de Blob 2

Martin Šmíd, 20. 4. 2011 0:15
Když vyšla v roce 2008 na Nintendu Wii hra de Blob, přinesla spoustu zajímavých nápadů. Bohužel jako tehdy každá na této platformě, moc dobře nedopadla u hráčů, kteří raději dali přednost provařeným Nintendo značkám. Určitě je ale dobře, že THQ se na de Blob nevykašlal a dal mu druhou šanci. Tu chytili vývojáři za pačesy, a kromě Wii verze připravili hru i pro Playstation 3 a Xbox 360. K nám se nyní de Blob 2 dostal, takže si můžeme říci, jak vývojáři s druhou šancí naložili.

Druhý díl de Blob navazuje na konec toho prvního. Pokud se nyní bojíte, že by vám mohly ujít nějaké skutečnosti a v příběhu budete tápat, tak vás uklidním. Nic z předchozího dílu vědět nemusíte. Jediné, co je důležité, je to, že barevné věci jsou dobré, zatímco šedé jsou špatné. Hlavním hrdinou je Blob, podivná potvora, která umí měnit barvu a tu vypouštět na okolní svět. Nepřítelem číslo jedna je diktátor Comrad Black a jeho společnost INKT Corporation, která zotročuje zdejší svět, díky čemuž ztratil barvu a místo světa plného barev tu je jedna velká šeď. Je tak na Blobovi, aby vrátil všem předmětům a stavbám život v podobě barvy a pomalinku tak obarvil celý zdrcený svět, čím udělá radost i jeho obyvatelům.

Na začátku každé úrovně vám bude puštěn nádherný filmeček, po kterém se přenesete do jedné z několika lokací. Ta je celá černobílá, přičemž je jen na vás, aby se zase zbarvila. V základu je de Blob klasickou 3D plošinovkou, kde se valíte s podivnou koulí, která dokáže nasát barvu a s tou pak obarvovat svět, ale rovněž dokáže ničit nezvané hosty. Kromě těchto pasáží, kterých je nejvíce, se občas dostanete i do 2D částí. Ty se většinou odehrávají v podzemí nebo v různých budovách. Hratelností se ale moc neliší, jen tedy máte trochu jiný pohled na herní svět. Celková hratelnost je velmi příjemná. Postavička se dobře ovládá, vše tak nějak odsýpá samo, takže o nějaké nudě být řeč nemůže. Jestli tak holdujete plošinovkám s trochu originálnějším námětem, kde občas musíte zapojit mozek, mohl by se vám de Blob hodně líbit.

Moc mě potěšilo, že ve hře nejde jen o nasátí barvy a tou pak nabarvit určitě budovy nebo předměty. Barvy totiž musíte občas i kombinovat, abyste získali tu, kterou zrovna potřebujete. Dám příklad. V lokaci, ve které potřebujete zelenou barvu máte jen bazének s modrou barvou a jakési lahvičky s žlutou barvou. Abyste dosáhli zelené, musíte se vykoupat v modré barvě a poté nasát žlutou. V té chvíli se Blob obarví na zeleno. Samozřejmě kombinací barev je o dost více a občas budete i tápat, jak přesně barvy namíchat, abyste dostali třeba oranžovou, hnědou nebo fialovou. Dobře je vyřešen ve hře i jakýsi lehký RPG prvek, ve kterém si za nastřádané body vylepšujete schopnosti hlavního hrdiny. Ten pak třeba unese na jedno nasátí daleko více barvy, takže se nemusíte neustále vracet, abyste ji doplnili.

Když se vám podaří obarvit danou lokaci, čehož dosáhnete splněním požadovaných úkolů, dostanete se do další, až doskáčete na úplný konec, na kterém budete mít možnost v celém levelu pokračovat a plnit řadu vedlejších úkolů a hledání sběratelských předmětů, nebo se budete moci pustit do další části černobílého světa. I po dokončení levelu je tak možnost v něm pokračovat, protože práce je v něm ještě habaděj. Navíc vedlejší úkoly ještě natáhnou herní dobu, která už tak není malá. Pokud budete plnit jen hlavní úkoly, rezervujte si minimálně 15 hodin. Abyste dohráli celý de Blob 2 na 100%, tak si čas nedokážu troufnout odhadnout. Určitě ale bude herní doba minimálně dvojnásobná.

Na recenzi byla k dispozici Playstation 3 verze, která podporuje ještě stále nové ovladače Playstation Move. Protože tyto ovladače chytají v posledních týdnech spíše prach, tak jsem si nemohl nechat ujít příležitost k jejich oprášení. A dobře jsem udělal. Hra de Blob 2 se totiž skrze ně skvěle ovládá a během testování jsem nezaznamenal žádný problém. Ovládání je tak po několika minutách stejně intuitivní, jako s klasickým Dualshockem. Je ale určitě škoda, že vývojáři převedli na ovladač Playstation Move jen klasické ovládání a nezakomponovali pro něj speciální prvky. Pohybové ovládání tak prakticky využijete jen v jeden moment, a to ten, když Bloba chytí nepřátelé a potřebujete je setřást.

Kromě hry pro jednoho hráče najdete na disku i kooperativí režim. Ten je ale pro mě osobně docela zklamáním. Druhý hráč se totiž neujme druhého Bloba, jak by se asi čekalo, ale jen kurzoru, kterým střílí po nepřátelích. Ovládání kurzoru je navíc hodně pomalé skrze klasický gamepad, takže doporučuji spíše použít Playstation Move, tedy, pokud máte PS3 verzi a tyto ovladače doma. Kromě tohoto kooperativního režimu hra nabízí ještě jakýsi souboj, kde s kamarádem soupeříte o nejvyšší skóre v několika jednoduchých úkolech. Po uběhnutí časového limitu se body sečtou a vyhlásí se vítěz. Jak už asi tušíte, zábava je to na pár minut.

Pokud jste hráli původní díl na Nintendu Wii, tak jste si určitě všimli i velmi pěkné grafiky. Ta byla u druhého dílu ještě zlepšena, navíc na Playstationu 3 vypadá v HD, no naprosto parádně. Filmečky vypadají jak od mistrů z Pixaru a moc se od nich neliší ani samotná hra. Vše je krásně barevné s ostrými texturami. Pokud tak budete hrát de Blob 2 nejprve na PS3 nebo Xboxu 360, asi jen těžko se budete vracet k Wii verzi. Je to opravdu velký skok. Celá ta nádhera se navíc velmi dobře hýbe a nějaký pokles frameratu tu rozhodně nehledejte. Příjemný na poslech je i soundtrack, který celé hratelnosti dodává potřebnou šťávu. Po audiovizuální stránce se tak jedná o velmi dobře odvedenou práci a vývojáři se nemají za co stydět.

V dnešní době se všechno točí kolem skvělé grafiky, kterou se pokoušejí vývojáři trumfnout svoji konkurenci. Hry jako Super Mario Galaxy, Donkey Kong Country a nově i de Blob 2 jasně ukazují, že stačí skvěle zvládnutá umělecká stránka a vynikající hratelnost, aby se rozbušilo nejedno hráčské srdce. Vše ostatní je jen krásná nadstavba. Pokud se vám žánr plošinovek nepříčí, tak si určitě de Blob 2 pořiďte. Budete se skvěle bavit, a to nejen jeden víkend, jako u většiny konkurence, což už samo o sobě je obrovské plus.

de Blob 2: The Underground

ps4ps3x360wiids3dsxone
THQ, Blue Tongue Entertainment / Halfbrick Studios