SAND LAND

Martin Šmíd, 3. 5. 2024 16:30
V roce 2000 vyšla manga série SAND LAND, za níž stál už v té době uznávaný Akira Toriyama, jenž byl znám jako otec Dragon Ballu, později se podílel i na designu postav u řady oblíbených videoher jako Dragon Quest. Ten si tuto svoji novinku nejen napsal, ale i sám ilustroval, přičemž nejprve sklidila obrovský úspěch v domovském Japonsku, následně se rozšířila i do Severní Ameriky a Evropy. V české verzi nikdy manga SAND LAND nevyšla, takže ji u nás budou znát jen ti největší fanoušci. Začátkem letošního roku zasáhla celý svět zpráva, že Akira Toriyama nečekaně zemřel, což zdrtilo nejen jeho kolegy, kteří připravovali animované a herní zpracování SAND LAND, ale také jeho fanoušky. Jeho náhlý odchod ale vydání anime seriálu neohrozil, no a nyní k nám doputovala i slíbená videohra, za níž stojí vývojáři z Bandai Namco a studia ILCA (One Piece Odyssey), díky níž se mohou ponořit do písečného světa SAND LAND i hráči po celém světě. Jak se videoherní adaptace povedla, se nyní dočtete v recenzi.

Na videoherním zpracování s vývojáři spolupracoval přímo Akira Toriyama, takže nepřekvapí, že jde o dosti věrnou adaptaci, ať už jde o zpracování, design, atmosféru i samotný příběh. Stejně jako nový anime seriál i videohra převypráví příběh, který přinesla původní manga série v roce 2000, ačkoliv ho vývojáři i rozšířili a díky videohernímu zpracování se mohou všichni do světa SAND LAND ponořit jako nikdy dříve. Hra se odehrává v království SAND LAND, které se ocitlo kompletně bez vody, a všude jsou jen vyprahlé pouště. Lidstvo se snaží přežívat, ale moc se mu to nedaří, a radost z nastalé situace nemají ani démoni včele s hlavním hrdinou, démonickým princem Beelzebubem. Ten se i se svoji bandou snaží trávit čas hraním videoher na své kapesní konzoli a přepadávání aut, která převážejí poslední kapičky vody. Jednoho dne se ale naskytne možnost pomoci svět zachránit výměnou za výkonnou videoherní konzoli s nejnovějšími hrami. Beelzebub proto neváhá a s požehnáním svého otce Lucifera, se s prošedivělým šerifem Raoem a svým kamarádem Thiefem vydává na cestu.

Příběh jako takový je v základu docela jednoduchý a hodně lineární, točící se převážně jen kolem záchrany světa, ale líbí se mi, že se zabývá i dalšími tématy. Mezi nimi je třeba lidská chamtivost, traumata z války nebo genocida. Něco, co je dnes možná i daleko aktuálnější než před 24 lety. Co se mi na hře a příběhu také líbí, je to, že vývojářům se dokonale podařilo zachytit ducha předlohy a podpořit ho výbornou prezentací, dobře zrežírovanými sekvencemi, vtipnými scénami i zajímavými postavami, které hlavního hrdinu budou doprovázet nebo je potká při své cestě písečným světem. Bohužel mě trochu zklamalo, že vztahy mezi postavami nejsou tak propracované, jak bych očekával, a jak bylo k vidění i třeba v anime zpracování nebo v samotné manga předloze, čemuž do jisté míry pomáhá i to, že rozhovory mezi nimi jsou spíše průměrně napsané a někdy doslova špatné. A vlastně jsem nebyl spokojen ani s anglickým dabingem, který je dost nevýrazný.

Protože jsem vývoj hry SAND LAND moc nesledoval, očekával jsem, že půjde spíše o japonské RPGčko s akčnějšími souboji. Nakonec jde spíše o hack and slash akci s RPG prvky, v níž v roli Beelzebuba budete prozkoumávat písečný svět, plnit různé úkoly a pokusit se navrátit do zdejších končin tolik důležitou vodu. Souboje v SAND LAND hrají velmi důležitou roli, přičemž je možné je podstoupit dvěma způsoby. Můžete většinu protivníků jednoduše umlátit svými pěstmi, a to za pomoci různě silných úderů i komb, které se postupně učíte. V tomto se SAND LAND moc neliší třeba od klasického God of War nebo Devil May Cry, ačkoliv vše je dost zjednodušené, aby hra byla přístupnější i mladším hráčům, ale na druhou stranu nejde říci, že by byla nějak jednoduchá nebo postrádala hloubku. To rozhodně ne. Zvláště když nechybí košaté stromy, v rámci nich můžete vylepšovat hlavního hrdinu i jeho společníky, kteří mu mohou během soubojů pomoci.

Druhým způsobem, jak bojovat s protivníky, je za použití různých vozidel s nápaditým designem. Svět SAND LAND je hodně rozlehlý, takže dává smysl, že tu jsou různá vozidla, s nimiž je možné po něm rychleji cestovat. Na začátku dostanete tank, později dojde i na Jump Bota, který umí vyskočit do vyšších míst, případně rychlou motorku nebo vznášedlo, které je možné používat na vodní hladině. Každé vozidlo má své jedinečné vlastnosti, přednosti i mínusy, čímž vývojáři krásně obohatili hratelnost a udělali ji rozmanitější, ale také slušnou palebnou sílu. U vozidel se mi líbí, že je možné mezi nimi bleskově přepínat dle potřeby. Když tak jedete po poušti motorkou a narazíte na protivníky, můžete skrze rychlé menu vozidlo přetransformovat na jiné, aniž byste museli sesedat.

Kromě hlavní zbraně, kterou je většinou nějaké dělo pro likvidaci tanků či jiné obrněné techniky, je přítomen na každém vozidle i lehčí kulomet pro likvidaci pěšáků a klasických protivníků. Na začátku se může zdát, že hlavně tank je nezničitelný, ale aby tomu tak zůstalo, je nutné vozidla vylepšovat. Nejen levelovat za nalezený materiál a herní měnu, ale i vyrábět nové silnější zbraně, osazovat je různými čipy s pasivními bonusy a tak dále. Dokonce je možní si pohrát s vizuálem. Systém výroby a vylepšování je překvapivě komplexní a dá se v něm krásně vyhrát, aby vozidlo splňovalo vše, co od něj očekáváte. A to je určitě fajn, protože bych i řekl, že souboje ve vozidlech tvoří zhruba 70-80% všech střetů. Můžete sice mnohé absolvovat tak nebo tak, ale likvidace protivníků z tanku je vždy rychlejší a hlavně bezpečnější.

Hra SAND LAND před hráče naservíruje velký pískem pokrytý svět, jenž má slušnou atmosféru, občas nabídne i krásnou scenérii a navíc je i celkem rozmanitý. Dojde totiž i na menší vesničky nebo velká města, podíváte se do různých továren i zatopených chrámů. Rozhodně se tedy nebudete jen potulovat po pusté zemi, navíc svět se postupně i změní, ale tedy nebudu spoilerovat. Co ovšem mohu zmínit, je to, že se mi líbilo, jak vývojáři dokážou hratelnost sem tam oživit nějakou tou hádankou, skákací pasáží a tak dále, takže se neskládá jen z akce, jak by se mohlo zdát. Co už se mi ovšem nelíbí, je skutečnost, že vývojáři nedokázali svět lépe využít, aby měl hráč důvod ho více prozkoumávat. Jeskyně jsou vidět na míle daleko, navíc v nich bohužel nic zajímavého není, kromě tedy důležitého materiálu. O nezajímavých vedlejších úkolech ještě bude řeč, navíc i druhů nepřátel moc není. Budete potkávat jen vojáky, bandity a několik málo druhů zvířat, které se postupně liší jen svým levelem. Pochválit naopak mohu souboje s bossy, hlavně ty v rámci příběhové kampaně. Mnozí se vývojářům hodně povedli a střety s nimi jsem si užíval.

Pokud půjdete jen po hlavní příběhové lince, vydrží vám hra SAND LAND na nějakých dvacet hodin, což je slušný čas. Navíc oceňuji, že kampaň má dobré tempo a vlastně jsem se za celou dobu nepřistihl, že bych se nudil. To je určitě dobrá zpráva. Kromě hlavní kampaně se ovšem můžete vydat plnit i vedlejší obsah, ale tady musím upozornit, že slouží spíše jen jako nucená výplň, protože svoji kvalitou moc neuspokojí. Hlavně vedlejší úkoly, které většinou spočívají jen v tom, že máte něco najít nebo někoho zachránit. Sem tam se objeví něco zajímavějšího, ale jde o klasickou výjimku potvrzující pravidlo. Rozhodně u nich mohli být vývojáři kreativnější. Na druhou stranu jsem se celkem bavil u hledání pokladů a hlavně soubojů s vedlejšími volitelnými bossy, na které ve druhé polovině hry dostanete zakázky. Více pak toho hra SAND LAND nenabízí. Tedy, můžete dál prozkoumávat svět, najít všechny věže a aktivovat je, aby se odkryla mapa, případně prolézt všechny jeskyně, kde je jen materiál, ale to je určeno opravdu jen pro ty největší fanoušky, kteří chtějí ze hry dostat maximum.

Co se mi na hře SAND LAND hodně líbí, je pěkné stylizované vizuální zpracování věrné své manga předloze. Hra hýří barvami, postavy vypadají pěkně, mají povedené animace a i svět se mi líbil, stejně tak různé efekty. Je vidět, že si se zpracováním dali vývojáři záležet, stejně jako s optimalizací. Hra se na konzoli PlayStation 5 načítá bleskově při rychlém cestování i zapínání, a jen asi ve dvou situacích jsem si všiml poklesu frameratu. Jinak běží naprosto hladce v 60 snímcích, což je skvělé hlavně během střetů s protivníky. Zatímco vizuální zpracování se mi hodně líbí, hudební doprovod mi přišel hodně nevýrazný a prakticky jsem ho během hraní nebo filmových sekvencí ani nepostřehnul. To je jednoznačně škoda, protože SAND LAND si o kvalitní soundtrack přímo říká.

SAND LAND je zábavná akční RPG hra, v níž hrají prim souboje v nejrůznějších vozidlech. Od první minuty si získala moji pozornost kvalitní prezentací, solidním příběhem i zábavnou hratelností. Škoda jen, že se vývojářům nepovedlo lépe využít samotný svět, stejně tak postavy by si zasloužily lepší péči nebo soundtrack, jenž je na můj vkus málo výrazný. Pokud jste ale fanoušky předlohy, nákup SAND LAND mohu jednoznačně doporučit. Vlastně nákup mohu doporučit i nováčkům, kteří by si chtěli užít poslední dílo, za nímž stojí legendární Akira Toriyama. I přes některé nedostatky jde o hru, která vás chytí a nepustí po několik desítek hodin.

SAND LAND

ps5xsxps4xone
Bandai Namco Entertainment, ILCA