Assetto Corsa

recenze  52
Marcel Meralai, 11. 9. 2016 18:05
Máte rádi volant? Takové to kulaté, co se drží v rukou a když s tím zatočíte, začnou se panečku dít věci. Přes tyčový mechanizmus s kynetickými klouby se přenese krouživý pohyb volantu do řídící soustavy automobilu, kde je přes elektrický posilovač řízení posílena samotná síla vyvinutá řidičem přesně tak akorát vzhledem k přednastavenému jízdnímu režimu, jehož vstupy z aktuálního dění na vozovce neúnavně hlídá řídící jednotka, aby se následně pohyb co nejcitlivěji přenesl na ramena přední nápravy, které zatočí kolem vašeho Ferrari. Že nevlastníte Ferrari? Co Vás nemá, já také ne. Řeč je o komplexnosti hry jménem Assetto Corsa. Možná jsem mohl prostě napsat, že auto zatočí kolem, ale to by nebylo na Assetto Corsa dostatečně HC, protože AC - je HC!

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Závodních simulací, aby člověk na konzolích pohledal. Těch co si mohou opravdu říkat čistokrevné simulace je ještě mnohem měně. Přesněji nula, která nyní změnila svůj status na jedna. Ano hádáte správně, onou "jedničkou" se až nyní stává Assetto Corsa, které přichází poprvé na konzole, po předchozím úspěchu na PC, kde si získala početné zástupy fanoušků. Nicméně s velkou simulací, přichází i velká moc. Moc začít frustrovat hráče, kteří se do AC pustí s vidinou "další závodní simulace na konzole". A tak se stane, že AC rozdělí hráče na dvě skupiny – ti co jí budou za své surové ztvárnění simulace řízení vozu bezmezně milovat a nebude jim vadit prohrávat bez dostatečného tréningu a soustředění, a ten zbytek, který si prostě po nějaké době řekne "nemám na to nervy" a hra půjde o dům dále...Já Vás varoval.

Jak jsem již napsal, nálepka HC simulace sedí AC naprosto přesně. Každý z vozů má své jedinečné kouzlo co se týče jízdních vlastností a pokud se s ním budete chtít sžít, nebude stačit zajet jeden závod. Samozřejmě řeč je o jízdě při vypnutých stabilizačních systémech a dalších berličkách, které si můžete ve hře volitelně aktivovat a přizpůsobit. Asi nejpovedenější je chování podvozku a přenášení váhy vozu, které je na hru hodně realistické, ale to sebou nese i problémy. Hlavně problém jménem gamepad. Na jednu stranu se hře a autorům nelze divit, staví se do nelehké role, kdy jednu stranu tvoří nekompromisní jízdní simulátor, a na straně druhé stojí lidé - hráči, kteří hru budou chtít hrát na gamepadu, který prostě nemůže nahradit volant.


Zde nastává první zásadní konflikt – hře chybí větší zohlednění gamepadu při hraní. Můžete si sice přenastavit citlivost řízení, deadzone a mnoho dalších aspektů ovládání, ale pak se také může stát, že budete s každým závodem a vozem hledat nová nastavení pro gamepad a narazíte třeba na driftovací výzvy, které jsou bez volantu téměř nedatelné. Jako velký nedostatek pak vidím možnost přenastavit si brzdu/plyn na druhý analog, protože dávkování plynu a brzdy je ve hře naprosto zásadní a u zadních trigerů jsem nenašel úplné uspokojení při práci s plynem a brzdou. Pokud tedy do AC opravdu jdete s tím, že chcete hrát na gamepadu je to sice reálné, nicméně silně doporučuji spíše zvážit investici do volantu nebo vyhlížet aktualizace, které v budoucnu vylepší ovládání skrze gamepad, protože jinak může lehce dojít k frustraci a následnému znechucení hry, což by mohla být škoda.

Proč škoda? No hlavně proto, že pocit jízdy v AC je prostě bezkonkurenčí, hlavně když si hru vyzkoušíte na nějakém kvalitnějším volantu, jedná se o opravdu intenzivní zážitek a myslím si, že i přes absenci všech vjemů, které při reálném řízení coby řidič dostáváte, vůbec poprvé můžete i z "obyčejné" videohry dostat povědomí o tom, jak se může závodní vůz chovat na dráze v různých situacích.

V Assetto Corsa najdete kariérní režim pro jednoho hráče proti AI protivníkům. Kariéra tvoří soubor závodů rozdělených do různých kategorií, podobně jako tomu bylo třeba u Driveclubu, akorát s tím rozdílem, že je předem určeno, co budete řídit za vůz. Žádné nakupování vozů, žádný tuning mechanické stránky vozu, žádné vymýšlení vlastních polepů. Kariéra sází spíše na jednoduchost. Po mechanické stránce lze každý vůz přizpůsobit pro konkrétní trať a profil si uložit. Nastavit se dají klasické věci typu sbíhavosti kol, negativního odklonu, tlaku v pneu a dalších aspektů, které budou mít dopad na to, jak se auto na trati bude chovat.

AI v AC se občas chová dost prapodivně. Obtížnost je nevyvážená, a tam kde si neškrtnete na nejlehčí, můžete dát střední obtížnost s přehledem. Počítačem řízení oponenti na hráčovo dění v závodě moc nereagují, ale zároveň občas dost přecitlivěle reagují na ostatní AI oponenty, kteří jinak nechybují a řídí vyloženě s počítačovou precizností. Korunu chování AI nasazuje při předjížděcích manévrech, kdy se hráče skoro nesnaží objet a spíše do něj mnohdy bez milosti narazí, což je samozřejmě doprovázeno následným smykem a ztrátou těžce vybudované pozice v závodu. Ve finále si pak připadáte trošku jako 5. kolo u vozu a celý závod to působí, jak kdybyste tam skoro nebyli – atmosféra se vytrácí, čemuž nepřispívají ani finální obrazovky při dojetí závodu, kde vás hra jen suše hodí do PITu a oznámí, že je závod u konce. Žádná gratulace, žádná oslavná hudba, jen vás to z ničeho nic "teleportuje". V první moment jsem si říkal co se děje, než jsem si uvědomil, že už je vlastně po závodě. I když je to možná detail, hra ve mě těmito detaily zanechala nahořklou pachuť nedodělanosti.

Ve hře dále najdete standardní režimy typu time trial, ale také o poznání zajímavější výzvy, kde budete bojovat s časem, popř. dostanete možnost zadriftovat si s nějakým zajímavým vozem. Ovšem asi nejzajímavější možností po kariérním režimu bude online režim s živými hráči.

Online v Assetto Corsa je o poznání zajímavější než kariérní režim. Přeci jenom poměřit si síly s živými hráči, oproti prkenné a neomylné AI, má něco do sebe. Je fajn, že v AC je online režim celkem stabilní a po čas testování jsem se nesetkal s výpadky a jinými neduhy, které jsou pro online hraní typické. Co už ovšem není až tak omluvitelné, je absence soukromé hry. Tedy v případě, že si chcete zazávodit s přáteli, bez cizích hráčů, budete mít problém, protože v současné verzi hry, tuto možnost nenaleznete.


Autoři Assetto Corsa použili k přenesení tratí do hry přesné laresové technologie, díky které jsou tratě ze hry 1:1 s originály, alespoň co se tvaru a geometrie týče. O poznání horší je samotné prostředí tratí, které působí trošku prázdně a nenápaditě. Ve hře najdete typický soubor GP tratí jako např. Silverstone, Monza, Imola nebo Nurburgring ale přesto bych ocenil trošku větší výběr a rád si zajezdil třeba na takové Laguna Seca, kterou ve hře bohužel nenajdete. Celkově ve hře naleznete 12 tratí ve více možných variacích.

Kapitolou samo o sobě je pak audiovizuál. Na jednu stranu musím vyzdvihnout ozvučení vozů, které je super, a na pořádné domácí soustavě zni prostě skvěle. Na stranu druhou hru nedoprovází žádný nápaditý soundtrack, kde byste si oblíbili songy, což není sice zásadní problém, ale opět to shazuje osobitou stránku hry a celou atmosféru. Grafickou stránku hry bych označil za funkční. Rozhodně si z ní na zadek nesednete, ale na druhou stranu ani nějak zásadně neurazí. Automobily jsou krásně detailní, stíny by mohly být o něco lepší a do zpětných zrcátek raději moc nekoukejte, tam je rozhodně co vylepšovat. Jednoduše lehký nadprůměr, který plní svojí část správně, ale rozhodně tam je potenciál ke zlepšení, stejně jako u frameratu. Ten se na šedesátce určitě po celou dobu nedrží, a na hře je to často znát. Co naopak musím vyzdvihnout je pocit rychlosti a povrchu tratě, který dává znát, že "tady to úplně rovný nebude". Hra tímto celkem dobře komunikuje s hráčem a podává mu správné informace o aktuálním dění ve spodní části vozu, tedy podvozku. Ve hře naleznete zhruba 100 vozů z toho cca 80 unikátních a zbylé počty jsou variace na vozy stávající. Vozový park obsahuje zajímavý výběr vozů a troufám si tvrdit, že si tam každý najde svého favorita. (Škoda favorit se nepočítá - pozn. redaktora)

Assetto Corsa je svěží vítr simulace do konzolových vod. Bohužel může na mnohé působit značně nedodělaně - ať už kvůli kariéře jednoho hráče, které chybí větší hloubka nebo multiplayeru, jemuž chybí soukromé lobby, a dalším drobnějším nedodělkům. Další skupinu lidí může odradit vysoce postavená obtížnost, které tak trošku počítá s tím, že jste závodní fanatik, který bude hrát výhradně na volantu a na poli simulace nebude úplný zelenáč, protože s gamepadem bude hra o poznání těžší a nebude ho moc zohledňovat. Na druhou stranu věřím, že si hra získá i skalní fanoušky, kteří ocení vysoce realistický zážitek, který hra dokáže bezkompromisně zprostředkovat. Assetto Corsa je jednoduše hra, u níž se opravdu vyplatí zvážit koupi volantu. Pokud patříte do skupiny HC fans s kvalitním volantem, pak si klidně k hodnocení přičtěte další 3 body, protože pro takové je hra vyloženě stvořena a myslím, že i rádi přehlédnou nedostatky. Na druhou stranu pokud se na AC budeme dívat objektivně jakožto na celek, který tvoří, nelze jí hodnotit tak moc kladně, protože skvělá fyzika není 100% obsahu hry a v tom případě působí AC jako hra, která potřebuje ještě značnou péči ze strany autorů.

Asseto Corsa

ps4xone
505 Games, Kunos Simulazioni
Datum vydání hry:
30. 8. 2016
KARTA HRY
6/10

Komentáře