Alan Wake

recenze  85
Martin Šmíd, 16. 5. 2010 23:08
O vývojářích ze studia Remedy nikdo do roku 2001 nevěděl. Jenomže pak přišel Max Payne a vše se změnilo. Tato jedna z nejlepších akčních her historie si našla miliony fanoušků, kteří se o dva roky později dočkali druhého dílu. Ten také zabodoval a všichni s napětím čekali, do čeho se vývojáři pustí dál. V roce 2005 byl oznámen Alan Wake, psychologický akční thriller, který po letech vývoje nyní konečně doplul do našich mechanik. Pojďme se podívat, jestli se z něj stane stejná legenda, jako kdysi z Maxe Payna.

Alan Wake je takový normální spisovatel detektivek, který žije v New Yorku, pracuje doma a má půvabnou ženu. Idylka, dalo by se říci. Ta to opravdu byla, ale jen do chvíle, kdy se Alanovi dostaví tvůrčí krize a nedokáže naťukat na psacím stroji ani větu. Začne trpět depresemi a jeho milovaná žena se rozhodne, že ho vezme na venkov, přesněji do horského městečka Bright Falls. Už při cestě na venkov začne mít Alan Wake děsivé noční můry, přičemž vše vyvrcholí po příjezdu, kdy jeho žena beze stopy zmizí. Jediným vodítkem je jakási letmá vzpomínka, ale vzhledem k tomu, že Alan Wake sám neví, co se přesně stalo, je z celé situace zmaten. Příběh se navíc začne čím díl více zamotávat a když Alan začne nacházet listy ze své knížky, jejíž psaní si vůbec nepamatuje, je opravdu zle a noční můra se rázem začne překrývat realitou. Na rozdíl od jiných her je třeba přiznat, že hra na všechny otázky dává postupně i odpovědi a jak budete postupovat hrou, budete objevovat informace o historii městečka Bright Falls a temných silách, které ho obklopují.

Je třeba říci, že příběh se táhne skrze šest opravdu dlouhých kapitol, přičemž každá obsahuje napínavý konec, který vás navnadí na tu další. Na začátku každé nové kapitoly máte shrnutí kapitoly předchozí, takže by vám neměla uniknout žádná zásadní událost. Jednotlivé epizody trvají něco kolem dvou hodin, což ve výsledku dává zhruba dvanáct hodin herního času, což je určitě velmi potěšující fakt. Zvláště když si vezmeme předchozí hry od Remedy, které trpěly svou krátkostí. K příběhu se ještě sluší dodat, že hra obsahuje ucelený konec, takže se nemusíte strachovat, že by vám něco uniklo, pokud si nestáhnete dodatečné epizody. To bychom měli k příběhu hry, ale nyní se už pojďme podívat na samotnou hratelnost.

Už po příjezdu do městečka Bright Falls budete obdivovat opravdu nádherně vymodelované město a okolní prostředí, jako jsou lesy, louky nebo hory. Za denního svitu je Bright Falls opravdu místem, kde by chtěl jistě každý být alespoň jednou v životě na dovolené. Tyto herní pasáže za denního světla většinou slouží k odpočinku, ale také ke zjišťování nových informací a k přípravě na večer. Po setmění se totiž všude plíží temnota a na každém rohu číhá skupinka zdejších vesničanů ovládaných temnotou, kterým se říká The Taken. Před nimi a samotnou temnotou vás ochrání pouze jediná zbraň, a tou je samozřejmě světlo, které je zde neodmyslitelnou součástí samotné hratelnosti. Po setmění sebou Alan vždy nosí baterku, která ochromí každého protivníka, přičemž ho poté můžete v klidu zničit už klasickou palnou zbraní. Světlo ale nefunguje jen na temnotou ovládané vesničany, ale potřebujete ji i na řešení menších hádanek, které většinou spočívají jen v otevření cesty dál. Světlo rovněž doplňuje Alanovi život. Vývojáři ve hře totiž nepoužili dnes tak oblíbený samonabíjecí ukazatel zdraví. Zdraví se vám sice automaticky naplňuje během hry, ale ne takovou rychlostí. K jeho doplnění navíc budete potřebovat světelné záření. Když není, ukazatel se vám naplňuje sakra pomalu.

Samotná procházka jednotlivými kapitolami je velmi lineární, takže neočekávejte, že byste se v ní ztratili. Ať už budete procházet přírodním parkem, lesem nebo uličkami ve městečku, vždy existuje pouze jedna cesta, kterou se můžete dát. Vše zjednodušuje navíc ukazatel, který vždy ukazuje správnou cestu, případně, kde se nachází váš cíl. Alan Wake je tak díky tomu jen lineární akční střílečkou, jakou byl ostatně už Max Payne. Jestli je to na škodu, to už si musí každý říci sám. Nám by nějaká ta větší volnost rozhodně nevadila, právě naopak. Nyní se ale vraťme ještě k nepřátelům, kteří vás během hry náležitě proženou. Kromě vesničanů The Taken vás budou během hry otravovat i neživé věci, které ovládá temnota. Nedivte se tak, když po vás vyjede buldozer, bagr nebo kombajn. Rovněž po vás temnota může házet sudy a další velmi nebezpečné věci, které vám dokážou ubrat i velkou část vašeho života. Nebezpečná jsou zde i hejna ptáků, která na vás během hry nejednou zaútočí. K likvidaci všech pochopitelně slouží už zmíněné světlo, ale i spousta dalších palných zbraní. Mezi nimi je třeba revolver, ale nechybí ani puška, brokovnice a flash granáty. Zvláště granáty jsme si dosti oblíbili, protože dokážou zneškodnit několik nepřátel najednou. Velkým pomocníkem jsou poté i světlice, které ochromí i více nepřátel zaráz, takže je pak jedním výstřelem pošlete tam, odkud přišli - do temnoty. Trošinku rozporuplná nám přišla AI nepřátel. Vesničané ještě celkem nějakou tu umělou inteligenci mají, ale neživé věci se občas chovají opravdu podivně. Zasekávají se třeba o jiné předměty a občas se stane, že se zaseknou tak šikovně, že už vás prostě neohrozí, i kdybyste před nimi tančili.

Nyní se dostáváme k technické stránce hry. Začněme nejdříve grafikou, která nádherně demonstruje dlouhý vývoj hry. Vývojáři začali pracovat na hře Alan Wake už v roce 2005 a od té doby základní engine jen lehce vylepšovali, což je bohužel krutě znát. Poznáte to převážně na texturách v nízkém rozlišení, ať už na okolním prostředí, tak i postavách. Při rozlehlých scénách ve dne si rovněž můžete všimnout téměř nulového vyhlazování. Čím Alan Wake alespoň trochu zachraňuje grafické zpracování, jsou některé velmi pěkné efekty, převážně ty světelné, ale rovněž musíme pochválit přechody mezi denní dobou a tou noční. Co už méně pochválíme, jsou animace postav. Když vývojáři před vydáním prohlašovali, že Alan Wake bude mít ještě lepší animace jak nedávný hit Heavy Rain, málokdo tomu věřil. Když jsme si nyní zahráli finální hru, tak musíme říci, že opravdu kvalit animací v Heavy Rain nedosahuje a to ani zdaleka. Některé animace nám přišly hodně toporné a k nim se poté přidává i samotné ovládání. Jde třeba o moment, kdy máte přeskočit menší plot, ale díky špatné animaci přeskakování ho přeskočíte na několikátý pokus. Podobných chyb je opravdu hodně. Co si ale zaslouží velkou pochvalu, je velmi dobrá fyzika, přičemž zvláště při ničivých tornádech a létajících věcích kolem dokáže opravdu vyrazit dech. Dobře je na tom i hudební doprovod a licencované písničky na konci každé z kapitol. Zde si rozhodně nejde na nic stěžovat, ačkoliv možná chybí nějaká ta základní melodie jako u Maxe Payna. Rovněž je na tom dobře i dabing, který byl nahrán opravdu s citem.

Alan Wake je velmi povedený příběhový thriller, kterému nechybí hutná atmosféra, velký spád a zajímavá hratelnost. Vše bohužel shazují chyby autorů, ať už jde o toporné animace, přílišná linearita, rozporuplná AI a v neposlední řadě i horší grafické zpracování. I přesto si myslíme, že se vyplatí do Alana Waka investovat. Herní doba kolem dvanácti hodin není k zahození a během ní se budete opravdu dobře bavit.

Alan Wake

x360
Microsoft, Remedy
Datum vydání hry:
18. 5. 2010
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
8/10

Komentáře