Asphalt 3D

Tomáš Pavlata, 7. 4. 2011 14:15
Uvedení nové herní konzole bez závodní hry? To by se rovnalo sebevraždě. Pochopila to Sony, Microsoft a pochopitelně i Nintendo, které si na start své nové kapesní konzole 3DS zajistilo vedle klasického Ridger Racera od Namca Bandai i Asphalt 3D od UbiSoftu. Pojďme se podívat, jestli právě druhá jmenovaná závodní hra, která se prvně objevila na iPhonu, stojí alespoň za zahrání nebo je lepší se jí raději vyhnout.

Už po zapnutí Asphalt 3D zjistíte, že se jedná o naprosto čistou arkádu, plnou smyků a divokých honiček, a to nejen se soupeři, ale i s policií. V tomto tak Asphalt 3D připomíná jakýsi mix her Ridger Racer, Need For Speed Hot Pursuit a Burnout. Ze všech her si bere něco, přičemž výsledný dojem je i celkem dobrý, protože tu tak naleznete docela dost herních režimů. V jednom vás čeká pouze klasický závod, v dalším budete muset zlikvidovat určitý počet soupeřů nebo v driftech nahrát co nejvíce bodů. Honičky s policií také nevypadají vůbec zle, ale co v nich hodně postrádám, je nějaký ten model poškození, který by hře dodal šťávu.

Stěžejním režimem hry je Kariéra, která nabízí 14 šampionátů. Každý ukrývá pět jedinečných výzev, takže závodů je tu rovnou sedmdesát, což je určitě slušná porce. Díky tomuto číslu tak nehrozí, že byste hru dohráli za jedno odpoledne. Jedná se o docela dlouhotrvající zábavu. Co ji ale táhne hodně dolů, je jízdní model, který je hodně jednoduchý. Když už vývojáři chtěli udělat arkádu, měli se inspirovat u konkurence. Díky tomuto nepropracovanému jízdnímu modelu je hra za prvé hodně jednoduchá, protože auto prakticky nikdy nenabourá do svodidel, a když se zasekne o strom, tak když se z něj vymaníte, auto jede stejnou rychlostí, jako v době, když jste do stromu narazili. Za druhé se na ní docela blbě dívá, protože auto plave a nechová se ani vzdáleně realisticky. Asphalt 3D v tomto nezapře svůj původ a jasně ukazuje, že vyšel původně jako jednoduchá hra pro iPhone. Když už se vývojáři rozhodli o konverzi, měli si s ní dát více práce a ne připravit jen tvrdý port.

Co hře trochu zachraňuje kůži, jsou tratě, kterých jsou zhruba dvě desítky, přičemž se podíváte třeba do Athén, San Franciska, Aspenu, Říma nebo Saint Tropez. Design není vůbec špatný, jen by samozřejmě tratě zasloužily více detailů, ale o to až v předposledním odstavci. Jinak se tratě jedou docela dobře, nabízejí spoustu odboček a zrádných zatáček. Co jsem bohužel moc nepochopil, je zvětšování minimapy na spodním displeji během závodu. V rychlosti, jaké jedete, to totiž vyžaduje, abyste sundali prst z plynu nebo z volantu (analogového knoflíku), což je hodně nepraktické. Tato funkce se tak stane naprosto zbytečnou.

Vozový park hry Asphalt 3D rozhodně není špatný. Naleznete tu totiž čtyřicet licencovaných vozidel značek jako Ford, KTM, Tesla, Audi, Mercedes, BMW, Can-Am, Citrioen, RUF Maserati nebo Aston Martin. Všechny vozidla si navíc můžete postupně upravovat přes desítky nejrůznějších součástek, které si odemykáte během kariéry. Většina z nich navíc stojí hodně málo, takže vylepšit si auto na maximum by nemělo zase tak dlouho trvat, tedy pokud budete mít vše odemknuté. S penězi v této hře mít rozhodně problém nebudete, protože jich je už na začátku opravdu hodně a je docela problém je utratit, a to i když budete kupovat každé nové auto do své garáže.

Asphalt 3D podporuje i lokální mutliplayer, a to až pro šest hráčů. Na výběr máte z velkého množství nejrůznějších režimů, tratí a samozřejmě i automobilů. Multiplayer je po většinu hry stabilní a nezaznamenali jsme u něj byť jen malý problém. Docela zajímavě je využita i funkce StreetPass. Pokud ji po zapnutí hry hned aktivujete a potkáte někoho, kdo má rovněž Asphalt 3D rozehrán, stáhnou se od něj jeho nejlepší časy a dokonce je budete moci překonat na trati proti duchovi.

Grafická stránka je na tom bohužel jen průměrně. Modely aut jsou ještě celkem v pohodě, ale také to není něco extra, tratě už postrádají nějaký ten detail a doskakují v nich objekty. Už jsme i na přenosných konzlích viděli daleko graficky hezčí závodní hru, a nemusíme chodit daleko. Stačí se podívat na konkurenci v podobě Ridger Raceru 3D. Co dojem z grafiky nevylepší, je také 3D efekt, který je takový nevýrazný a rozhodně bychom si dokázali představit, že bude o dost lepší. Zamrzí určitě i častý pokles frameratu, který létá nahoru dolů. Lépe už je na tom vybraný soundtrack, a ostudu neudělá ani celkové ozvučení. Nic ale nemění na tom, že po technické stránce je Asphalt 3D jenom průměr.

Asphalt 3D je jednou z těch průměrnějších startovních her Nintenda 3DS. Nabízí dlouhotrvající kariéru se sedmi desítkami závodů, spoustou aut k odemčení a velkým množstvím nejrůznějších doplňovacích součástek. Rovněž je tu přítomen i místní multiplayer pro šest hráčů, ale vše tahá dolů průměrné technické zpracování, nevyladěné ovládání a docela špatný jízdní model. Pokud tak chcete mít na své nové konzoli kvalitní závodní hru, doporučil bych spíše tu od konkurence.

Asphalt 3D

3ds
UbiSoft, Gameloft