Bloodborne: The Old Hunters

recenze  82
Martin Šmíd, 23. 11. 2015 16:00
Začátkem letošního roku Sony vydala výbornou akční hru Bloodborne studia FromSoftware, která si dokázala získat hráče výbornou návykovou hratelností, audiovizuálním zpracováním, parádním designem a nezapomenutelnými souboji s bossy. Následně Sony oznámila, že pracuje na velkém přídavku. Dlouho se o něm nic nevědělo, až byl představen začátkem září. Jmenuje se The Old Hunters a vychází už zítra. Já jsem si ho mohl zahrát o několik dní dříve, takže se s vámi nyní mohu podělit o své dojmy.

Bloodborne: The Old Hunters vychází pro PlayStation 4

Než se pustím do samotného hodnocení rozšíření The Old Hunters, musím vám napsat, jak se do něj dostat, abyste nemuseli zítra moc bloudit. Pokud máte lovce minimálně na levelu 65 (to platí pochopitelně na první hraní, ne New Game+), stačí mít zabitého bosse Vicar Amelia v Katedrále, kde je možné přetočit dobu na noc. Následně od poslíčka v Hunter’s Dream získáte předmět Eye of a Blood-Drunk Hunter, naleznete ho na schodech pod barákem, s nímž se musíte dostat do kaple Oedon, kde vyjděte na náměstí východem po levé ruce. Uvidíte mrtvolu lovce u plotu s náhrobky, u něhož vás chytí obrovská potvora a přemístí do zcela nové lokace, ve které hned naleznete lampičku. Díky ní se pochopitelně můžete dostat zpět do Hunter’s Dream, případně do původního světa a zpět.

V původním Bloodborne nám vývojáři představili město Yharnam, které kdysi bylo známé pro svoje vědění ohledně lékařství, ale následně se po něm rozlezla infekce a ulice obývají nejrůznější potvory. Ačkoliv příběh takto zněl jednoduše, nabídl Bloodborne propracovanou zápletku se spoustou postav a zajímavou historií města Yharnam, na kterou vývojáři nyní navazují v The Old Hunters. Toto rozšíření se odehrává v jakémsi alternativním světě, v noční můře, do níž jsou lovci chytání a uvězněni už navždy. Vývojáři příběhově dobře navazují na původní hru, dokonce zodpovídají několik dříve nezodpovězených otázek a také odpovídají na spekulace hráčů, což je pochopitelně velké plus, ale jak moc si příběh užijete, je samozřejmě jen na vás, jako v původní hře. Jen hráči, kteří budou vše zkoumat, odhalí naprosto vše, pokud vás příběh zase tak moc nezajímá, prakticky na něj nemusíte moc narazit a uděláte si z Bloodborne: The Old Hunters jen rubačku s několika bossy. Jak budete hrát a co vše si odnesete, je tedy jen na vás.

Pokud jste hráli původní Bloodborne, tak vás asi nepřekvapí, že na něj vývojáři v The Old Hunters navazují prakticky bez jakékoliv změny v hratelnosti, ale tu pochopitelně ani čekat nešlo. Zvláště když hratelnost byla v původní hře výborná, takže nebylo důvod něco měnit, a zde funguje rovněž velmi dobře. Důležité ovšem je, že vás rozšíření zavede do několika zcela nových lokací, které mají velmi kvalitní design s výbornou atmosférou, která by se dala krájet, ať už se jedná o bažiny, záhadných chrám s nemocnicí či zatopenou vesničku u moře s pirátskou tématikou. Ačkoliv se může zdát, že jsou lokace hodně lineární, mají i spoustu odboček, které se můžete vydat prozkoumat a odhalit další tajemství, ale nechybí v nich ani lehčí hádanky a samozřejmě souboje s protivníky, vše se pochopitelně navzájem dobře doplňuje. Vývojáři připravili pro rozšíření několik nových druhů nepřátel s parádním designem se zcela novou sadou útoků, kteří vyžadují zcela novou strategii k poražení, ale pochopitelně potkáte i staré neřády, snažící se vám co nejvíce znepříjemnit život s novými útoky. Všichni noví protivníci dobře zapadají do vytvořeného univerza a pěkně ho obohacují.

Co v nových lokacích překvapí, tak je velké množství nejrůznějších NPC lovců, kteří se v nich nacházejí, a rozhodně se nechovají přátelsky. Potkáte jich docela dost, přičemž šarvátky s nimi se dají považovat za menší boss souboje, někteří lovci dokáže opravdu hodně zatopit, já třeba při nepozornosti dostal hned od prvního. A to jsem si myslel, že s levelem, který mám, mně nic nemůže překvapit a rozhodit. Bloodborne ovšem jakoukoliv nepozornost a nepřipravenost tvrdě trestá, opět musíte být maximálně koncentrovaní na hraní, protože stačí jedna chybička a už se díváte na charakteristickou obrazovku pro všechny Souls hry. Zvláště během soubojů s opravdovými bossy. Vývojáři těchto soubojů připravili hned pět, přičemž každý je jiný a musím říci, že jsem si je náramně užil. Každý boss vyžaduje jinou strategii k poražení, navíc jako v původní hře, v polovině souboje dochází vždy k nějakému tomu zvratu, po němž protivník vytáhne nové útoky, takže je nutné rovněž změnit strategii. Jsem rád, že se nové souboje s bossy povedly, patřily k ozdobě původní hry a zde je tomu rovněž tak.

Na nové bosse můžete použít novinku v podobě přivolání si NPC lovců, kteří vám následně v kooperaci pomohou. Bosse sice většinou jen lechtají, ale odlákávají pozornost, takže máte následně více času se vyléčit a následně bez povšimnutí zaútočit. Kromě toho vám nová NPC postavička Valtr, což je nový covenant, kterou naleznete ve Forbidden Woods, dá sadu úkolů, ale pochopitelně vše následně končí získání pěkné kovové helmy a nového předmětu Madaras Whistle. Ten vyvolá pod protivníky příšeru, která jim udělá rozsáhlá zranění a hodí se pro souboj s řadovými protivníky, hlavně v momentech, když vás obklíčí.

Když už jsem u nových předmětů, vývojáři z FromSoftware do rozšíření The Old Hunters přidali spoustu nových sad oblečení i zbraní, které jen čekají na to, až budou objeveny a začnete je používat na likvidaci protivníků. Začnu nejprve sety oblečení, vývojáři jich připravili hned devět, přičemž některé jsou opravdu hodně povedené svým designem, a je tedy radost se v nich pohybovat, navíc dávají i výhody pro souboje s protivníky. Vývojáři připravili i jedenáct zcela nových zbraní na boj na krátkou vzdálenost, naleznete mezi nimi meče, sekyry, speciální pily a další zajímavé novinky, které je radost používat. Součástí jsou i čtyři zcela nové zbraně na dálku, mezi nimiž je třeba silný kulomet, který naleznete hned na začátku hry v bažinách, fanoušky Souls her pak potěší jistě štít, který vydrží o něco více jak ten původní, ale opět platí, že zde je hratelnost stavěna na větší akci, takže spoléhat se na štít nikdy nevede k úspěchu. Nechybí ani nová kouzla a další zajímavé věcičky, díky nimž se vyplatí Bloodborne znovu rozehrát, i když ho máte už několikrát dohraný.

Z předchozích řádků je patrné, že vývojáři z FromSoftware připravili povedené rozšíření, které dobře obohacuje původní hru, a to jak po stránce příběhu, tak hratelnosti. Jistě vás ale zajímá, jak je na tom The Old Hunters, co se času k jeho dokončení týče. Samozřejmě vše záleží na vašich schopnostech a levelu postavy, s níž se do nového dobrodružství pustíte. Já už měl postavu nad doporučeným levelem, takže mi nedělalo problém celým DLCčkem proběhnout celkem bez větších problémů za nějaké tři hodinky, přičemž jsem se za tento čas snažil i nové lokace více prozkoumávat, ale vše jsem pochopitelně nenašel. Je tedy možné se následně do hry vrátit a najít všechny nové zbraně a oblečení, čímž se herní doba natáhne, navíc je nutné dodat, že nové vybavení následně můžete použít i v původní hře, a že se některé zbraně vyplatí vlastnit. Každopádně cenu bych si i tak dokázal představit vzhledem k nabízenému obsahu nižší, zvláště kdy třeba DLC do Zaklínače stálo méně a nabídlo obsahu omnoho více.

Když vycházel Bloodborne, nabídl velmi pěknou vizuální podívanou, kterou ovšem kazil sem tam propad frameratu (bylo vidět, že jde o hru od FromSoftware) a hlavně delší nahrávací časy. Tyto nedostatky se podařilo vývojářům s pomocí updatů eliminovat, navíc kratší jsou i nahrávací časy, takže zážitek je nyní daleko plynulejší a rychlejší, což je jednoznačně plus. S rozšířením The Old Hunters se vývojáři rozhodli začlenit i nové skladby, které dobře doplňují ty původní a opět se starají o výbornou atmosféru, která v moderních akcích nemá moc konkurenci.

Osobně řadím Bloodborne mezi tři nejlepší hry letošního roku, protože nabídl výbornou atmosféru, zajímavou zápletku, skvělou hratelnost a nezapomenutelné souboje s protivníky, hlavně velkými bossy. Rozšíření The Old Hunters samozřejmě pokračuje v zajetých kolejích, moc toho nemění, jen obohacuje příběh, přináší nové bosse a lokace s pěkným designem, prostě vše, co od podobného dodatku očekáváte. Fanoušci mají asi jasno, ti už mají The Old Hunters předobjednaný a vlastně je ani známka, případně cena nezajímá. Já bych si ale dokázal představit, že za 550,-Kč toho nabídne rozšíření ještě více, a jde vlastně o největší kaňku, kvůli níž dávám nižší známku. Nic ale nemění na tom, že jako celek je Bloodborne s rozšířením The Old Hunters ještě lepší hrou, než jakou byla před půl rokem.  

Bloodborne: The Old Hunters

ps4
SCEE, FromSoftware
Datum vydání hry:
24. 11. 2015
Žánr:
RPG, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře