Battlefield 1

recenze  58
Marcel Meralai, 30. 10. 2016 13:26
EA tento rok vyslyšela prosby o znovu-oživení první světové války, protože jak to vypadá, mnozí z hráčů se moderními konflikty u konkurence “přejedli” a začali zase toužit po něčem, co má základy v dějinách. Je skvělé vidět, že se EA snaží v tomto ohledu zaplnit díru na trhu a vzala si koncept první světové války pod svá křídla společně s ostřílenými vlky z DICE, aby nám přinesli Battlefield 1, který možná dle jména bude znít “zpátečnicky”, nicméně nenechte se zmást, zdání může klamat.

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Jako první se vrhneme na kampaň pro jednoho hráče. Je potěšující napsat hned na začátku, že pánům z DICE se povedlo vytvořit skvělý mix mini-kampaní, protože celá SP kampaň, jak po skvělém úvodu záhy zjistíte, se rozděluje na 6 menších příběhů, kde každý má svého hlavního hrdinu, kterého se hráč chopí. Příběhy jednotlivých kampaní spolu nejsou nějak propojeny, což je možná na jednu stranu škoda, nicméně nedovedu se představit, vzhledem k odlišným lokalitám, jak by to bylo možné realizovat. Naopak díky tomuto systému se podíváte na různorodé lokace a budete svědky vskutku epických bitev a hrdinství jednotlivých postav. I přestože každá z kampaní zabere cca 1-2 hodiny hraní (podle obtížnosti a stylu hraní), postavy ve většině kampaní jsou uvěřitelně napsány a některé si i stihnete oblíbit. O to více zamrazí, že něco takového, pro dnešní společnost nepředstavitelného, se reálně dělo i když v případě Battlefieldu nelze mluvit o nějaké věrné simulaci, přeci jenom je to pořád hra, u které se hráči mají bavit a tak je to zcela v pořádku.

Když se budeme bavit o samotné náplni hlavních kampaní, opět musím DICE střihnout poklonu. Celá kampaň mi zabrala něco kolem 7 hodin, což není špatné a hlavně po celou dobu jsem se ani chvíli nenudil, za což může skvěle vyvážené dávkování obsahu, kde se náplň obměňuje v ideální frekvenci. Nebudeme si nic nalhávat, DICE ve své SP kampani hodně uplatnilo prvky z MP, tak se stane, že budeme obsazovat a držet pozice na různých strategických oblastech, sabotovat nepřátelskou techniku atd. a to vše na rozlehlých mapách, které dávají prostor k taktizování a zvolení odlišných způsobů postupu. Jako bonus můžete na velkých mapách hledat manuály, které jsou rozesety po mapě.


Ovšem tvrdit, že SP obsah je založený pouze na MP prvcích, by nebyla pravda. Autoři si dali záležet aby v průběhu kampaní byl dále posunován příběh jednotlivých hrdinů a ani nechybí nejeden vyloženě epický WOW moment, kdy si řeknete, že toto je možno vážně vidět jenom ve hře od DICE a to nejen díky Frostbite enginu, který v tomto dílů záři asi jako nikdy předtím, ale o tom více až níže.

Jako další inovaci jsem velice uvítal mise, které můžete procházet nepozorovaně (stealth). Ve hře funguje jednoduchý stealth režim, kdy si vás nepřátele nemusí nutně všimnout a vy je tak můžete likvidovat potichu pěkně jednoho po druhém. Rovněž můžete své nebohé oběti cíleně lákat do temných uliček, tím, že kousek od nich hodíte prázdný náboj. Celé to doplňuje systém označování nepřátel a strategických míst na mapě, kdy si je dalekohledem jednoduše označíte a máte pak dokonalý přehled o tom, kde se právě pohybují. Zde vidím jasnou inspiraci u posledních Far Cry her, které mi BF nejednou u stealth misí připomněl. Navíc mapy vám opravdu dávají velký prostor taktizovat, což dělá tyto mise o to více zábavnější. Samozřejmě koho stealth nebaví, může zvolit “rambo” postup a všechny do jednoho vystřílet, nebo AI odlákat třeba nějakou explozí v dáli. Celkově tyto mise jsou skvělým zpestřením a nabízí tu správnou variabilitu, která se od nich očekává a nepůsobí tedy jako násilím přidané natahování obsahu.

Menší výtku mám k AI nepřátel a parťáků, občas se chovají prapodivně. Stanou se tak vtipné momenty, kdy vás AI nevidí ani z půl metru, nebo jen tupě stojí a čeká na ránu z milosti. Pak jsou ale zase situace, kdy umí dost naléhat, měnit pozice a tlačit vás do kouta. AI tedy umí fungovat správně jen občas “zahapruje”, což přikládám právě k otevřeným mapám, kdy asi né vždy dokáže vyhodnotit aktuální situaci na bojišti úplně správně. Nicméně pozitivní je fakt, že se AI nesoustřeďuje primárně na Vás, naopak se v tomto ohledu chová docela realisticky a jde hlavně po tom, kdo jde po ní, takže si vás třeba nevšímá do doby, než po ní začnete pálit vy, protože má plné ruce práce s palbou vašich AI parťáků.


Pokud je něco, co vás ohromí hned na začátku, pak je to audiovizuální stránka hry. Autorům se povedlo svůj Frostbite engine pro konzole zase o něco více vylepšit a my tak můžeme být svědky úžasné podívané doplněné o kvalitní prostorovým zvuk, pokud máte nějaké to domácí kino. Musím říct, že interaktivního prostředí a demolování budov ať už v SP nebo MP, si v tomto dílu užívám asi nejvíce ze všech. Je to úžasná podívaná, když je 90% prostředí plně interaktivní a vy přicházíte do malebné vesničky, která se po pár minutách boje promění na hořící peklo na zemi, které už dávno nepřipomíná svým vzhledem místo k životu a navozuje tak hutnou atmosféru boje. Horší je to s hodnotou framerate, která si sice u SP povětšinu času drží stabilních 60fps i při nejchaotičnějších situacích, ovšem u MP dochází k viditelným poklesům a to hlavně na velkých mápách při 64 hráčích. Není to nic, co by vyloženě zkazilo zážitek z hraní, ale doufám, že se na tyto poklesy DICE v následujících měsících zaměří a opraví formou aktualizace. Další menší výtku mám k nahrávacím časům, které občas trvají nezdravě dlouho.

Samozřejmě každý si je vědom toho, že ta pravá zábava začíná s koncem kampaně pro jednoho hráče, v online multiplayeru až pro 64 hráčů. Hra nabízí 9 velkých MP map vycházejících z prostředí SP kampaně a celé je obohacuje o systém dynamického počasí, kdy v průběhu boje může sporadicky přijít například hustá mlha, která zásadně mění podmínky boje. Navíc počet map bude v Prosinci navýšen na rovných 10 s volně stažitelnou mapou nazvanou “Giant´s Shadow”. Musím říct, že mapy nabízí skvělou variabilitu prostředí a snad poprvé v historii BF mohu napsat, že mě baví téměř všechny, díky jejich skvělému designu a nepřijdou mi tak některé pouze “do počtu”.


Vylepšení doznaly i herní režimy, které kromě čtveřice standardních režimů (Conquest, Domination, TDM, Rush), obsahují i novinky nazvané War Pigeons a Operations. U War Pigeons se hra zaměří na intenzivnější boj skupinek (15 VS 15) na menších mapách, kde máte za úkol lapit holuba a ubránit si jeho držení dokud se nenaplní čas a není vypuštěn. Je to taková přetahovaná o ptáka, která je docela zábavná, zvláště pak když máte v týmu lidi, kteří u hraní trošku přemýšlí, ale to je celkově podmínka dobré zábavy v MP. Myslím si, že tento režim si najde hodně příznivců, kteří uvítají akčnější pojetí bez dlouhého vyhledávání nepřátel na mapě a důrazu na týmovou spolupráci. Operations je zase pravý opak. V tomto režimu se ocitnete na obrovských mapách v 64 hráčích, kde vypuknou ty pravě jatka, které opravdu navodí dojem války. V tomto režimu proti sobě stojí skupiny útočníků a obránců na několika frontách, které mapa vždy obsahuje. Samozřejmě úkol útočníků je jasný - porazit obránce na všech frontách. Jak už jsem napsal výše, u tohoto režimu dochází k dynamickým změnám počasí, navíc s ohledem na typ mapy se může dostat jistých výhod u pohrávajícího týmu, jako například obří vzducholoď určená k ubránění fronty.

Samozřejmostí jsou i v tomto dílu nejrůznější dobové vehikly jako lodě, motorky, letadla, tanky a automobily. Všechny se skvěle ovládají. U respawnu letadel si hra bere trošku příklad ze Star Wars Battlefront, kde už do nich nenasedáte sami někde na základně, ale hra vás do nich přímo teleportuje a vy tak začínáte už ve vzduchu. Osobně mi tato změna nevadí, přispívá k vyšší intenzitě akce a udržení tempa, takže za mě krok správným směrem.


Ono inspirace u bratříčka z prostředí Hvězdných Válek si letošní Battlefield vypůjčil trošku více a to hlavně v podobě speciální hrdinů pojmenovaných jako elitní třída, do kterých se můžete při bojích převtělit a krátkodobě tak dostat výhodu nad ostatními hráči. Jsou celkově tři. První je Flame Trooper, který disponuje plamenometem a spolehlivě zlikviduje skupinky nepřátel, které mu nestačí utéct. Další je Sentry, který je takový Iron-man z První světově. Je částečně neprůstřelný díky železnému brnění, které je vykoupeno pomalejším pohybem, ale to mu nevadí protože disponuje machine-gunem s vodním chlazením, takže opět kdo neuteče bude mít problém. Poslední z trojice specalistů je Tank Hunter, který se specializuje na likvidaci těžkých vozidel. Za tyto speciální třídy lze hrát tak, že v průběhu hry je vám ohlášeno (ženským hlasem), že někde ve vašem okolí je vysazen balík s touto třídou, pak už tedy stačí jen hledat a být první. Naštěstí síla těchto tříd je dobře vyvážena, takže se nestáváte automaticky supermanem, kterého by nikdo nezlikvidoval, stále si musíte dávat pozor a hrát takticky vzhledem k situaci na bojišti.

Dále v MP najdeme klasické třídy vojáků, máme zde Assaulta, který je dobrý na krátkou a střední vzdálenost, ale nezalekne se díky vybavení i tanků a jiných vozidel. Další variantou je Medic, který se zaměřuje spíše na boj ze střední vzdálenosti a v boji ho ocení ostatní hráči, které může oživit nebo vyléčit pohozením lékárničky. Třetí variantou je Support s výhodou značného množství munice a ozbrojený těžkým kulometem, který v boji poslouží jako ta správná podpora krycí střelby. Poslední třídou je Scout, vyzbrojený sniperem se specializací na boje z dálky. Samozřejmě každou třídu lze dále rozvíjet a vylepšovat o nové zbraně a vylepšení. Stačí s danou třídou hrát a vylepšení si postupně odemykat. Třídy jsou v boji vyvážené a nezaznamenal jsem, že by nějaká měla vyloženě navrh nad ostatními. Rovněž potěší i možnost přednastavit si ke třídám profily pro různé situace a pak je v boji jen rychle přepínat při respawnu.

Nakonec se hodí vyzdvihnout i samotné menu hry, které dle situace nabízí například rychlé připojení ke kamarádovi do hry a je orientované spíše na MP stránku hry, která je pro většinu hráčů BF ta hlavní. Potěší i hodně detailní nastavení ovládání, kde si můžete přizpůsobit plno atributů přesně dle představy.

Návrat série k První světové válce se náramně povedl a jednoznačně Battlefieldu prospěl. Potěšující je i prostor a péče, která byla v tomto dílu věnována kampani pro jednoho hráče, které nechybí pár nezapomenutelných WOW efektů, ale tradičně trošku ztrácí body na celkové délce a občasném chování AI. Multiplayer je pak již standardně na vysoké úrovni a přináší různorodé mapy a pár evolučních novinek, které rozhodně potěší, ale ztrácí body na padajícím framerate. Celkově se Battlefield tento rok rozhodně povedl, ale komu to píši? Fandové už ho mají stejně doma a dávno si užívají epické bitvy. Sejdeme se tedy na bojišti. Salute!

Battlefield 1

ps4xone
EA Games, DICE
Datum vydání hry:
21. 10. 2016
Žánr:
Střílečka
KARTA HRY
9/10

Komentáře