Astral Chain

recenze  26
Martin Šmíd, 26. 8. 2019 15:00
Určitě každý očekával, že další hrou od uznávaného japonského studia PlatinumGames pro konzoli Nintendo Switch bude třetí Bayonetta. Ta byla oznámena skrze pěkný teaser před zhruba dvěma lety, ale od té doby sem tam vývojáři jen potvrdili, že na ní stále pracují. Více informací nemáme, a možná i proto bylo poměrně velkým překvapením, když začátkem roku studio PlatinumGames oznámilo svoji další akční hru Astral Chain, kterou navíc slíbilo už na konec letních prázdnin. Na ní pochopitelně pracoval úplně jiný tým než na třetí Bayonettě, který vedl režisér Takahisa Taura (Nier: Automata) a na vývoj dohlížel samotný Hideki Kamiya. I proto byla očekávání fanoušků poměrně vysoká, no a já jsem rád, že vývojáři nezklamali ani tentokrát. Dokonce bych i řekl, že očekávání dokázali překonat. Více už ale v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Nintendo Switch

Studio PlatinumGames nám v minulosti přineslo celou řadu parádních akčních her, ať už jde o sérii Bayonetta nebo Metal Gear Rising: Revengeance, Nier: Automata a Vanquish. Na jednotlivých hrách bylo vždy patrné, že se vývojáři pokoušejí laťku neustále zvedat a přicházet s něčím v žánru neokoukaným, no a jinak tomu není ani u jejich novinky Astral Chain. To je vidět už na samotném příběhu, který zde hraje daleko důležitější roli než v minulosti u her studia PlatinumGames a je vyprávěn skrze celou řadu výborně zrežírovaných filmečků, u nichž bude každý chrochtat blahem, nebo dobře napsané rozhovory. 

Hra se odehrává ve vzdálené budoucnosti, kdy lidstvo bylo prakticky vyhubeno a poslední zbytky přežívají ve velkém městě známém jako Ark. Ani to ale není ušetřeno od nájezdu různých potvor - Chiméra, které se objevují díky portálům do jiné dimenze Astral Plane. I proto je vytvořena speciální policejní jednotka Neuron, aby s nezvanými hosty bojovala. Na Astral Chain se mi hodně líbí nejen samotný námět, ačkoliv není v základu nějak přehnaně originální, ale také parádně vytvořené univerzum s obrovským potenciálem do budoucna, velké množství nečekaných zvratů i skvěle napsané postavy. Ke každé si dá vybudovat vztah, a i proto vám jejich osud nebude lhostejný. Jen snad jednu menší výtku bych měl k hlavnímu hrdinovi. Ten nemluví a proto jeho zapojení do rozhovorů a vůbec příběhu není takové, jaké bych si představoval. Jde ale naštěstí o jednu z malých kaněk, jimiž Astral Chain trpí.

Než se pustím do samotné hry, musím zmínit ještě jednu podstatnou věc. Na začátku si můžete zvolit, jestli budete hrát za policistu nebo policistku. Oba hrdinové jsou členové jednotky Neuron a shodou okolností jde i o sourozence. Pokud si vyberete jednoho, ten druhý nezmizí jako pára nad hrncem, ale v příběhu hraje rovněž velmi důležitou roli. Sem tam vás bude doprovázet, případně se bude pravidelně objevovat ve filmečcích a je tedy zakomponován do příběhové linky. Každopádně oba hrdinové se liší pouze vzhledem/pohlavím, vlastnostmi už nikoliv. Jde tedy jen o to, kdo si získá více vaše sympatie. Je ale pěkné, že vývojáři připravili propracovaný editor, díky němuž si můžete hrdinu upravit k obrazu svému, což je možné i následně během hraní. Postupně si totiž odemykáte nové oblečky a další možnosti pro customizaci vybraného hrdiny. 

Nyní už ale k samotné hře. Asi by bylo jednoduché říci, že Astral Chain je další hack and slash akce studia PlatinumGames. Na tom by nebylo nic špatného, ostatně jde o mistry v žánru, ale pravda by to byla tak z části. Na hře Astral Chain je pochopitelně vidět, že za ní stojí tvůrci Bayonetty, Vanquish nebo Nier: Automata. Z těchto her si Astral Chain vypůjčila řadu charakteristických prvků a dá se i říci, že to nejlepší, ale vývojáři se nebáli do už tak chutného koktejlu přinést zajímavé herní novinky a nápady. Akce je rozhodně velkou, ale ne jedinou částí. 

Hlavní hrdina je policista, ačkoliv patří do speciální jednotky Neuron, a od toho se odvíjí i to, co musí během hry dělat. Zhruba 1/3 hry tvoří pasáže, v nichž jste hozeni do města Ark, kde musíte vyslýchat obyvatele, pomáhat jim, vyšetřovat různé anomálie a řešit další problémy, které jsou spojeny s nezvanými návštěvníky. Tyto pasáže přitom nejsou jen nudnou náplní, která by vás zdržovala od toho hlavního, ale fungují více než dobře, hru skvěle obohacují a pomáhají budovat parádně vymyšlený svět a posouvat příběh. Astral Chain se tímto hodně odlišuje od předchozích her studia PlatinumGames, protože není tak přímočarý a lineární, což mu ve výsledku hodně prospívá. Hlavně tím ale dostává svoji vlastní unikátní tvář. 

Je mi ale jasné, že mnozí kupují Astral Chain hlavně kvůli rychlé akci, a té se dočkají také. Už počáteční sekvence, v níž jedete vysokou rychlostí na futuristické motorce, a vše kolem vás bouchá, jasně udá tón i tempo celé hry. Ačkoliv hra má některé poklidnější pasáže, které jsem zmínil výše, jde od začátku do samotného dech beroucího šokujícího závěru o hodně velkou rychlou jízdu, která vám nedá ani na vteřinu vydechnout. Budete přitom prozkoumávat nejen město Ark, ale také se skrze brány budete dostávat do jiné dimenze, kde se to hemží protivníky, záludnými překážkami a dalšími nástrahami. Ať už ale budete kdekoliv, budete obdivovat naprosto parádní design, u něhož se vývojáři opravdu vyřádili. Nejen na designu je ale vidět, že hru Astral Chain dělali vývojáři z PlatinumGames s chutí a její vývoj si opravdu užívali. 

Vidět je to i na výborném soubojovém systému, který možná je i tím doposud nejlepším, jaký studio PlatinumGames ve své bohaté historii vytvořilo. Hned se dostanu k tomu, proč tomu tak je. Hlavní hrdina má základní výbavu, kterou tvoří dva futuristické meče a pistole. Později si můžete tyto základní pomůcky vylepšovat. V základu funguje soubojový systém jako v jiných her studia PlatinumGames, ale je i na něm trochu vidět, že si bere inspiraci třeba z konkurence od FromSoftware. Během soubojů tedy nejde jen o mlácení protivníka hlava nehlava. Zvláště na vyšší obtížnosti musíte uhýbat útokům a ve správný čas zaútočit, což se mi hodně líbilo.

Základ je rozhodně pevný jako skála a zábavný sám o sobě, ale nejdůležitější část soubojového systému tvoří Legioni. Jde prakticky o nepřátele, kteří jsou chyceni a přinuceni pomáhat. Ty umí hlavní hrdina ovládat, čímž mu pomáhají nejen v boji, ale i při řešení logických hádanek či průzkumu prostředí. Chyceného Legiona můžete jednoduše vyvolat, přičemž na bojišti se pak chová v základu stejně, jako Atreus z God of War. Když se o něj nestaráte, sám útočí na protivníky a je takovou tou samostatnou jednotkou. Je ale možné ho přímo i ovládat a tím i směřovat jeho útoky, což je velmi intuitivní a zábavné. Fór ale spočívá také v tom, že Legiona máte připevněného ke své ruce řetězem, což vám dává další možnosti v boji. Když protivníka Legion oběhne dokola, může ho svázat, rychlejší protivníky zase může vymrštit zpět a tím ho na chvilku vyřadit z boje. Tím se vám otevírají zcela nové možnosti, jak s protivníky zatočit.

Legionů budete mít celkově pět. Každý má vlastní vzhled i charakteristické vlastnosti. Jeden se umí proměnit ve vlka a je možné na něm jezdit, jiný zase umí útočit na dálku, další si poradí s těžkými předměty, a tak dále. Jednotlivé Legiony je možné za nastřádané body vylepšovat a odemykat tak nové pasivní i aktivní vlastnosti, takže se vám postupně bude rozrůstat i počet nejrůznějších schopností i komb, které můžete během souboje použít. Mnohdy je na spolupráci hlavního hrdiny a Legiona opravdu radost pohledět, přitom vše je naprosto intuitivně navrženo, aby se mohl do likvidace nepřátel pustit naprosto každý. Legiony je možné i během souboje střídat pomocí rychlého přepínání, takže pak není problém vyvolat jednoho, který vám dá štít, zatímco na dalšího, který má podobu mechanického psa, můžete vyskočit a rychle mezi protivníky jezdit a mlátit je obrovským mečem. Možností, jak likvidovat nepřátele je díky přítomnosti Legionů nepřeberné množství, všechny jsou zábavné a je radost vytvářet různá komba a dívat se, jak následně protivníci mizí.  

A když už jsem zmínil protivníky, těch je velké množství a vývojáři servírují nové neokoukané druhy až do konce. Každý má nejen unikátní vzhled, ale vlastní styl boje, takže musíte i chvilku přemýšlet, jaká strategie na něj bude nejúčinnější. Zatímco souboje s řadovými protivníky jsou skvěle navržené a neomrzí, vrcholem hry jsou bez jakýchkoliv pochybností souboje s bossy. Těch je slušné množství, přičemž každý boss je maximálně epický a napínavý do posledního seku, čemuž pomáhá i skutečnost, že nikdy nevidíte, kolik má života. Soubojům s těmito silnými protivníky pomáhá i výborný soundtrack, který jim přidá onu potřebnou šťávu. Jediné, co mi sem tam u soubojů trochu vadilo, byla neposedná kamera. Neděje se to často, ale občas sama od sebe zabere scénu z nevhodného úhlu, takže je nutné ji pak rovnat, což by se dít nemělo. U vývojářů, kteří mají za sebou řadu podobných her, bych čekal perfektní zpracování i tu.

Když půjdete čistě po hlavní příběhové lince, vydrží vám Astral Chain na zhruba 12 hodin herního času, což je takový ten standard studia PlatinumGames. Délka neurazí, ale když se do světa hry zamilujete, je možné v něm strávit daleko více času. V jednotlivých kapitolách se můžete vydat po hlavní příběhové lince, ale také je možné v nich plnit hromadu vedlejších dobře napsaných úkolů a výzev, které herní čas o spoustu hodin prodlouží. Skvělé je, že do jednotlivých kapitol se můžete vracet, dokonce je možné si v nich zvolit i určitou část, a v ní následně vedlejší úkoly dodělat. Když hru procházíte poprvé, některé úkoly nemůžete splnit, protože nemáte odemčeného správného Legiona, takže tímto vás hra i nutí, abyste ji po dohrání neodložili, ale dále ji prozkoumávali a odhalovali další tajemství.

Než recenzi ukončím, musím zmínit i základnu jednotky Neuron, která slouží jako takový váš domov mezi jednotlivými kapitolami. Ta má několik pater a můžete v ní mluvit s NPC postavami, plnit menší vedlejší úkoly, kupovat důležité předměty, upgradovat hlavního hrdinu nebo se zdokonalovat v soubojích díky dobře zpracovaným tutoriálům. Základna Neuronu je důležitou součástí hry, kterou není radno ignorovat. Rozhodně se jí vždy vyplatí prozkoumat, abyste si usnadnili následně průchod jednotlivými kapitolami. 

Když se podíváte na Astral Chain, určitě vám neunikne stylizovaná výtvarná stránka do japonského anime, o níž se postaral uznávaný tvůrce mangy Masakazu Katsura. Ta nemusí sednout úplně každému, ale já jsem se do ní po pár minutách hodně zamiloval a mohl si užívat detailní postavy s nádhernými animacemi, ale také krásně navržené město Ark. Protože vývojáři z PlatinumGames mají velké zkušenosti s konzolí Nintendo Switch, mohli připravit i řadu rozlehlých úrovní se spoustou detailů a oku lahodících efektů, které neomrzí ani po pár hodinách. K vizuální stránce nemám námitky, líbila se mi a ke hře se skvěle hodí. Co se týče frameratu, ten je po většinu času stabilní v klasickém TV i handheldovém režimu. Sice sem tam je vidět menší zpomalení, ale nejde o nic hrozného, co by se nedalo přežít. Je navíc možné, že vývojáři tyto drobné problémy ještě do vydání opraví. Co ale mohu pochválit, je výborný hudební doprovod, který se stará o velmi dobrou atmosféru a během akce hru krásně doplňuje. Velmi dobře je na tom i ozvučení a překvapivě není špatný ani anglický dabing. Kdo si ale bude chtít užít hru v japonském originálu, má také možnost.

Astral Chain je do posledního detailu promyšlenou akční jízdou, která šlape od začátku do konce jako švýcarské hodinky. Pobaví vás nejen výborně napsaný příběh se zajímavými postavami a nejedním zvratem, ale také skvěle navržený a do jisté míry i inovativní soubojový systém, parádní souboje s bossy, jedinečný design a povedený soundtrack. To vše je navíc zabaleno do nádherného vizuálního kabátku. Astral Chain kombinuje to nejlepší z předchozích her studia PlatinumGames do jednoho parádního celku. Je naprostou povinností pro fanoušky hack and slash žánru a jedním z dalších důvodů vlastnit konzoli Nintendo Switch.  

Astral Chain

nsw
Nintendo, Platinum Games
Datum vydání hry:
30. 8. 2019
Žánr:
Hack and slash/Beat 'em up, Adventura
KARTA HRY
9/10

Komentáře