Disney Universe

Martin Šmíd, 6. 11. 2011 14:30
Když studio Media Molecule vydalo svoji mega úspěšnou hru LittleBigPlanet, bylo jasné, že se objeví další, kteří ji budou kopírovat. Studio Disney vzalo koncept LittleBigPlanet a Lego her, a postavilo na něm svoji videohru s postavičkami, které vlastní. A že jich je docela dost. Od pirátů, robotů a dalších. O hře Disney Universe se před vydáním sice moc nemluvilo, ostatně byla oznámena teprve nedávno, nyní si ale můžeme říci, jak dopadla a jestli nějakým způsobem ohrozila postavení konkurence.

Pokud se podíváte na okolní obrázky, tak vám určitě budou povědomé postavičky. Ony totiž opravdu vypadají jako Sackboyové z LittleBigPlanet, jen tedy jsou modré, jinak na sobě mají nejrůznější kostýmy, jako jejich slavné vzory. Protože Disney vlastní celou řadu licencí na populární filmové značky, mohl si vybírat, jaké do hry zařadí. Ve výsledku jich vybral šest a dá se říci, že v tomto měl docela dobrý výběr. Naleznete tu totiž postavičky a samostatná dobrodružství z WALL-E, Monsters, Inc, The Lion King, Alice in Wonderland, Pirates of the Caribbean a Aladdin. Tedy dobrodružství, pokud si rozkliknete daný film, tak v něm máte jen pár levelů, které projdete, ale bohužel bez příběhu. Jedná se jen na sebe navazující levely bez příběhové návaznosti, což je docela škoda.

Hlavní režim nabízí šest zmíněných filmů. Na začátku si vyberete jeden a ostatní se vám v tu chvíli uzamknou. Odemknout si je ale můžete postupně sbíráním speciálních mickeyho odznáčků, které jsou na každém rohu. Dá se říci, že v polovině jsem měl už odemknuté naprosto všechny filmy, takže je to jen otázka několika desítek minut. Na každý z filmů si připravte zhruba hodinu, ale vše záleží na vaší zručnosti. Když už máte hlavní režim odehraný, můžete si poté jednotlivé levely navolit do řady tak, jak je chcete procházet s kamarády. To je dobrá funkce, protože si tak můžete zahrát jen ty části, které vás zaujaly. Zmínil jsem, že už v polovině jsem měl odemknuté všechny filmy. Mickeyho odznáčky ale sbíráte i pro odemknutí dalších kostýmů, které jsou docela drahé a určitě se vám nestane, že byste odemkli naprosto všechny během jednoho průchodu všemi levely. Tím se hratelnost prodlužuje o několik dalších hodin.

Samotná hratelnost má hodně blízko k všelijakým LEGO hrám, vlastně je téměř stejná. Také je založena na kooperaci až čtyř postaviček, které se pohybují po levelu, sbírají místo kostiček speciální mickeyho zlaté odznáčky, a likvidují překážky, případně nepřátele. Svým stylem jde jen o okopírované LEGO hry, takže pokud jste některou hráli, víte, co vás čeká. Je docela škoda, že vývojáři nevytvořili něco vlastního, jen bezhlavě kopírovali cizí nápady, které ale ve finále vytvořily docela chutný guláš. Disney Universe se totiž hraje vážně dobře a i díky své LEGO hratelnosti nevyžaduje po hráči nějakou velkou zručnost, protože umřít je prakticky nemožné, takže budete muset občas zapnout mozek jen na to, abyste překonali nějakou tu překážku. Hratelností je na tom Disney Universe vážně dobře a jen těžko byste na ní hledali nějakou zásadnější chybu.

Co jistě oceníte, jsou nádherné navrhnuté levely, které budete procházet. Ty jsou samozřejmě inspirované animovanými filmy, takže se podíváte nejen do několika lokací inspirovaných Alice in Wonderland, ale i Aladdinem, Pirates of the Caribbean nebo Monsters, Inc. Nejvíce se mi líbily pirátské levely a i Alenka měla docela povedenou kulisu. Levelům určitě pomáhá i velká variabilita úkolů. Co svět, to nové problémy a hádanky, které budete řešit. Ty sice vychází z neustálého přenášení předmětů na určené místo, mačkání tlačítek nebo pák, ale to ani po několika hodinách hraní neomrzí. Občas navíc můžete splnit i nějaký ten vedlejší úkol, který vás odmění dalšími bodíky. Vedlejší úkoly jsou rovněž docela různorodé a pokud se je rozhodnete splnit (většinou před koncem levelu), nudit se během nich rozhodně nebudete.

Už když hru zapínáte, tak si všimnete, že se k vám mohou připojit další tři kamarádi. Připojení je jednoduché, připojíte druhý, třetí a čtvrtý ovladač a ostatní hráči si navolí postavičku. Hratelnost navíc kooperace vyzdvihuje a hraní je najednou o dost zábavnější. Hlavně menší hráči se určitě budou hodně bavit, až se budou na obrazovce prohánět jako populární postavy, které znají z animovaných filmů. Navíc když zapnete kooperaci, hra se hraje prakticky sama, protože obtížnostně je dost nízko, takže nebude představovat větší výzvu. Ačkoliv je kooperace opravdu zábavná, má jednu velkou chybu, pro kterou ji odsoudí nejeden potencionální zákazník. Disney Universe neobsahuje online kooperaci. Hrát můžete jen na jedné konzoli, což je velké zklamání.

Za co vývojáře pochválím, tak je vizuální stránka. Ta je vážně moc pěkná, vše je krásně barvené a levely obsahují spoustu detailů. Moc zoubků navíc také ve hře nenajdete a poklesy frameratu jsem během hraní rovněž nezaznamenal. Samozřejmě, nejde zase o nejhezčí hru v žánru, ale určitě budete s vizuálním ztvárněním spokojeni. Pokud se vám líbilo třeba LittleBigPlanet, tak víte, co vás čeká. Jen tedy, levely tu jsou otevřenější. Hudební stránka je docela povedená a každá část obsahuje pro sebe specifické melodie. Na filmový soundtrack ale rovnou zapomeňte, ten ve hře neuslyšíte ani z jednoho filmu. Docela zklamáním jsou zvuky, které jsou dost nevýrazné, a téměř je nepostřehnete.

Disney Universe je pohodová plošinovka na jeden víkend, která zabaví převážně mladší hráče, kteří si domů pozvou své kamarády. Je docela škoda, že se vývojáři rozhodli jenom kopírovat cizí nápady a nepřidali něco vlastního, co by hratelnost obohatilo o něco doposud neviděného. Tento fakt určitě strhává body a rovněž nepřítomnost online kooperace zamrzí dost možná ještě více. Pokud ale máte rádi postavičky z vypsaných filmů, jedná se o slušnou volbu a utracených peněz litovat nebudete.

Disney Universe

ps3x360wii
Disney Interactive Studios, Disney Interactive Studios