Super Mario All-Stars 25th Anniversary Edition

recenze  7
Martin Šmíd, 6. 1. 2011 14:45
Mario změnil herní svět. Než vyšla první hra s tímto bláznivým instalatérem, který zachraňoval princeznu Peach, tak většinu hlavních hrdinů hráči zapomínali po několika týdnech, ba dokonce dnech. S Mariem to bylo jiné. Postavička se nesmazatelně zabydlela mezi hráči a miliony prodaných kusů mluví jasnou řečí. Pro Nintendo je navíc Mario nepostradatelná postavička, bez které si mnoho hráčů nedokáže představit videoherní konzoli od tohoto japonského giganta. Nedávno Mario oslavil 25 let své existence, což vyústilo ve vydání speciální edice Super Mario All-Stars pro Nintendo Wii.

Po zapnutí této speciální edice zjistíte, že se na disku nacházejí hned čtyři Mario hry. Jedná se o Super Mario Bros., Super Mario Bros.: The Lost Levels, Super Mario Bros. 2 a Super Mario Bros. 3. Trošinku zarážející je fakt, že úvodní obrazovka hráče neprosí o stisknutí tlačítka, takže naleznutí toho správného chvilku trvá, pokud jste se tedy nepodívali dříve do manuálu. Po odkliknutí zjistíte, že na vás čeká prakticky identická verze s tou, která vyšla v roce 1994 na konzoli SNES. Vše začíná stejným menu a končí samotnými hrami i možnostmi jejich ukládání. Je docela škoda, že si vývojáři s touto edicí trošinku více nepohráli a hodili hráčům jen port SNES hry.

Pokud ale patříte k velkým fanouškům Maria, tak vám tento fakt vadit asi ani nebude, protože na originál se prostě sahat nemá a nějak ho upravovat, to by se rovnalo až svatokrádeži. Všechny Super Mario Bros. hry se hrají stejně dobře, jako před lety a ať už budete hrát jakýkoliv díl, tak se budete celou dobu náramně bavit. Všechny čtyři díly ukazují plošinovky z dob počátku videoher, a občas nám přišlo, že přesně něco takového nám v dnešní době chybí. Nehraje se tu totiž na oslňující grafiku, ale čisto čistou hratelnost. Ačkoliv je první hře dokonce neuvěřitelných 25 let, pořád představuje špičku mezi plošinovými, což jen vystihuje její velkou nadčasovost. Dá se říci, že jakmile k této edici sednete, máte hodně malou šanci, že se od ní v následujících hodinách odtrhnete.

První Super Mario Bros. na dlouhou dobu definoval, co je to plošinovka. Po jeho zapnutí vás zřejmě ohromí jednoduchost, s jakou se hraje a spolu s přesným ovládáním se jedná o opravdu velkou zábavu. Super Mario Bros. 2 ve skutečnosti druhým dílem ani není. Vyšel jen na západě, přičemž od prvního dílu se v mnohém liší. Třeba v tom, že musíte ze země vytahávat nejrůznější powerupy a jimi poté ničit nepřátele. Jde tak o docela jiného Maria, ale pořád velmi povedeného.

Super Mario Bros.: The Lost Levels je pak pravé pokračování, v Japonsku vydané jako druhý díl. Důvodem, proč se tato hra nikdy v US a Evropě nezačala prodávat, je její obrovská obtížnost. Těžcí nepřátelé a pasti v podobě jedovatých hub jsou v každém levelu standardem. Hra je opravdu hodně těžká a jen ti největší Mario fanatici ji zvládnou dohrát až do konce. Super Mario Bros. 3 je pak příkladem nelineární 2D plošinovky a asi nejlepším dílem z celé trilogie. Obsahuje spoustu novinek v sérii, ze kterých prakticky těží i nové Super Mario Galaxy hry.

Co možná potěší méně, je nemožnost přepnout všechny hry do širokoúhlého zobrazení. Hra ani neběží v 60Hz, takže se připravte na otravné černé rámečky, ve kterých všechny čtyři hry běží. Je to docela škoda, že alespoň o tohle se Nintendo nepostaralo. Grafika je tak naprosto stejná jako na SNESu a žádných změn se tu nedočkáte. Změnou neprošla ani hudební stránka, což jde ale brát jako skvělé rozhodnutí, protože soundtrack všech čtyř her patří naprosto k tomu nejlepšímu a pokud máte rádi starší hry a jejich melodie, u tohohle budete chrochtat blahem.

V balení Super Mario All-Stars nenaleznete jen čtyři vynikající herní klasiky, ale i soundtractk celé Super Mario série. Na samostatném CD disku tak naleznete jak titulní skladbu z prvního Super Maria Bros., tak tu ze Super Maria Galaxy 2. Aby toho nebylo málo, tak na CD naleznete i některé památné zvuky, které celou sérii doprovázejí a jsou pro ni charakteristické. Celkem tak na vás čeká deset opravdu nádherných skladeb, které si budete pouštět neustále dokola a deset herních zvuků. Menším zádrhelem pro majitele Nintenda Wii může být fakt, že CD se soundtrackem na konzoli nepřehrajete. Budete ho tak muset strčit do svého PC, CD přehrávače nebo jiné konzole. To je docela škoda, protože když už se ona hra na Wii kupuje, měla by na konzoli fungovat kompletní.

Výčet bonusů soundtrackem nekončí. V balení se totiž nachází i tenká knížečka Super Mario History, která vám představí všechny hlavní hry z této populární série a ukáže spoustu artworků. Ke každému dílu se poté v krátkém odstavečku vyjádří o jeho vývojáři – Shigeru Miyamoto, Takashi Tezuka a Koji Kondo.

Je těžké nějak ohodnotit Super Mario All-Stars kolekci pro Nintendo Wii. Pokud budeme hodnotit kvalitu her a přínos hráčům, kteří neměli s těmito čtyřmi hrami doposud žádné zkušenosti, pak bychom udělili onu osmičku. Pokud ale patříte mezi fanoušky tohoto malého instalatéra, tak hodnota celého balení se nedá vyčíslit výslednou známkou. Jde o kus velkého videoherního klenotu, který se zapsal nesmazatelným písmem do historie.

wii
3. 12. 2010
8/10