Alan Wake: American Nightmare

preview  13
Petr Schwank, 12. 1. 2012 20:45
Že odjet do městečka kamsi do zapadákova nebyl úplně nejlepší Alanův nápad, to už nějakou dobu víme. Teď se slavný xboxový spisovatel hororů vrací. A znovu má noční můry – bohudík.

Alan Wake, jehož napruzení xboxáři nehezky přejmenovali na Alan Wait, vyšel po velkých strastech a peripetiích v roce 2010. I přes dlouhatánskou dobu vývoje se finským vývojářům z Remedy povedlo stvořit kus, který byl hodný nejen obdivu, ale i dalšího pokračování. Jasně, Alan měl svoje mouchy, ale pořád se jednalo o skvělou atmosférickou akci, ze které si leckterá slabší povaha mohla slušně nadělat do patřičných míst. Stíny rozhodně neobživly poprvé – to bylo jasné hned. Ne však z prodejů. Teprve nedávno ale vyplynula na povrch prodejnostní křivka, kolmější a strmější, než by někdo možná čekal. Hry Alan Wake se doposud prodalo bez DLC milion a půl.

A co je vlastně American Nightmare zač? Je to jenom stažitelný bonus nebo něco víc? Bé je správně a většina z vás už to asi tuší. Sami vývojáři jej prezentují jako jakýsi spin-off nebo stand-alone datadisk, který se nechce tvářit jako obyčejné digitální DLC. Ale bude muset, protože vývojáři ho jinou cestou než právě tou digitální skrz XBLA nabízet světu nebudou. Nejenom že se American Nightmare stane jasnou exkluzivitou pro Xbox 360, ještě k tomu ani nebude mít krabicovou verzi. Copak asi vedlo autory k tomuhle poměrně vizionářskému kroku? Důvodů může být hned několik: Třeba peníze. První Alan jich jisto jistě spolykal až příliš na to, aby si teď Remedy dobře rozmysleli, do čeho všeho investují. A krabice holt na jejich seznamu chyběla.

Krok vstříc digitální exkluzivitě někdo udělat musel; je jasné, že distribuce her sem tak jako tak jednou dospěje. Cena by navíc měla být víc než vstřícná, protože jak už tu padlo – Alan Wake: American Nightmare není plnohodnou hrou, ale jakýmsi obsáhlejším stand-alone počinem, co nabídne zhruba pět hodin hrací doby.

Což znamená, že dějová linie by neměla být tolik složitá jako v předešlém dílu. Vývojáři dokonce zprvu plánovali, že tenhle stand-alone pojmou čistě arkádově a veškerý příběh plně zastíní různé módy zaměřené jen a pouze na likvidaci nepřátel. Z tohohle nápadu ale naštěstí sešlo, a tak se tu setkáváme s Alanem, o několik let mladším, který zrovna pracuje na scénáři několika epizod k hororovému seriálu Night Springs, což je zároveň název zapadlého městečka v Arizoně, kde se seriál odehrává.

A aby to mělo patřičnou hororovou šťávu, tak má Alan zase noční můry. Z čista jasna se prochází po vylidněném Night Springs, nikde nikdo a všude se povalují manuskripty jedné z jeho epizod. Už to tak bude, opět se ocitá ve svém vlastním díle. Zase nahání pána stínů Mr. Schratche, zase s baterkou v ruce, jenom to tentokrát je všechno o hodně akčnější než minule. Dvě třetiny prý tvoří souboje, jednu příběh.

Střetů s nepřáteli si tím pádem užijeme docela dost – rozhodně víc než v předchozím Alanovi. Přibude několik nových zbraní, se kterými bude hlavní hrdina kosit protivníky. Samozřejmostí ale dál zůstává nepostradatelná svítilna a baterky do ní. Na druhou stranu se však role nejúčinnější zbraně chopí samostříl, kterým sundáte krvechtivé stíny bez toho, že byste si na ně nejdřív museli „posvítit.“ Další zbraní, se kterou byste asi na lov nemrtvých určitě nevyrazili, je nastřelovačka z hřebíků. Ale proč ne. Ve hře bude suplovat klasické uzi. Kromě toho samozřejmě nebudou chybět klasické zbraně jako brokovnice, její upilovaná alternativa nebo revolver.

Skladba nepřátel se rovněž malinko obmění. Objeví se třeba obr, kterého jakmile „rozsvítíte,“ tak se rozpadne na dva menší. S těmi už není taková práce, zase jsou ale o mnoho rychlejší než ten, ze kterého vzešli. Nebo narazíte na jednoho, který nejenže je dost rychlý a hodně nepříjemný, ale ještě se dokáže proměnit v hejno havranů a takhle se přemísťovat.

Kromě toho pak tvůrci nabídnou hráčům také minimálně dva nové módy. Remedy s velkou pompou odprezentovali jeden z nich nesoucí označení Fight Till Dawn - z názvu už možná vyplývá, oč v něm půjde. Prostě vydržet. Vydržet nabíhajícím vlnám nepřátel a to po dobu deseti minut. Není to sranda, ale to je vám asi jasné. Svoje výsledky pak můžete porovnávat s ostatními. Tenhle mód bude důležitý taky v tom, že v něm odemknete spoustu nových vylepšení pro hru. A tvůrci pro něj do budoucna plánují i nějaká rozšiřující DLC. Další oznámený je pak ještě Nightmare mód, o němž ale víme jen to, že ve hře bude – a nic víc.

Vypadá to, že v American Nightmare si přijdou na své jak vyznavači mrazivé hororové atmosféry, tak ti, kteří rádi střílí nastřelovačkou hřebíků. Jako předěl bude tenhle stand-alone nejspíš fungovat velmi dobře. Jen aby si tou digitální distribucí tvůrci sami nepodkopli nohy. Když to ale vyjde - proč ne. American Nightmare bude jisto jistě očekávanou záležitostí, a jak to všechno v Night Springs dopadne, to se dozvíme už 15. února.

Alan Wake's American Nightmare

x360
Microsoft Game Studios, Remedy
Datum vydání hry:
22. 2. 2012
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře