuje klasický seznam herních režimů, nechybí Team Deatmatch, ani Free For All, Search and Destroy, Capture the Flag nebo můj oblíbený Kill Confirmed. Novinkou je pak režim Safeguard, v němž bráníte robota do vyznačeného cíle, případně se ho pochopitelně snažíte zastavit.

Zombie režim s největší mapou
Když bylo nové Call of Duty oznámeno, vývojáři hned slíbili i propracovaný zombie režim, který si v minulých dílech získal velkou oblibu. V základu dostanete jednu rozlehlou mapu Shadow of Evil, která se odehrává ve třicátých letech ve městečku Morg v noir stylu, přičemž vývojáři dokázali zlákat několik hollywoodských hvězd, aby si zahrály hlavní postavy. Mezi nimi je nejen Jeff Goldblum, ale také Heather Graham, Ron Pearlman a Neal McDonough. Pokud jste někdy hráli v minulosti zombie režim od Treyarchu, budete od první minuty jako doma, protože opět se jedná o survival režim, v němž musíte přežívat kola proti zombiím a dalším potvorám, zatloukat okna a tak dále. Abyste měli v pozdějších kolech šanci, je nutné si kupovat jednak lepší zbraně, případně žvýkačky se speciálními bonusy, ale také plnit řadu vedlejších, kolikrát skrytých úkolů. Za splnění všech rituálů si můžete odemknout speciální stroj na vylepšování zbraní, za sebrání všech jističů je možné vyvolat robotického pomocníka, případně je možné si i vytvořit speciální štít, díky němuž je prakticky nemožné, aby vás zombie sejmula zezadu. Plnění úkolů pochopitelně není jednoduché, a to ani v kooperaci, pro niž je zombie režim primárně navržen, ale vždy jste následně za každý úkol náležitě odměněni, takže pocit uspokojení z překonané překážky je vždy dobrý. Zombie režim jako takový nepostrádá tedy hloubku, nejedná se jen o prosté likvidování zombií v jednotlivých kolech, je neustále co prozkoumávat, což zvláště v kooperaci se třemi kamarády je opravdu sranda. Jen je možná škoda, že mapa je jen jedna, kdyby byly hned dvě, určitě by to bylo velkým plusem. Druhou nyní dostanete jen za nákup Season Passu.

Když už jsem u Zombie režimu, musím zmínit i bonusovou část, která se vám odemkne po dohrání hlavní příběhové kampaně. Jmenuje se Nightmares, přičemž v ní odehrajete všechny levely z hlavní části, jen s jiným příběhem, který je vyprávěn na pozadí. Odehrává se několik let po hlavní části, kdy byl svět zdecimován virem, a jak už asi tušíte, protivníky vám budou zombie. Režim je určitě zajímavý a hlavně v kooperaci zábavný, zvláště když jako v klasické zombie části můžete losovat v boxem nové zbraně, sbírat různé powet-upy ze zabitých zombií a tak dále. Jen je možná škoda, že je tento režim úplně bokem, takže neobsahuje žádné levelování, ani vylepšování zbraní. Každopádně jde o velmi dobrý bonus už pro tak velký balíček, jakým Black Ops 3 je.

Activision pro Call of Duty nové generace vytvořil zcela nový engine, který pochopitelně využívá i Black Ops 3. Už předchozí díl byl pěknou podívanou a Black Ops 3 na tom pochopitelně není jinak. Prostředí je detailní, to samé se dá říci o postavách, nešetří se ani nádhernými efekty, takže co se vizuální stránky týče, bude každý spokojen. Zvláště když celá kampaň běží v 60 snímcích, jen v málo situacích se stane, že trochu klesne, ale nejde o nic dramatického. V multiplayeru je pak stabilní framerate samozřejmostí, nesetkal jsem se s žádným problémem. Na druhou stranu hudební doprovod je jen průměrný, rovněž ozvučení není na tak vysoké úrovni, jako třeba konkurenční Battlefield, samozřejmě neurazí, takže tady mají vývojáři ještě co dohánět. Rovněž bych si dokázal představit během kampaně kvalitnější dabing nejen hlavního hrdiny, ale i dalších postav. Ano, jde o slušný průměr, ale u hry s takovými ambicemi bych čekal více.

Call of Duty: Black Ops 3 je kvalitní akce s výborným arkádovým systémem střelby, která zaujme nejen slušnou příběhovou kampaní, nyní s možností hrát se třemi dalšími kamarády, ale hlavně návykovým multiplayerem s několika pěknými novinkami a zábavnou zombie částí, nabízející doposud největší mapu se spoustou úkolů. Call of Duty: Black Ops 3 je hra, za níž se nemusíte bát utratit peníze, dostanete za ně dobrou zábavu na desítky hodin.

Call of Duty: Black Ops 3

ps4xone
Activision, Treyarch
Datum vydání hry:
6. 11. 2015
KARTA HRY
8/10

Komentáře